تا حدی تغییر رنگ دندان ها از سفید به کرم یا زرد با گذر زمان اجتناب ناپذیر است اما با رعایت مواردی      می توانیم بروز آن را کندتر نماییم و به مدت طولانی تری از سفیدی طبیعی دندان هایمان لذت ببریم . اگر چه که مینای دندان به راحتی تغییر رنگ می دهد و لک می شود اما خبر خوب این است که به شرط آنکه به موقع برای رفع آنها اقدام کنید میتوان به راحتی این لک ها را از بین برد .

قبل از هر چیزی لازم است بدانیم سفیدی دندان به چه دلیل است ؟

آنچه که  باعث رنگ سفید دندان‌ها می‌شود مینای دندان است . لایه‌ای که زیر مینای دندان قرار دارد «عاج» نامیده می‌شود و رنگ آن زرد است. اگر علت زردی دندان‌ها به دلیل تخریب مینای دندان باشد لازم است که به دندان‌پزشک مراجعه کنید. اما اگر مشکل خاصی برای مینای دندان پیش نیامده باشد می‌توان با کاهش یا قطع مصرف برخی مواد غذایی رنگ دندان‌ها را به حالت اول برگرداند.

 عوامل موثر در زرد شدن رنگ دندان

اصلی ترین چیزی که منجر به زرد شدن دندان ها می شود ، سبک زندگی و همان life style  است .

علاوه بر سبک زندگی عواملی مثل مصرف داروها نیز میتوانند زرد شدن دندان ها را در پی داشته باشند، داروهایی مثل آنتی بیوتیک ها ، تتراسایکلین و داکسی سایکلین در کودکانی که کمتر از هشت سال سن دارند دندان ها را زرد می کند .

همچنین مصرف تتراسایکلین در خانم های باردار از ماه چهارم بارداری و خانم هایی که به نوزاد خود شیر میدهند نیز می تواند زنگ دندان کودک را تغییر دهد .

علاوه بر موارد بالا افرادی که در حال گذراندن شیمی درمانی و پرتو درمانی قسمت های سر و گردن می باشند نیز ممکن است شاهد زرد شدن دندان ها باشند .

ماده دیگری که علاوه بر خواصی که در پیشگیری از پوسیدگی دندان دارد مصرف زیاده از حد آن می تواند  موجب تغییر رنگ دندان ها می شود ، فلوراید است و عموما تاثیر خود را بر روی دندان های جلویی بیشتر نشان می دهد . مصرف بی رویه دهانشویه هایی که حاوی فلوراید هستند و همچنین خمیردندان های حاوی فلوراید می توانند حجم وسیعی از مینای دندان را از بین ببرند .

عامل دیگر ، عامل ژنتیک است . به طور ذاتی بعضی از افراد دندان هایی سفید تر و مقاوم تر و برخی دندان های زردتری دارند.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان نیز باعث ایجاد لایه ای از باکتری ها بر روی دندان و لثه می شود که موجب تشکیل جرم بر روی دندان ها شده و رنگ آنها را از حال طبیعی به زرد و کرم تغییر می دهد .

افزایش سن نیز به دلیل کاهش ترشح بزاق می تواند از طرفی مانع پاک شدن طبیعی ذرات غذایی از فضای دهان و دندان شود و همچنین با گذر روزهای عمر ، لایه بیرونی مینای دندان کم کم از بین می رود و نازک ترشد آن موجب می شود تا عاج دندان که به صورت طبیعی زرد رنگ می باشد دیده شود .

برای پیشگیری از زرد شدن دندان ها اول وآخر میرسیم به اینکه باید :

با مینای دندان خود مهربان باشیم

در این مقاله بیشتر قصد داریم در خصوص نقش مواد غذایی در زرد شدن دندان ها صحبت کنیم چرا که بهترین و موثرترین راه در پیشگیری از زردی دندان توجه به استفاده از نوشیدنی ها و مواد غذایی است ، اما به صورت تیتر وار باید بگوییم که نوشیدن قهوه و چای ، کشیدن سیگار ، استفاده از تنباکو به دلیل وجود قطران و نیکوتینی که دارد ، نوشابه های تیره ، انواع سس های تیره و هر آنچه که بتواند اثر طولانی مدتی بر روی مینای دندان بگذارد می تواند منجر به تغییر رنگ آن شود .

یکی از تاثیر گذارترین موارد بر روی رنگ دندان ها مواد غذایی ای هستند که زیاده‌روی در مصرف آن‌ها باعث زردی زودهنگام آن‌ها می‌شوند. دلیل این امر وجود ترکیباتی است  که باعث ایجاد لکه در دندان‌ها شده و به مینای سفید آن‌ها آسیب می‌رسانند.

مواد خوراکی و نوشیدنی هایی که در رنگ دندان تاثیر گذارند :

 

” هر ماده‌ی غذایی که لباستان را لک می‌کند  دندان‌هایتان را نیز زرد می کند. ”

 

قهوه
یکی از نوشیدنی‌های که باعث لک شدن و زردی دندان‌ها می‌شود قهوه است . با نوشیدن یک فنجان قهوه ، منافذ متعددی که بر روی لایه بیرونی که روی دندان‌ها  قرار دارد است رنگ قهوه را به خود می‌گیرد و به مرور  زمان و تداوم مصرف دندان‌ها زرد می‌شوند. برای کاهش  رنگ دهی لازم است که بلافاصله بعد از مصرف آن دهان و دندان‌هایتان را بشویید.

چای

شاید تصور کنید که چای نسبت به قهوه کمتر می تواند موجب زرد شدن دندان ها شود اما باید بگوییم که این امر بسته به نوع چای مصرفی متفاوت است . چای حاوی ماده ای به نام تانن ( Tanin) است که باعث می شود رنگدانه ها راحت تر جذب دندان شوند . بد نیست بدانید که تانن در سماق نیز وجود دارد .  انواعی از چای سیاه وجود دارند که به اندازه ی قهوه می توانند موجب زرد شدن زود هنگام دندان ها شوند البته قطع مصرف چای به دلیل خواص خوبی که دارد توصیه نمی شود
و بهتر است از چای سبز که رنگ روشن تری دارد استفاده کنید و یا به آن کمی شیر اضافه کنید.

سس سویا
سس‌هایی مانند سس سویا که رنگ تیره‌ای دارند باعث ایجاد  لک و زرد شدن دندان‌ها می‌شوند بنابراین میزان استفاده از انها را در کنترل خود داشته باشید .

سس گوجه‌فرنگی
سس گوجه‌فرنگی  نیز عاملی برای زردی زودهنگام دندان‌ها است. این سس‌ حاوی میزان زیادی اسید است که مینای دندان را  تخریب می کند و همانطور که گفت هشد تخریب مینای دندان مساوی است با تغییر رنگ آن

قره قاط یا سیاه گیله
قره قاط یا سیاه گیله نیز اگرچه میوه ای است که با داشتن مقادیر بالای آنتی اکسیدان برای سلامتی بسیار مفید است اما به دلیل رنگ آبی تیره‌ اش، بر روی دندان لکه هایی ایجاد می کند که به سختی از بین می‌روند. بنابراین باید  بعد از مصرف این میوه و همچنین میوه هایی چون  توت‌های قرمز، شاه‌توت و غیره بلافاصله دهانتان را شستشو داده و مسواک بزنید .

مسواک زدن دندان با جوش شیرین نیز میتواند رنگ آنها را از روی دندان بزداید.

چغندر قرمز
رنگ قرمز چغندر به راحتی باعث ایجاد لکه و زردی دندان‌ها می‌شود. باز هم توصیه ما قطع مصرف نیست بلکه رعایت بهداشت دهان و دندان پس از هر بار استفاده میتواند جلوی رنگ دهی این مواد خوراکی را به دندان ها بگیرد.

ادویه‌ی کاری
شاید باورتان نشود که رنگ قرمز و زرد پودر کاری نیز یکی از عوامل اصلی زردی دندان‌ها محسوب می‌شود.

در نهایت فراموش نکنید:
برای کاهش تأثیر مواد غذایی در رنگ دهی به دندان‌ها لازم است که بلافاصله بعد از مصرف آن‌ها دهان و دندان‌هایتان را بشویید. با این حال بهتر است فراموش نکنید که در برخی موارد مسواک زدن وضعیت را بدتر می‌کند. واقعیت این است که مواد غذایی ترش و اسیدی به مدت حدود نیم ساعت باعث نرم کردن مینای دندان می‌شوند. بنابراین اگر در این فاصله‌ی زمانی اقدام به مسواک زدن دندان‌ها بکنید امکان اینکه به مینای دندان آسیب بیشتری وارد شود زیاد است. بنابراین بهتر است به آب کشیدن دهان بسنده کنید و از مسواک زدن بلافاصله بعد از خوردن مواد غذایی اسیدی بپرهیزید.