سدیشن یا بیهوشی در دندانپزشکی چیست؟

بسیاری از افراد هنگام مراجعه به دندانپزشکی و انجام کارهای دندانپزشکی دچار اضطراب و نگرانی می شوند. گاهی اوقات این امر می تواند آنها را از برخی عمل های مهم مانند جراحی دندان نهفته و … باز دارد که عوارض جدی و خطرناکی را در پیش خواهد داشت. سدیشن یا بیهوشی در دندانپزشکی یکی از راه حل های مطمئن برای تمامی بیماران و مراجعه کنندگان به کلینیک های دندانپزشکی است، در حال حاضر بیماران از طریق انواع گزینه ها برای بیهوشی و یا بی حسی موضعی؛ هنگام درمان از این ترس ها رهایی می یابند.

سدیشن یا آرام بخش آگاهانه ترکیبی از داروها است که در طول عمل به شما برای حفظ آرامش و حس نکردن هیچ گونه درد و حتی مراحل جراحی کمک می کند. دندانپزشکی در بیهوشی این امکان را به دندانپزشک می دهد که بدون هیچ گونه استرس و حواس پرتی از تکان های ناگهانی بیمار، عمل موفقیت آمیزی را پشت سر بگذارد.

در صورت استفاده از بی حسی موضعی برای محل مورد نظر جراحی، شما در طول عمل بیدار هستید و متوجه مراحل انجام جراحی می شوید اما هیچ گونه دردی را احساس نخواهید کرد.

آرام بخش و بی حسی موضعی به شما این امکان را می دهد که پس از انجام عمل، دندان هایتان به سرعت بهبود یافته و بلافاصله پس از اتمام عمل می توانید به فعالیتهای روزمره خود بازگردید.

سدیشن یا درمان در بیهوشی

دندانپزشکی در بیهوشی برای چه افرادی مناسب است؟

آرام بخش بیشتر برای افرادی مناسب است که دارای ترس یا اضطرابی هستند که مانع مراجعه آنها به دندانپزشک می شود. سدیشن یا بیهوشی در دندانپزشکی برای افراد دارای شرایط زیر مناسب است:

• افرادی که آستانه درد پایینی دارند.
  • افرادی که (به ویژه کودکان) نمی توانند روی صندلی دندانپزشکی آرام بنشینند.
  • افرادی که دندانهای بسیار حساسی دارند.
  • رفلکس معده بدی دارند.
  • نیاز به انجام مقدار زیادی کار دندانپزشکی دارند
  • گاهی اوقات، در صورت ترس از مراجعه به دندانپزشک یا امتناع از همکاری در طول ویزیت، به کودکان آرام بخش داده می شود. استنشاق گاز اکسید نیتروژن در کودکان بی خطر است و تقریباً هر دندانپزشکی می تواند آن را تجویز کند.
  • آرام بخش دهان زمانی می تواند ایمن باشد که در دوز توصیه شده برای سن و وزن کودک نگهداری شود.

فواید بیهوشی در دندانپزشکی

بیهوشی دندان به افراد این امکان را می دهد تا نسبت به روشهای پیچیده یا طولانی مدت درمان دندان، احساس راحتی کنند و ممکن است برخی از بیماران را قادر سازد که تحت عمل جراحی انتخابی قرار گیرند. روش های مختلفی برای کنترل درد و کاهش ناراحتی و حفظ آرامش بیشتر بیماران وجود دارد. بسته به نوع بیهوشی مورد نیاز بیمار، احساس ناراحتی و درد در حین عمل دندانپزشکی می تواند به میزان قابل توجهی کاهش یافته یا به طور کامل از بین برود.

فواید سدیشن یا بیهوشی

سدیشن چیست؟

انواع سدیشن و درمان در بیهوشی

بیهوشی دندان را می توان از طریق چندین روش مختلف انجام داد.:

1. بی حسی موضعی

داروی بی حسی موضعی به دهان تزریق می شود تا ناحیه تحت درمان بی حس شود و اعصاب منتقل کننده درد مسدود شوند. این نوع بیهوشی معمولاً در هنگام پرکردن، درمان بیماری های لثه یا آماده سازی دندان ها برای روکش استفاده می شود.

1. آرام بخش و بی حسی

یکی از انواع روش سدیشن یا بیهوشی در دندانپزشکی این روش معمولاً با استنشاق اکسید نیتروژن، اجرا می شود. همچنین می توان آن را به صورت قرص قبل از عمل دندانپزشکی مصرف کرد. این نوع بیهوشی معمولاً با بی حسی موضعی ترکیب می شود تا به تسکین اضطراب و کاهش درد کمک کند.

1. بیهوشی عمومی

این مورد قوی ترین نوع بیهوشی موجود برای روش های دندانپزشکی است و شامل داروهای داخل وریدی است که باعث از دست دادن هوشیاری موقت بیمار می شود. بیهوشی عمومی معمولاً فقط در حین عمل جراحی دهان استفاده می شود.

آیا بیهوشی عوارض جدی دارد؟

سدیشن یا بیهوشی در دندانپزشکی یک روش معمول و ایمن است، اما قبل از تجویز آن؛ دندانپزشک باید سابقه پزشکی کامل بیمار را بداند تا از عوارض احتمالی جلوگیری کند. عوارض جانبی نادر است و بسته به نوع بیهوشی که انجام می شود متفاوت است. این عوارض احتمالی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• تورم در محل تزریق
  • تورم یا بی حسی در دهان

خطرات جدی تر بیهوشی عمومی بسیار نادر است و بیشتر در بیماران با بیماریهای جدی پزشکی، کسانی که به شدت آلرژیک هستند یا سابقه سوء مصرف الکل دارند، اتفاق می افتد.

برای همه بیماران مهم است که قبل از خروج از مطب دندانپزشک منتظر از بین رفتن اثرات بیهوشی باشند، به ویژه در مواردی که بیهوشی عمومی انجام می شود به بیماران توصیه می شود که به تنهایی به خانه نروند.

دندانپزشک بر اساس نوع و جدیت روش انجام شده و شرایط پزشکی و ترجیحات شخصی هر بیمار تعیین می کند که کدام نوع بیهوشی برای هر بیمار مناسب است.

دندانپزشکی در بیهوشی

بسیاری از مردم در مورد انجام کار دندانپزشکی یا مراجعه به دندانپزشک اضطراب دارند، ترسی که به عنوان فوبیای دندان شناخته می شود. این موضوع ممکن است سلامت دهان و دندان های آنها را به خطر بیاندازد.

سدیشن یا بیهوشی در دندانپزشکی شامل استفاده از دارو برای ایجاد یک تجربه آرامش بخش و بدون اضطراب برای افرادی است که تحت درمان دندانپزشکی قرار می گیرند. اگرچه گاهی اوقات به عنوان “دندانپزشکی در خواب” نیز نامیده می شود، اما اکثر بیماران بیدار هستند و فقط احساس خواب آلودگی می کنند.

چندین روش مختلف برای دستیابی به درجات مختلف آرام بخش و بیهوشی وجود دارد و اینکه از کدام روش استفاده می شود بستگی به نوع عمل و سابقه پزشکی بیمار دارد.

دندانپزشی در خواب

سخن آخر سدیشن یا بیهوشی در دندانپزشکی

اگرچه بی حسی حالت آرام و ریلکسی را برای بیمار ایجاد می کند، اما اثرات آن مشابه بیهوشی نمی باشد و به طور کلی روش بدون خطر برای کلیه افراد بشمار می رود که در بیشتر کلینیک های دندانپزشکی استفاده می شود.

حتی اگر عمل بیمار به گونه ای نباشد که احتیاج به بیهوشی عمومی داشته باشد، باز هم به تزریق بی حسی موضعی برای از بین بردن درد ناشی از عمل نیاز دارد. آرام بخش به سادگی به تسکین درد و اضطرابی که اغلب با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی همراه است، کمک می کند.