دندان درد در دوران بارداری

اگر قصد بچه دار شدن دارید و یا در دوران بارداری به سر می برید، یکی از افرادی که باید با آنها قرار ملاقات بگذارید دندانپزشک معتبر است. این موضوع ممکن است برایتان تعجب آور باشد و تصور کنید که بارداری و دندانپزشکی هیچ ربطی به یکدیگر ندارند،  با وجود این، هنگامی که در دوران بارداری هستید، احتمال رخ دادن بیماری های مربوط دهان افزایش می یابد. دندان درد در دوران بارداری یکی از انواع خطرات و احتمالاتی است که در این دوران پیش بینی می شود.

تغییرات هورمونی، تغییر در الگوی غذایی و روال ناقص بهداشت دهان و دندان اغلب موجب عفونت و دندان درد در دوران بارداری می شود. بنابراین برای جلوگیری از دندان درد در دوران بارداری یا هر مشکل دندان دیگر، بهترین راهکار مراجعه به دندانپزشک است.

دندان درد زنان حامله

درد-دندان-در-بارداری

ویزیت های دندانپزشکی بی خطر است!

هم دندانپزشک و هم متخصص زنان و زایمان ترجیح می دهند زنان قبل از دوران بارداری به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنند. زیرا می توانند یک چکاپ و معاینه کامل انجام دهند، و همچنین مشکلات دندانی موجود مانند پوسیدگی دندان یا عفونت لثه و … را درمان کنند و همین موضوع باعث میشود هیچ گونه نگرانی بابت دندانپزشکی در دوران بارداری خود نداشته باشید.

هنگامی که در دوران بارداری احساس دندان درد کردید یا در نواحی لثه های خود احساس درد و التهاب کردید بهتر است تا به دنیا آوردن کودک صبر نکنید و در با مشاهده اولین نشانه دندان درد و بروز مشکل با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) تأکید می کند که مراجعه به دندانپزشک در دوران بارداری شامل معاینات معمول، عدم استفاده از اشعه ایکس و استفاده از داروهای بی حس کننده موضعی و از همه مهم تر کاملا برای زنان باردار ایمن است. لازم به ذکر است اگر چند ماه از دوران بارداری شما می گذرد و داروی خاصی مصرف می کنید یا بارداری شما پرخطر است به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

خطر پوسیدگی دندان در بارداری

پوسیدگی دندان زمانی آغاز می شود که باکتری های دهان شما از قندها و کربوهیدرات هایی که مصرف می کنید برای تولید اسیدها استفاده می کنند که می تواند با گذشت زمان مینای دندان را تخریب کند. این اتفاق در حالت طبیعی هم اتفاق می افتد اما در دوران بارداری، شما به چند دلیل مختلف بیشتر در معرض پوسیدگی دندان هستید:

مصرف بیشتر مواد غذایی و گاهی شیرینیجات، برخی موارد شیرین مانند بستنی تا مواد غذایی ترش یا شور مانند خیارشور، می تواند دندان های شما را در معرض اسیدی شدن و سپس پوسیدگی قرار دهد، و هرگونه کاهش مسواک و نخ دندان در دوران بارداری می تواند خطر احتمال به پوسیدگی دندان را افزایش دهد.

علاوه بر این موارد، دهان شما در این دوران نسبت به قبل از زمان بارداری اسیدی تر است و هنگامی که بخاطر ویار و یا تغییر حالت های دوران بارداری، استفراغ می کنید نیز می تواند میزان اسید تولید شده و قرار گرفته در معرض مینای دندان را بیشتر کند.

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، باید بیش از یک بار در طول روز توسط یک برس نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. میان وعده های شیرین را به حداقل برسانید. دهان خود را با آب شستشو دهید و اگر قادر به مسواک زدن نیستید، دندان های خود را یکبار در روز با نخ دندان تمیز کنید.

انجمن دندانپزشکی توصیه می کند که بعد از استفراغ دهان باید کاملا شسته شود تا اسید موجود از بین رود، برای خنثی کردن این اسید می توانید یک لیوان آب را با یک قاشق چایی خوری جوش شیرین مخلوط کرده و دهان خود را بشویید که علاوه بر تمیز کردن دندان ها از آن ها محافظت نیز می کند.

خطر پوسیدگی دندان

خطر پوسیدگی دندان زنان باردار

درمان دندان درد در دوران بارداری

، یک زن باردار ممکن است از دندان درد در دوران بارداری رنج ببرد، و او بیشتر از دیگران در معرض خطر آسیب دیدگی دندان است، زیرا جنین او تمام ویتامین ها و عناصر بدن وی را تخلیه می کند.

درد دندان در دوران بارداری باعث نگرانی و استرس زنان باردار می شود زیرا آن ها اغلب نمی خواهند دارو مصرف کنند و نگران سلامتی جنین خود هستند، زیرا بیشتر داروها روی جنین تأثیر منفی می گذارند، بنابراین خیلی از زنان باردار به دنبال دستور العمل های طبیعی برای درمان دندان درد در بارداری هستند که برای سلامتی خود و جنین مضر نباشد.

دستورالعمل های طبیعی برای تسکین دندان درد

برخی از دستورالعمل های طبیعی موثر برای تسکین درد در دوران بارداری که به زنان باردار توصیه می شود عبارت اند از:

  • کمپرس سرد یا گرم

اعمال نوعی کمپرس گرم یا سرد بر روی محل درد ممکن است به تسکین دندان درد در دوران بارداری کمک کند. با قرار دادن تکه های یخ در داخل یک پارچه نرم و گذاشتن آن در محل درد دندان، یا قرار دادن پارچه در آب داغ و سپس قرار دادن آن در محل مورد نظر، استفاده می شود.

  • برگ نعناع

برگهای تازه نعناع تأثیر شگفت انگیزی در تسکین درد فوری دارند و همچنین در بهبود روحیه بیماران نیز نقش مثبتی دارند. برای تسکین درد دندان در دوران بارداری فقط کافیست چند برگ نعناع را بجوشانید، سپس مایع آن را نوشیده و یا آن را غرغره کنید. برگ نعناع را همچنین می توان مستقیماً جوید که این روش برای تسکین درد سریعتر عمل می کند.

پیاز خام

آب پیاز توانایی تسکین درد را دارد و به عنوان ضد عفونی کننده موضعی عمل می کند و از سه روش به شرح زیر استفاده می شود:

  1. یک تکه پیاز خام را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.
  2. یک تکه پنبه را به آب پیاز آغشته کرده و مستقیماً روی محل درد قرار دهید.
  3. یک پیاز خام را به مدت 3 دقیقه بجوید.
  • برگ اسفناج

برگ اسفناج یک ویژگی تسکین دهنده درد عجیب دارد و می توان از آن برای تسکین دندان درد در دوران بارداری استفاده کرد. این روش با شستن چند برگ اسفناج تازه و جویدن آنها توسط دندان های آسیب دیده برای تسکین فوری درد توصیه می شود.

  • زیره

زیره یکی از ادویه های رایج است که می توان از آن برای تسکین دندان درد در دوران بارداری استفاده کرد زیرا بی خطر است و برای سلامتی زنان باردار و جنین ضرری ندارد اما در صورت نگرانی می توانید از دندانپزشک خود درمورد استفاده از آن سوال بپرسید.

برای تسکین درد دندان در دوران بارداری توسط این روش، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. یک قاشق چای خوری زیره را در نیم لیتر آب بجوشانید.
  2. زیره خیس خورده را از صافی رد کرده و آب حاصل از آن را غرغره کنید.
تسکین درد دندان

درمان درد دندان

سخن آخر

یکی از مسائلی که خانم های باردار در طی 9 ماه حاملگی به کلینیک های دندانپزشکی مراجعه می کنند، دندان درد در دوران بارداری است که به دلایل مختلفی رخ می دهد و در برخی مواقع منجر به پوسیدگی دندان می شود. در این مقاله راهکارهایی را برای تسکین درد دندان در این دوران حساس شرح داده ایم.