یکی از مشکلات دندان پزشکی را می توان دندان قروچه دانست. اگر عادت دارید دنداه هایتان را به یکدیگر  بسائید ، احنمال دارد دچار دندان قروچه باشید. این عادت می تواند به صورت غیر ارادی در هنگام خواب اتفاق بی افتد که به آن دندان قروچه شبانه یا بروکسیسم شبانه گفته می شود. تداوم این بیماری ممکن است سبب بیماری های پیریودنتال مانند خوردگی لثه و تحلیل استخوان شود. همچنین وجود این عادت در کودکان را بروکسیسم یا دندان قروچه کودکان گویند.

علائم و نشانه های دندان قروچه چیست؟

دندان قروچه در نتیجه منقبض شدن مداوم عضلات صورت ، به خصوص در خواب رخ می دهد، که می تواند دارای علائم زیل باشد:

  1. ایجاد صدای منزجر کننده و بلند سائیده شدن دندان ها به یکدیگر به خصوص در شب، میزان این صدا در شب می تواند به حدی باشد که سبب از خواب بلند شدن دیگران شود.
  2. انقباض غیر ارادی عضله های فک وصورت به صورت حالت تیک
  3. دندان های آسیب دیده به طوری که این آسیب های هنگام معاینه دندان مشخص است.
  4. سردرد مداوم
  5. آرواره زخمی
  6. سائیدگی دندان ها و از بین رفتن تاج دندان

دلائل دندان قروچه یا سایدن دندان ها به یکدیگر چیست؟

دندان قروچه می تواند دلایل متنوعی داشته باشد ، اما دلایل اصلی این بیماری عبارتند از:

  1. استرس و اضطراب: بر اساس تحقیقات صورت گرفته بیشتر موارد این بیماری ناشی از استرس و اضطراب است . گاهی اوقات بیمار که به دلیل این بیماری به دندان پزشک مراجعه می کند از عدم ابتلای خود به استرس می گوید ، اما باید دانست:
  • شاید استرس ناشی از کارها و برنامه های زیاد در زندگی ، خود را به صورت دلهره نمایان نکرده و سبب روان تنی شود، این روان تنی می تواند شامل بیماری قلبی عروقی، فشار خون، گوارش و حتی بیماری مذکور شود.
  • بیماری های ناشی از استرس ، معمولا حین دوره استرس رخ نداده و عموما پس از گذراندن یک دوره استرس و اضطراب رخ می دهند. به همین دلیل شاید بیماری که دارای مشکل دندان قروچه یا بروکسیسم می باشد ، در گذشته یک دوره ی پر تنش را پشت سر گذاشته است.
  1. داروها: یکی از عواملی که می تواند سبب بروز این بیماری در فرد شود استفاده از دارو ها می باشد. دارو های روان گردان ، ضد افسردگی و ضد روان پریشی می تواند سبب بروز این بیماری شود. برای مثال داروی سرترالین یکی از دارو های است که می تواند سبب عوارضی مانند سائیدن دندان ها به هم شود.
  2. بیماری های فک و دهان : عقب یا جلو بودن فک به طوری که دندان ها به درستی روی یکدیگر قرار نگیرند می تواند سبب دندان قروچه شود
  3. از دست رفتن دندان: نداشتن یک دن دان می تواند این بیماری را تشدید کند
  4. روش زندگی: نوع زندگی و تغذیه هم می تواند سبب دندان قروچه شود و هم استرس ، مواد غذایی حاوی کافئین مانند قهوه و نوشابه یکی از عللی است که می تواند در ایجاد این بیماری مورد بررسی قرار گیرد.

عوارض ناشی از دندان قروچه

دندان قروچه علاوه برایجاد صدای آزار دهنده دارای عوارض جبران ناپذیری است که در صورت عدم درمان می تواند مشکلات شایعی را برای بیمار مبتلا به دندان قروچه ایجاد کند. این عوارض می تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. سبب خرابی و از دست رفتن دندان می شود
  2. در شنوائی تاثیر گذاشته و مقدار آن را کاهش می دهد
  3. می تواند در عضلات فک و صورت مشکلاتی ایجاد کند.
  4. سبب تحلیل استخوان لثه می شود.
  5. سبب سائیدگی دندان ها می گردد.
  6. سبب تغییر شکل ظاهری فک و صورت می شود.
  7. سبب ایجاد درد در اطراف گوش می شود.
  8. باعث گیچی یا وزوز گوش می شود.
  9. می تواند باعث شکستگی دندان شود.

با این حال این بیماری درمان پذیر بوده و می شود در 6 ماه آن را درمان کرد.

متخصصین کلینیک دندان پزشکی رایا می توانند در این زمینه مشاوره های مناسبی را در اختیار بیمارن قرار دهند.

پیشگیری از دندان قروچه:

روش های پیشگیری از دندان قروچه عبارتند از:

  1. استفاده از روش های کاهش استرس و اضطراب
  2. استفاده کم یا عدم استفاده از مواد حاوی کافئین ، همانند چای، قهوه و نوشابه
  3. استفاده از الکل یا نوشیدنی های حاوی الکل می تواند سبب بدتر شدن این بیماری  شود، پس اگر الکل مصرف می کنید آن را قطع کرده تا این بیماری بهبود یابد.
  4. ترک عادت های مانند جویدن قلم ، مداد و همچنین عدم مصرف آدامس می تواند در کاهش علائم این بیماری موثر باشد.

روش های درمان درندان قروچه:

برای درمان این بیماری در درجه اول باید علت آن کشف شود، چناچه علت ایجاد دندان قروچه عواملی غیر از مشکلات دندان و دهانی باشد. می توان حدس زد این مشکل ناشی از استرس یا اضطراب است،  در این مواقع مصرف داروهای گاباپنتین، یا پروپرانول تحت نظر پزشک توصیه می شود، مراجعه به یک روان درمانگر نیز می تواند در بهبود علائم دندان قروچه و قطع بیماری موثر باشد. البته اگر در نتیجه بیماری مشکلات دهانی و دندانی گزارش شده باشد. یک دندان پزشک متخصص می تواند کمک شایانی به بیمار کند. همچنین دندان پزشک با ساخت یک پروتز محافظ شامل اسپیلنت های متحرک می تواند کمک زیادی در کاهش عوارض دندان قروچه در شب برای بیمار مبتلا داشته باشد.

برای جلوگیری از دندان قروچه در اطفال و کودکان چه کنیم؟

در صورت آن که حس کردید کودک شما دارای دندان قروچه است، قبل از هر اقدامی به دندان پزشک مراجعه نمایید تا از عوارض ناشی از این بیماری شما را آگاه سازد و در صورت پیدا شدن عوارض به درمان آن کمک کند. اما به هر حال اقدامات زیل می تواند در جلوگیری از دندان قروچه کودکان موثر باشد.

  1. کودکان روحیه حساس و بسیار شکننده دارند ، بنابراین سعی کنید استرس های کودک را کاهش و آن را به آرامی بخوابانید.
  2. یکی از دلایلی که سبب بروز این بیماری در کودکان می شود، کم آبی است ، بنابراین همواره به مقدار مناسب به کودکتان آب بنوشانید.
  3. ورزش و کشش می تواند در آرامش عضلات کودک موثر باشد و دندان قروچه را کاهش دهد.
  4. گرم کردن گونه ها و عضلات فک می تواند از بروز این بیماری مخصوصا در شب جلوگیری کند.

ممنون که تا اینجا با ما همراه بودید. ضمنا اگر سوالی در ارتباط با موضوعات مطرح شده و یا هر موضوعی در این زمینه دارید، بدون خجالت از ما بپرسید. کارشناسان ما همیشه و 24 ساعت شبانه روز در دسترس و خدمت شما هستند. کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی رایا

02188203045