راه های پیشگیری از پوسیدگی دندان

همه می دانند که حداقل دو بار در روز باید دندان های خود را مسواک بزنند، اما بهترین زمان برای مسواک زدن چه زمانی است؟ راه های پیشگیری از پوسیدگی دندان چیست؟ در کلینیک رایا، ما بیماران خود را تشویق می‌کنیم که قبل از صبحانه، قبل از خواب و بعد از نوشیدنی‌های شیرین یا میان‌وعده های مختلف، مسواک بزنند.

در کلینیک دندانپزشکی رایا، ما بر مراقبت های پیشگیرانه و آموزش برای حفظ سلامت دندان های کوچک تمرکز می کنیم. به عنوان دندانپزشکان دلسوز، ما می خواهیم به شما و خانواده تان کمک کنیم تا از مشکلات رایج سلامت دندان مانند پوسیدگی دندان جلوگیری کنید، بنابراین هر کاری که می توانیم انجام می دهیم تا والدین را در مورد عادات بهداشتی مناسب دهان و دندان آگاه کنیم.

نکات مهم درمان دندان کودکان

نکات مهم درمان دندان کودکان

نکات مهم برای مراقبت از دندان های کودکان

در ادامه نکات مهمی را برای کمک به کودکان برای جلوگیری از پوسیدگی و لبخند زدن به آسانی گردآوری کرده ایم:

1. با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ادامه دهید

ما می دانیم که این امر بدیهی به نظر می رسد، اما مسواک زدن صحیح و نخ دندان کشیدن اولین خط دفاعی کودک شما برای جلوگیری از پوسیدگی دندان است. عادت‌های روزانه‌ای که زود شکل می‌گیرند تا آخر عمر باقی می‌مانند، بنابراین بسیار مهم است که فرزندانتان را به یک روال عادت دهید که شامل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ۲ تا ۳ بار در روز است. برای اطمینان از اینکه بچه ها تکنیک مناسب را حفظ می کنند، مهم است که در حین مسواک زدن نظارت کنید تا زمانی که بتوانند به تنهایی سلامت دهان خود را به درستی حفظ کنند.

2. هر شش ماه یکبار برای ویزیت به دندانپزشکی بروید

بازدیدهای روتین از دندانپزشک نیز برای حفظ سلامت مطلوب و جلوگیری از پوسیدگی بسیار مهم است. در طول تمیز کردن منظم، دندانپزشکان اطفال ما از ابزارهای تخصصی برای تمیز کردن سطوح صعب العبور دندان های کودک شما استفاده می کنند که تنها با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن قابل درمان نیستند.

3. درمان هایی توسط فلوراید

در طول قرارهای پیشگیرانه، ما درمان‌های فلوراید و سیلانت‌ها را برای معکوس کردن علائم پوسیدگی و جلوگیری از ایجاد حفره در دندان‌های آسیاب عقب کودک پیشنهاد می‌کنیم. با اتخاذ یک رویکرد پیشگیرانه برای مراقبت از دندان و محافظت از دندان های مستعد پوسیدگی در برابر تماس مستقیم با غذاهای اسیدی و شیرین، احتمال پوسیدگی دندان کودک شما بسیار کمتر است.

4. شکر کمتر و فیبر بیشتر بخورید

رژیم غذایی کم قند و فیبر بالا برای سلامت دهان و دندان کودک بهترین است. به گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) میوه ها و سبزیجات غنی از فیبر به تمیز نگه داشتن دندان ها و لثه ها کمک می کنند. پنیر، شیر، ماست ساده و سایر محصولات لبنی ترشح بزاق را تقویت می کند که دهان شما را از تجمع پلاک و پوسیدگی دور نگه می دارد.

5. به فرزندان خود در مورد بهداشت دهان و دندان آموزش دهید

هر چه کودکان بیشتر در مورد دندان ها و لثه های خود بدانند، احتمال بیشتری وجود دارد که بخواهند با رعایت بهداشت دهان و دندان از آنها مراقبت کنند. ویدیوهای سرگرم کننده و آموزنده را با فرزندان خود تماشا کنید و به سؤالاتی که در مورد سلامت دندان های آنها دارند پاسخ دهید. به کودکان کوچک خود بگویید چرا دندان ها مهم هستند و به آنها درک بهتری از اهمیت مراقبت از دهان بدهید.

رعایت بهداشت دندان

رعایت بهداشت برای مراقبت از دندان

بهترین زمان مسواک زدن در روز

بهترین زمان برای مسواک زدن در صبح زمانی است که برای اولین بار از خواب بیدار می شوید. باکتری‌ها می‌توانند یک شبه تجمع پیدا کنند و طعم بدی در دهان شما ایجاد کنند و روی دندان‌هایتان لایه‌ای بپوشند. مسواک زدن اول صبح از شر باکتری ها خلاص می شود و تولید بزاق شما در طول روز را آغاز می کند. بزاق با شستن بقایای غذا و مبارزه با باکتری ها از دندان ها و لثه های شما محافظت می کند. اگر با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید، قبل از اولین وعده غذایی نیز به دندان های خود یک پوشش محافظ می دهید.

مسواک زدن قبل از صبحانه به جای بعد از صبحانه، بسته به آنچه که معمولا می خورید یا می نوشید، می تواند مزایای بیشتری داشته باشد. مسواک زدن بعد از یک وعده غذایی اسیدی ممکن است بیشتر از اینکه مفید باشد ضرر دارد. اسیدها مینای دندان را ضعیف می کنند و بسیاری از غذاهای صبحانه مانند قهوه، آب میوه، مرکبات، نان تست بسیار اسیدی هستند. اگر بعد از یک وعده غذایی یا نوشیدنی اسیدی خیلی زود دندان های خود را مسواک بزنید، ممکن است ناخواسته به مینای دندان خود آسیب برسانید.

بهترین زمان برای مسواک زدن در شب زمانی است که برای خواب آماده می شوید. دهان شما در شب بزاق کمتری تولید می کند، بنابراین مسواک زدن قبل از خواب به حذف باکتری های ایجاد کننده حفره که بزاق معمولاً از بین می برد کمک می کند. به جز آب، بین مسواک زدن شبانه و خوابیدن چیزی نخورید و ننوشید. نخ دندان کشیدن قبل از خواب، ذرات غذایی را که باعث تغذیه باکتری ها در هنگام خواب می شوند، از بین می برد. شستشو با دهانشویه فلوراید باعث محافظت بیشتر در طول شب می شود.

بهترین زمان برای مسواک زدن در طول روز بعد از نوشیدنی یا میان وعده شیرین است. باکتری های حفره زا عاشق خوردن شکر هستند. مسواک زدن بعد از خوردن شیرینی از تشکیل پلاک جلوگیری می کند. ایجاد پلاک حداقل 12 ساعت طول می کشد، به همین دلیل است که انجمن دندانپزشکی آمریکا مسواک زدن را حداقل دو دقیقه در روز توصیه می کند. با این حال، مطالعات جدید نشان می دهد که مسواک زدن بیش از دو بار در روز می تواند از پریودنتیت پیشگیری کند. هر زمانی در طول روز که متوجه طعم بد در دهان خود شدید، زمان مناسبی برای مسواک زدن است.

نکاتی برای حفظ سلامت دهان و دندان

  • حداقل دو بار در روز دندان های خود را با یک مسواک نرم مسواک بزنید – ما مسواک های برقی را توصیه می کنیم. حداقل به مدت دو دقیقه مسواک بزنید.
  • فراموش نکنید که پشت دندان های آسیاب پشت و در امتداد خط لثه خود مسواک بزنید – زیرا این نواحی برخی از نقاط پنهان برای تجمع پلاک است.
  • حداقل یک بار در روز قبل از رفتن به رختخواب از نخ دندان استفاده کنید.
  • بعد از مسواک زدن از دهانشویه استفاده کنید. دهانشویه می تواند باکتری هایی را که در هر قسمتی از دهان شما پنهان شده است، از بین ببرد.
  • مسواک خود را تقریباً هر سه ماه یکبار یا به محض شروع به پخش شدن موها، تعویض کنید.
  • قرار ملاقات های منظم را در دندانپزشکی خود تنظیم کنید. معاینه و تمیز کردن به جلوگیری از پوسیدگی و بیماری لثه کمک می کند.
پیشگیری از آسیب دندان

پیشگیری از آسیب جدی دندان

سخن آخر

در دندانپزشکی شبانه روزی رایا، ما می‌توانیم شما را به سمت استفاده درست از بهترین خمیر دندان، دهان‌شویه یا سایر محصولات مراقبت بهداشتی دهان راهنمایی کنیم که به بهترین وجه به مراقبت‌های خانگی شما کمک می کند. به نظر ما موثرترین روش برای تمیز کردن دندان ها استفاده از مسواک برقی است زیرا سر مسواک دارای حرکت نوسانی و اولتراسونیک است. دارای سرهای مخصوص برس است که به طور خاص مناطقی را که تمایل به تشکیل پلاک دارند، هدف قرار می دهد. ما همچنین یک واترپیک یا نوع دیگری از نخ دندان را به شدت توصیه می کنیم، زیرا آنها در خارج کردن باکتری ها و سموم آنها از زیر خط لثه بسیار موثر هستند.