اهمیت مراقبت از ارتودنسی دندان

ارتودنسی دندان یکی از درمان های پزشکی و زیبایی دندان مدرن است که به درمان مشکلات مختلف دندان و فک مانند: ایجاد فواصل زیاد بین دندان ها و یا جمع شدن دندان ها در یک محل می پردازد. ارتودنسی ها به چهار نوع مختلف تقسیم می شوند که یکی از پرکاربردترین انواع آن است که ارتودنسی در مدت زمان معین، دندان ها را به محل صحیح خود انتقال دهند که معمولاً این روش درمانی بیشتر برای کودکان استفاده می شود، اما بهتر است بدانید اگر درمورد راه های نگهداری و مراقبت از ارتودنسی اطلاعات کافی و لازمی نداشته باشید، ممکن است مجبور به تعویض آن شوید.

ارتودنسی زیبایی که به زیباتر دیده شدن دندان ها کمک می کند و معمولاً توسط متخصص ارتودنسی نصب می شود، بعد از نصب آن برای مراقبت بهتر از ارتودنسی، دستورالعمل های لازم را توضیح می دهد تا در طول درمان، رعایت شود و بیمار درمان موفقیت آمیزی داشته باشد.

راه های مراقبت از ارتودنسی

راه های مراقبت و تمیز کردن ارتودنسی دندان

راه های نگهداری و مراقبت از ارتودنسی

بهداشت دهان و دندان با ارتودنسی به زمان و تلاش بیشتری برای مراقبت نیاز دارد، زیرا می دانید که استفاده از مسواک معمولی برای دندان های ارتودنسی شده، کافی نخواهد بود. از جمله مهم ترین راه های نگهداری و مراقبت از ارتودنسی دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- تمیز کردن با مسواک

در مورد سلامت دهان و دندان، اولین نکته کلیدی استفاده از مسواک با یک برس نرم است. در واقع استفاده از مسواک حداقل سه بار در روز توصیه می شود، اما متخصصان ارتودنسی توصیه می کنند بعد از هر وعده غذایی و بعد از نوشیدن نوشیدنی های شیرین از مسواک استفاده کنید.

هنگام مسواک زدن از خشونت استفاده نکنید و بهتر است آنها را محکم روی دندان های خود فشار ندهید یا نکشید، زیرا منجر به قطع سیم فلزی ارتودنسی می شود که دندان ها را به هم متصل می کند. تمیز کردن و استریل کردن مداوم ارتودنسی، به ویژه هنگام بیرون رفتن، می تواند تاثیر زیادی در طول عمر ارتودنسی داشته باشد.

2- مسواک مخصوص

لازم به ذکر است که برای برخی از انواع ارتودنسی، مسواک مخصوص جهت تمیز کردن دندان برای افرادی که از بریس دندان استفاده می کنند وجود دارد که روند تمیز کردن را تسهیل می کند.

با این حال، بسیاری از کارشناسان معتقدند که گزینه ایده آل استفاده از مسواک الکتریکی است، اما توصیه می شود که از تیز کردن دندان ها با برس ها و مسواک های برقی مختلف، جلوگیری کنید زیرا ممکن است به لثه ها و دندان ها آسیب برساند و بر روند درمان دندان توسط ارتودنسی، تأثیر منفی بگذارد.

3- خمیر دندان

به عنوان یک قاعده کلی، خمیر دندان فلوراید مناسب ترین گزینه برای تمیز کردن ارتودنسی دندان است، زیرا به افزایش مقاومت دندان ها در برابر پوسیدگی کمک می کند و توصیه می شود از خمیردندان حاوی مواد ساینده استفاده نکنید، زیرا معمولاً به مینای دندان آسیب می رسانند. افرادی که از بوی بد دهان و التهاب لثه رنج می برند، بهتر است در اسرع وقت به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنند و با دندانپزشک مشورت کنند.

4- استفاده از نخ دندان

این سایت افزود که استفاده از نخ دندان در طول درمان برای بیماران ضروری است. صرف نظر از نحوه تمیز کردن دندان ها، مکان هایی وجود دارد که ممکن است کسانی که از بریس دندان استفاده می کنند، نتواند با استفاده از مسواک به خوبی برخی نواحی را تمیز کند.

از طرف دیگر، نخ دندان به تمیز کردن خوب و دقیق دندان ها کمک می کند زیرا نخ دندان به خلاص شدن از شر بقایای غذا بین دندان ها کمک می کند.

5- دهانشویه

هنگام درمان توسط ارتودنسی و بریس های دندانی، استفاده از دهانشویه امری بسیار ضروری است و معمولاً توصیه می شود، بعد از مسواک زدن از دهانشویه استفاده کنید. دهانشویه های انواع مختلفی دارند که شما می توانید به سادگی از آن ها استفاده کنید.

به طور کلی می توان نتیجه گرفت، برای افرادی که از بریس دندان استفاده می کنند، کار تمیز کردن دندان ها برای آنها امری دشوارتر و مهمتر است. علاوه بر نیاز به تمیز کردن دقیق تر دندان ها و انتخاب مسواک و خمیر دندان مناسب و بسیاری از موارد ضروری دیگر مانند نخ دندان و محلول شستشوی دهان، مراجعه به دندانپزشک به صورت دوره ای نیز مهم است.

راه های نگهداری از ارتودنسی دندان

تمیز کردن ارتودنسی دندان

مزایای استفاده از ارتودنسی دندان

از جمله مزایای استفاده از ارتودنسی و بریس های دندانی و راه های نگهداری و مراقبت از ارتودنسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برآمدگی فک ها را از بین می برد
  • درمان مشکلات گفتاری و لکنت زبان ، به ویژه در کودکان.
  • حفظ سلامت بافتهای اطراف دهان.
  • رهایی از درد دندان.
  • بهبود ظاهر کلی دندان ها.
  • درمان مشکلات مختلف لثه.
  • جلوگیری از تجمع غذا در داخل دندان.
  • ارتودنسی به ظاهر لکه های سفید روی دندان ها و در نتیجه از بین رفتن لایه مینای دندان آسیب می رساند.
  • احساس درد هنگام غذا خوردن، به ویژه در روزهای اول ترکیب آن

عواقب بی توجهی به مسواک زدن

اگر روش صحیح تمیز کردن دندان ها را رعایت نکنید ، این فرد را در معرض بسیاری از مشکلات سلامتی قرار می دهد ، از جمله مهمترین آنها:

  1. التهاب لثه: التهاب لثه ها ناشی از تجمع میکروب ها در دهان، به ویژه باکتری ها است و این التهاب می تواند به علت بهداشت نامناسب و نادرست دندان ها هنگام ارتودنسی ایجاد شود.
  2. پریودنتیت: ناشی از غفلت بهداشت دهان و دندان و التهاب لثه است، زیرا التهاب و عفونت لثه به رباط ها و استخوان های نگهدارنده دندان ها گسترش می یابد و شروع به بزرگ شدن شکاف بین دندان ها و لثه ها می کند.
  3. لکه های سفید دندان: لکه های سفید دندان در نتیجه از دست دادن کلسیم دندان به دلیل تمیز نکردن دندان ها ایجاد می شود و معمولاً این لکه ها در اطراف ارتودنسی به وجود می آیند و برای همیشه باقی می ماند.

اگرچه تمیز کردن دندان های هنگامی که ارتودنسی دارید، تلاش بیشتری می طلبد اما ارزش آن را دارد، به ویژه اینکه از این طریق می توانید از هرگونه مشکل احتمالی جلوگیری کنید.

عواقب بی توجهی به ارتودنسی دندان

عواقب بی توجهی به بهداشت ارتودنسی دندان

سخن آخر

تمیز کردن دندان ها هنگام ارتودنسی از شرایط نیز اهمیت بیشتری دارد، زیرا روند درمان شما به بهداشت و تمیز بودن ارتودنسی و دندان هایتان بستگی دارد. در این مقاله راه های نگهداری و مراقبت از ارتودنسی دندان را به طور کامل توضیح داده ایم و بهتر است بدانید در صورت بی توجهی به بهداشت دهان و دندان، ممکن است بعد از خارج کردن ارتودنسی از دندان هایتان، با دندان های پوسیده و رنگی مواجه شوید.