بهترین راه برای تقویت مینای دندان

سلامت دندان ها و لثه ها نشان دهنده سلامت کل بدن ما است. یک روال ادی و روزانه بهداشت دهان و دندان و استفاده از نخ دندان یک راه عالی برای حفظ سلامت دندان ها است، با این حال این فقط یکی از راه های تقویت مینای دندان برای شروع است. مراقبت و حفظ سلامت دهان و دندان به طور اصلی از طریق تغذیه و رژیم غذایی مناسب انجام می شود.

در این مقاله با راه های مختلف تقویت مینای دندان به منظور جلوگیری از ایجاد حفره ها و پوسیدگی های دندان در آینده را ارائه داده ایم. مواد معدنی مانند کلسیم و فسفات به تقویت مینای دندان، استخوان و عاج دندان کمک می کند و همچنین از پوسیدگی دندان و ایجاد حفره در ریشه دندان جلوگیری می کنند.

با افزایش سن، مواد معدنی موجود در دندان های خود را از دست می دهید و علت این موضعوم می تواند خوردن غذاهای اسیدی و یا خیلی شیرین باشد. یکی دیگر از دلایل تخریب مینای دندان این است که باکتری ها در دهان شما تجمع می یابند و متاسفانه هنگامی که مینای دندان یا استخوان از بین می رود، تنها راهی که برای  جبران دندان وجود دارد، استفاده از دندان مصنوعی و جایگزین های مشابه آن است.

با این حال شما می توانید قبل از بروز پوسیدگی و تخریب مینای دندان با تغییر شیوه زندگی و رژیم غذایی خود از رسیدن مواد معدنی به سطح دندان های خود اطمینان حاصل نمایید.

جلوگیری از تخریب دندان

جلوگیری از تخریب مینای دندان

راه های تقویت مینای دندان

  • مسواک بزنید

مسواک زدن برای از بین بردن باکتری ها راهی مهم و تاثیر گذار است. حفره ها (که به آن پوسیدگی دندان نیز گفته می شود) عمدتا در اثر تجمع باکتری های در سطح دندان و دهان ایجاد می شوند. این باکتری ها از طریق غذا و نوشیدنی به دهان منتقل می شوند و مسواک زدن منظم می تواند باکتری هایی را که ممکن است منجر به از بین بردن مواد معدنی سطح دندانها و ایجاد حفره شوند را از بین ببرد.

  • از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنید

لازم به ذکر است که مسواک زدن زمانی در از بین بردن میکروب و باکتری ها موثر است که از یک خمیر دندان مناسب و با قدرت تمیزکنندگی بالا استفاده کنید. انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) خمیردندان حاوی فلوراید را توصیه می کندکه بیشترین تاثیر را در پاکیزگی و از بین بردن باکتری ها را دارد.

  • مصرف حداقل قند و شیرینی

یکی از مهم ترین راه های تقویت مینای دندان مصرف حداقل و بسیار ناچیز قند و شیرینی در رژیم غذایی روزانه است زیرا شکر عامل بسیار مهمی در تخریب و تجزیه مینای دندان است و موجب پوسیدگی زودرس دندان هایتان می شود، پس بجای آن از جایگزین های دیگر مانند قندهای طبیعی مثل عسل و کشمش استفاده کنید.

بهترین مارک خمیر دندان

راه های تقویت مینای دندان

  • میوه و آب میوه ها را در حد اعتدال مصرف کنید

در حالی که میوه بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل است، می تواند بسیار اسیدی نیز باشد. برخی از میوه های که بیشترین تاثیر را در تخریب مینای دندان دارند،مرکبات هستند مانند گریپ فروت و پرتقال که به دلیل خاصیت اسیدی بودنشان به مرور زمان دندان ها را آسیب پذیر می کند.

آب میوه ها نسبت به میوه های طبیعی در وهله بدتری قرار دارند زیرا اغلب حاوی قندهای اضافی و اسانس هستند و نسبت به میوه ها عامل اسیدی تری به شمار می روند.

  • روغن کشیدن

یکی دیگر از راه های تقویت مینای دندان استفاده از روغن خوراکی با کیفیت بالا مانند روغن ناریل است. بهتر است روغن را به مدت 20 دقیقه در اطراف سطوح دندان هایتان بمالید زیرا این فرآیند به تمیز نگه داشتن دندان ها و حذف پلاک های جمع شده کمک می کند. کشیدن روغن علاوه بر این نواحی، باکتری ها را از دهان خارج کرده و مانع از چسبیدن مجدد آن ها به مینای دندان می شود. وقتی باکتری ها روی دندان باقی می ماند، اسید تولید شده؛ مینای سطحی را از بین برده و لایه عاج آسیب پذیر زیر مینای دندان را نمایان می کند. با انجام منظم ماساژ روغن روی دندان ها، آن ها را محکم تر و قوی تر کرده و طول عمر مینای دندان را افزایش دهید.

  • غذاهای غنی از مواد معدنی بخورید

دندان ها دارای ماهیت متخلخل هستند و می توانند مواد معدنی مفید را هم به دست آورند و یا به سادگی از دست بدهند. نکته اصلی این است که اطمینان حاصل شود که دندان ها بیشتر از مقدار از دست رفته، مواد معدنی را دریافت می کنند که به این فرایند را مجددسازی گفته می شود.

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به از بین رفتن پلاک های دندانی کمک می کند. با این حال، این انجام این امور تاثیری در بازسازی مجدد دندان ها ندارند، برای حفظ استحکام دندان ها، باید رژیم غذایی سرشار از مواد معدنی داشته باشید..

غذاهای غنی از مواد معدنی عبارت اند از: آبگوشت، تخم مرغ، سبزیجات مانند کلم بروکلی، اسفناج، ریحون و …، قارچ و دیگر موارد.

  • غذاهای سرشار از ویتامین های محلول در چربی مصرف کنید

غذاهای سرشار از ویتامین A، D ، E و K2 می توانند سلامت دندان ها را بهبود بخشند. ویتامین D به جذب کلسیم و فسفر کمک می کند. در حالی که  ویتامینK2  تضمین کننده رسیدن کلسیم به دندان ها و استخوان ها می باشد.

مراقب مصرف مکمل های حاوی مقدار زیاد ویتامین محلول در چربی باشید زیرا این امر می تواند باعث مسمومیت شما نیز شود.

  • نوشیدن آب فراوان

نوشیدن آب به دفع مواد غذایی مضر و باکتری ها از سطح دندان ها و لثه کمک می کند. همچنین، نوشیدن آب به رقیق شدن اسید مضر ناشی از مواد غذایی و از بین رفتن باکتری در دهان کمک می کند.

خشکی دهان می تواند دندان های شما را در معرض پوسیدگی دندان قرار دهد و نوشیدن آب به تولید بزاق کمک می کند و با شستن دندان ها توسط مواد معدنی مفید، آنها را قوی نگه می دارد.

تقویت مینای دندان با سبزیجات

مصرف سبزیجات برای تقویت دندان

سخن آخر

مینای دندان محکم ترین استخوان در بدن بشمار می رود و به همین دلیل روند تخریب و تجزیه شدن آن با مواد اسیدی بسیار کند و آهسته است و از این رو شما می توانید برای پیشگیری از آسیب جدی به مینای دندان، از راه های تقویت مینای دندان کمک بگیرید و مواردی را که موجب از بین رفتن دندان های شما می شوند را ترک کنید.