تا در مورد چگونگی این اعمال با استفاده از لیزر بحث کنیم.

نکته مهم این است که بخش اعظم این اعمال را می توان بدون نیاز به بی حسی صورت داد و بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که اکثریت بیماران طی این اعمال هیچ گونه دردی احساس نمی کنند. مهم­ترین علت این امر بنظر میرسد که ناشی از مدت زمان بسیار کوتاه پالس های لیزر باشد یعنی زمان تحریک آنچنان کوتاه است که هیچ گونه پاسخ عصبی ایجاد نمی نماید. مثلا در همین تحقیق مدت زمان هر پالس لیزر Nd:YAG حدود ۳۰ پیکو ثانیه ( ۳۰۷۱۰ – ۱۲sec ) می باشد. در حالی که مدت زمان لازم برای شروع یک تحریک دردناک حدود ( ۵sec -۲۸۱۰) است. بنابراین مدت زمان یک پالس لیزر کوتاه تر از آن است که بتواند یک تحریک دردناک ایجاد نماید.

در اینجا می توانیم ادعا کنیم که با بکارگیری لیزر، یک دندان پزشکی بدون درد، همراه با حذف صدای ناله مانند توربین ها و لرزش های مکانیکی موجود هنگام کار با این وسایل و نیز به کنار گذاشتن سرنگ های تزریقی و در واقع حذف اجزاء روانی درد و اضطراب در بیماران امکان پذیر است.

پس با استفاده از لیزر بدون نیاز به بی حسی می توان پوسیدگی ها را برداشته و  دندان را تراش داد  و در عین حال نسوج باقیمانده را نسبت به پوسیدگی مقاوم ساخت.

تراش دندانها بوسیله لیزر دندان پزشکی بدون درد

از ابتدای ارائه لیزرها به عالم دندان پزشکی بدون درد، استفاده از لیزرها جهت تراش مینا و تهیه حفرات ترمیمی مد نظر بوده و تحقیقات زیادی در این زمینه صورت گرفته، لیکن نتایج حاصله چندان امیدوار کننده نبود. در ابتدا چنین تصور می رفت که لیزرها می توانند به جای فرزهای دندان پزشکی مورد استفاده قرار گیرند در تحقیقات ابتدائی از دانسیته های بالای انرژی استفاده میشد که منجر به ایجاد ترک در سطح مینا و خرد شدن آن میگردید. در عین حال افزایش درجه حرارت ناشی از دانسیته های بالای انرژی منجر به آسیب غیر قابل برگشت پالپ دندان نیز میشد. لیزرهای دندان پزشکی موجود قادر به حذف پوسیدگی ها و برداشتن انساج پوسیده دندان می باشند ولی توانایی برش مینای سالم را ندارند. با این وجود پیشرفت های اخیر در زمینه ارائه لیزرهای اکسایمر و اربیوم باگ بار دیگر امکان تراش دندان توسط لیزر را مطرح ساختند.

درواقع مکانیسم غیرحرارتی photo Ablation لیزرهای آگسایمر امکان تراش دندان ها را بدون آسیب حرارتی به پالپ فراهم می سازد. و این ترفند  دندان پزشکی بدون درد است.

تحقیقات بافت شناسی متعددی روی اثرات این لیزرها بر انساج سخت دندانی صورت گرفته است. پس از تابش لیزر مادون قرمز بر انساج معدنی، بسته به ماهیت و خصوصیات حرارتی و نوری نمونه مورد تابش نواحی نکروتیک با ضخامت های متفاوت ایجاد می شوند. تغییرات مشاهده شده در مقاطع هیستولوژیک از جمله نواحی دبری، نکروز، کربونیزاسیون و ایجاد ترک، عمق اثرات لیزر را در ناحیه نشان می دهند.

نکته ای که در اینجا باید ذکر کنیم اینست که برخلاف سایر لیزرها، لیزر اگسایمر 193 قادر است در بافتهای سخت دندانی سالم حفره­هایی را تراش دهد. ژئومتری و خصوصیات حفره حاصله با اصول دندان پزشکی بدون درد محافظه کارانه مطابقت دارد.

بررسی های بافت شناسی روی استخوان متعاقب تابش لیزر اکسایمر با طول موج ۲۴۸ نانومتر نیز این یافته ها را تأیید میکرد. برخلاف اثرات حاصله توسط لیزرهای مادون قرمز، در طی ترمیم هیچ نشانه ای که دال بر وجود نواحی نکروتیک باشد، مشاهده نشد. وقتی که از طول موج ۳۰۸ نانومتری (Xect) استفاده شد، نشانه هایی از آسیب حرارتی در ناحیه تحت تابش ملاحظه شد. بدین ترتیب که در مینای تحت تابش Xect نواحی کربونیزاسیون و ترکهای میکروسکوپی و در عاج تحت تابش Xect یک ناحیه نکروتیک در دیواره حفره دیده شد.

برداشتن پوسیدگیهای دندان توسط اشعه لیزر در دندان پزشکی بدون درد

همانطوریکه در بحث های پیشین اشاره کردیم، لیزر قابلیت برداشتن و خارج سازی پوسیدگی های دندانی را دارد. با توجه به پیشرفتهای حاصله در صنعت لیزر موانع موجود بر سر راه استفاده از لیزر در دندان پزشکی بدون درد (نکروز پالپ و نیز سیستمهای انتقال اشعه) تا حدود زیادی برداشته شده است. با ارائه لیزرهای خاص دندان پزشکی معضل نکروز پالپ و استفاده از فیبرهای نوری مشکل انتقال اشعه را برطرف ساخته است.

در سالهای اخیر تحولات چشم گیری در دندان پزشکی بدون درد ترمیمی روی داده است و روشهای قدیمی تراش حفره و ایجاد گیر مکانیکی جهت پرکردگی ها به تدریج جای خود را به روشهای محافظه کارانه تر میدهد.

موفقیت بسیاری از روش های ترمیمی به نگهداری و حفظ انساج غیر پوسیده وابسته است. بدین جهت ارائه تکنیکهای محافظه کارانه بمنظور برداشتن پوسیدگیها و حفظ انساج سالم دندانی از اهمیت خاصی برخوردار است و در این میان لیزر وسیله ای است که به بهترین نحوی این امر را میتواند انجام دهد. همواره بکارگیری فرزها و توربین های High – Speed سبب برداشتن بخشهایی از انساج سالم دندان میشود. حال آنکه با بکارگیری صحیح و اصولی لیزرها میتوان برداشت پوسیدگیها را بصورت کاملا انتخابی انجام داد.

به منظور تعیین توانایی لیزر در برداشتن پوسیدگی های دندان تحقیقات بسیاری صورت گرفته است. استرن و گلد من از اولین کسانی بودند که به بررسی اثرات لیزر بر روی بافت های سخت دندان پرداختند و بر روی دندان پزشکی بدون درد کار کردند. این محققین از لیزر یاقوتی استفاده کردند و دریافتند که دانسیته های انرژی که جهت نفوذ در مینا و عاج لازم میباشد، سبب نکروز پالپ می گردد. .

تحقیق دیگری در این زمینه توسط Adrian صورت گرفت و نشان داد که پالپ دندانها در برابر لیزر Nd : YAG مقاوم تر از لیزر یاقوتی می باشند. وی به این نتیجه رسید که با دانسیته های انرژی که جهت ایجاد Crater در مینا به اندازه کافی بالا بود، نکروز انعقادی در پالپ دندان بوجود نمی آمد. جهت تعیین قابلیت لیزر Nd : YAG در برداشتن پوسیدگی تحقیقی روی دندانهای تازه کشیده شده انسان انجام گرفت. در ابتدا این دندانها از بقایای خون و استخوان پاک شده، سپس توسط پامیس کاملا بروساژ و تمیز شدند. دندانها در فرمالین نگهداری شدند.

ممنون که تا اینجا با ما همراه بودید و مقاله دندان پزشکی بدون درد با ساتفاده از لیزر را مطالعه کردید. ضمنا اگر سوالی در ارتباط با موضوعات مطرح شده و یا هر موضوعی در این زمینه دارید، از ما بپرسید. کارشناسان ما همیشه و 24 ساعت شبانه روز در دسترس و خدمت شما هستند. کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی رایا

02188203045