علت خرابی و عفونت لثه

عفونت لثه یک بیماری شایع است که بزرگسالان و کودکان را در هر سنی درگیر می کند. این بیماری معمولاً با افزایش حساسیت، تورم و درد همراه است. در موارد پیشرفته، لثه های خراب و آسیب دیده دچار خونریزی می شوند. بهتر است هرچه سریع تر برای درمان لثه های خراب خود اقدام کنید زیرا باعث ناراحتی و آزار در امور روزمره می شوند به طور مثال لثه های خراب به شما  اجازه نمی دهند به طور عادی غذا بخورید، در برابر سرما و گرما حساسیت نشان می دهند و در نهایت به دندان ها صدمه می زنند. اما چه چیزی باعث آسیب لثه های شما می شود و راه درمان لثه های خراب و آسیب دیده چیست؟

درمان لثه در خانه امکان پذیر است، اما فقط در مراحل اولیه رشد بیماری و عفونت. اگر لثه متورم و دردناک شود، بهتر است بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. فقط یک دندانپزشک می تواند علت بیماری را تشخیص داده و داروهای صحیح و مناسب درمان لثه را تجویز کند.

در موارد خفیف تر، دندانپزشک ممکن است درمان خانگی بیماری لثه را تجویز کند که شامل شستشوو تمیز کردن لثه ها، استفاده از پماد و ژل مخصوص، داروهای ویژه و … در هر صورت، درمان و حتی پیشگیری از عفونت و خرابی لثه باید توسط یک متخصص دندانپزشک نظارت شود.

علت خرابی لثه همان عفونت و التهاب است که توسط باکتری هایی ایجاد می شود که روی دندان ها و لثه ها جمع می شوند. برای خلاص شدن از بیماری لثه، ابتدا باید مشخص شود که چه نوع بیماری دارید. اگر لثه متورم شده است یا هنگام مسواک زدن گاهی اوقات متوجه خون می شوید، احتمالاً به عفونت لثه مبتلا شده اید.

اگر خرابی و عفونت لثه نادیده گرفته شود، لثه ها و بافت های استخوانی شما به طور قابل توجهی آسیب ببینند، در این صورت شما به یک نوع شدیدتر از بیماری لثه به نام پریودنتیت دچار شده اید. در هر صورت، شما باید به نکات بهداشتی دهان و دندان که شامل استفاده از مسواک، نخ دندان و دهانشویه است را رعایت کنید.

درمان لثه های خراب

علت خرابی و عفونت لثه

درمان لثه های خراب

عفونت لثه به سرعت پیشرفت می کند و اگر به موقع به دندانپزشکی مراجعه نکنید، مجبور به درمان توسط داروهایی ضد باکتری طولانی مدت و احتمال زیاد به جراحی نیاز خواهید داشت. علائم لثه های خراب، اغلب التهاب و عفونت لثه های نزدیک دندان است.

پریودنتیت یک نوع پیشرفته از التهاب لثه است. علائم این بیماری تخلیه چرک، آتروفی بافت استخوان، و عفونت کانال های ریشه دندان است. این موضوع ممکن است باعث از دست رفتن دندان شود.

بیماری پریودنتال خطرناک است زیرا اغلب بدون علائم خاصی است، به عنوان مثال دردی ایجاد نمی کند و هیچ تارتاری وجود ندارد که بخواهد این بیماری را تایید کند. این بیماری معمولاً در افراد مسن رخ می دهد اما با این حال، بدون درمان به موقع؛ این بیماری به تدریج به پریودنتیت تبدیل می شود که عواقب جدی و گاها جبران ناپذیری دارد.

درمان سریع عفونت لثه

• به بهداشت دهان و دندان خود بیشتر توجه کنید

عفونت لثه هنگامی ایجاد می شود که بهداشت دهان و دندان را جدی بگیرید، در نتیجه ذرات و مواد باقی مانده غذا برای مدت طولانی در دهان می مانند و به پلاک روی دندان و لثه تبدیل می شود، محیطی برای تولید مثل فعال باکتری ها در مراحل اولیه التهاب لثه، کافی است که در مورد بهداشت دهان و دندان خود بیشتر مراقب باشید و پلاک ها را از بین ببرید.

مسواک زدن بعد از غذا، استفاده از نخ دندان و استفاده از دهان شویه ضد عفونی کننده دو بار در روز می تواند به جلوگیری از التهاب لثه کمک کند. همچنین باید به طور مرتب و به مدت هر شش ماه یکبار به دندانپزشک خود مراجعه کنید، زیرا پلاک هایی که به تارتار تبدیل شده اند تنها با بهداشت و بررسی مداوم برداشته می شوند. در صورت انجام به موقع اقدامات درمانی مناسب، التهاب لثه برگشت پذیر و قابل درمان است.

درمان لثه های آسیب دیده

درمان سریع عفونت لثه

• جرم گیری دندان انجام دهید

اگر در مورد بهداشت دهان خود احساس مسئولیت و نگرانی بیشتری می کنید و علائم عفونت لثه همچنان ادامه داشته باشد، احتمالاً عفونت شدیدتر از حد تصور شما است و باکتری ها در پایه دندان های شما جمع شده اند. تمیزکاری دقیق مانند جرم گیری دندان در مطب دندانپزشک یا پریودنتیست خود بهترین راه برای از بین بردن تارتار است.

• درمان با مصرف دارو

برای درمان از بین رفتن کامل بیماری لثه، ممکن است دندانپزشک برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند که عوامل عفونت دهان را از بین ببرد. داروها انواع مختلفی دارند، از ژل های موضعی که باید لثه تزریق شوند تا شستشوی دندان و آنتی بیوتیک ها.

• به متخصصان اعتماد کنید

اگر بیماری لثه شدید باشد، ممکن است برای از بین بردن کامل باکتری ها، جراحی لازم باشد. این عمل می تواند شامل استفاده از روشهای زیر باشد: جراحی فلپ (هنگامی که لثه برش می خورد، تارتار برداشته می شود و لثه با کمک بخیه تا آنجا که ممکن است محکم تر بر روی دندان قرار می گیرد تا اندازه آن کاهش یابد) پیوند بافت (تقویت لثه آسیب دیده به دلیل پیوند بافت نرم به ناحیه آسیب دیده لثه با ریشه دندان که در معرض عفونت قرار دارد)

پیوند استخوان (ترمیم دندانهای آسیب دیده به دلیل کاشت قطعات استخوانی که دندانها را در جای خود ثابت می کنند) اتفاق می افتد. بازسازی بافت (هنگامی که یک ماده جراحی بین استخوان و دندان قرار می گیرد بافت آلوده به عفونت را مسدود می کند). این روش ها بسیار پیچیده هستند، بنابراین باید سعی کنید در صورت امکان از دچار شدن به آن ها اجتناب کنید. بهترین راه مراقبت از بیماری لثه و مسواک زدن هر روز دندان، نخ دندان و دهانشویه است.

علائم عفونت لثه

مهمترین علامت بیماری و عفونت لثه، درد است. اگر هنگام خوردن غذا احساس ناراحتی یا بریدگی و زخم در ناحیه لثه می کنید، این موضوع نشان دهنده وجود التهاب است. ناحیه آسیب دیده لثه متورم می شود. با معاینه دندانپزشک، ممکن است خونریزی لثه را مشاهده کنید.

چگونه التهاب را درمان کنیم؟ درمان های خانگی زیادی برای بیماری لثه وجود دارد. دندانپزشکان معمولاً داروهای ضد عفونی کننده ضد التهاب را توصیه می کنند. رژیم درمانی مطلوب پس از تشخیص توسط دندانپزشک تجویز می شود. موثرترین گزینه های درمانی را در نظر بگیرید.

علائم لثه های خراب

علائم عفونت لثه

بیماری لثه یکی از دردناک ترین و خطرناک ترین بیماری های دهانی بشمار می رود که با رعایت نکات بهداشتی و سلامت دندان ها می توانید از دچار شدن به عفونت و التهاب لثه خودداری کنید.