بیهوشی عمومی چیست؟

بیهوشی عمومی یک حالت کنترل شده در حین عمل است که آگاهی بیمار، حرکت و ناراحتی وی را در طول درمان دندان از بین می برد. استفاده از بیهوشی عمومی گاهی اوقات برای ارائه درمان های دندانی با کیفیت برای کودکان ضروری است. درمان فوری درد دندان در بیهوشی یکی از پیشرفت های علمی در صنعت دندانپزشکی تلقی می شود که به این ترتیب بیمار درطول عمل هیچ گونه درد و یا ترسی را تجربه نخواهد کرد.

بسته به مشکل دندان بیمار، این کار را می توان در بیمارستان در بیهوشی کامل یا به صورت سرپایی، از جمله مطب دندانپزشکی انجام داد. در کلینیک شبانه روزی رایا، بیهوشی عمومی در محیطی کاملا مجهز و توسط متخصص بیهوشی انجام می شود.

بیهوشی عمومی از دست دادن هوشیاری ناشی از دارو و یا استنشاق است که در طی آن نمی توان بیمار را حتی از طریق تحریک درد و جراحی بیدار کرد. استفاده از بیهوشی عمومی نسبتاً بی خطر تلقی می شود و به طور گسترده ای به عنوان یک روش مفید برای درمان بیماران با نیازهای خاص توصیف شده است.

بیهوشی عمومی چیست؟

درمان دندان درد در بیهوشی

درمان فوری درد دندان در بیهوشی

بیهوشی عمومی معمولاً برای تسهیل درمان دندانپزشکی در بیماران دارای اضطراب یا رفتارهای چالش برانگیز استفاده می شود، که بسیاری از این افراد، کودکان یا بیماران با مشکلات روانی یا جسمانی خاص هستند. هنگام انجام اقدامات لازم برای بیهوشی عمومی، جراحان دندانپزشکی باید یک ارزیابی کامل قبل از عمل را انجام دهند و همچنین اطمینان حاصل کنند که بیماران از خطرات احتمالی آگاه هستند و رضایت کامل از درمان فوری درد دندان در بیهوشی دارند.

چنین اقدامات احتیاطی قبل از عمل، عمل مطلوبی برای بیمار را تضمین می کند. بیشتر دستورالعمل های احتیاطی و مراقبتی به کنترل بیماران اطفال تحت بیهوشی عمومی می پردازد.

بیهوشی عمومی طیف وسیعی از بیماران را شامل می شود، از جمله بیماران دارای معلولیت ذهنی، نقص جسمی، مشکلات روانی و سوابق پیچیده پزشکی. در بسیاری از موارد، این شرایط می تواند تأثیرات قابل توجهی بر سلامت دهان و دندان بیمار داشته باشد. علاوه بر این، بخشی از نقش دندانپزشک با نیازهای خاص  بیماران این است که درمان دندانپزشکی را با نیازهای فردی بیمار تطبیق      دهد. در بسیاری از موارد، این امر ممکن است نیاز به آرام بخشی دارویی داشته باشد، در کلینیک دندانپزشکی رایا، از حداقل آرام بخش که از طریق بی حسی موضعی دهانی، ترشحی مخاطی یا استنشاقی حاصل می شود تا انواع عمیق تر آرام بخش و بیهوشی عمومی استفاده می شود.

چه افرادی باید تحت بیهوشی عمومی برای درمان دندان قرار بگیرند؟

بیهوشی عمومی ممکن است برای کودکانی با نیازهای وسیع دندانپزشکی که با دندانپزشک همکاری نمی کنند و از عمل جراحی مضطرب باشند یا برای خردسالانی که نمی دانند چگونه باید در کلینیک دندانپزشکی، همکاری کنند؛ انجام می شود.

بیهوشی عمومی همچنین می تواند برای کودکانی که نیاز به عمل جراحی مهمی دارند یا بیمارانی که نیازهای مراقبت بهداشتی خاصی دارند، مفید باشد. طبق دستورالعمل های آکادمی دندانپزشکی کودکان، بیهوشی عمومی برای موارد زیر باید انجام شود:

  • بیمارانی که به دلیل عدم بلوغ روانی یا عاطفی و یا ناتوانی ذهنی، جسمی یا پزشکی نمی توانند با دندانپزشک همکاری کنند.
  • بیمارانی که بی حسی موضعی به دلیل عفونت حاد، تغییرات آناتومیکی یا حساسیت برای آنها بی اثر است.
  • کودک یا نوجوانانی که به دلیل ترس، اضطراب و مشکل در برقراری روابط اجتماعی، نمی توانند عمل شوند.
  • بیمارانی که نیاز به جراحی های طولانی مدت دارند.
  • بیمارانی که استفاده از بیهوشی عمومی برای آنها ممکن است خطرات پزشکی را کاهش دهد.
  • بیمارانی که نیاز به مراقبت فوری و درمان جامع دهان و دندان دارند.

درمان در کلینیک های دندانپزشکی تحت بیهوشی عمومی به صدها نفر از بیماران کمک کرده است که زندگی طبیعی و سالمی بدون درد یا عفونت دندان داشته باشند.

درمان درد دندان در بیهوشی عمومی

دندانپزشکی در خواب

آیا بیهوشی عمومی بی خطر است؟

اگرچه بیهوشی عمومی در برخی موارد خاص،خطر دارد، اما در صورتی که توسط فرد آموزش دیده و در یک مرکز مجهز و مناسب انجام شود می تواند کاملا موثر و مفید باشد. لازم به ذکر است که در کلینیک رایا دنتال، اقدامات احتیاطی برای محافظت از فرزند شما در طول بیهوشی عمومی به طور کامل انجام می شود. پرسنلی که برای کنترل عوارض بیهوشی آموزش دیده اند، کودک شما را از نزدیک تحت نظر خواهند داشت.

اهمیت ملاقات با متخصص بیهوشی عمومی

قبل از بیهوشی عمومی برای درمان فوری درد دندان در بیهوشی نیاز به ارزیابی فیزیکی دارید. این ارزیابی فیزیکی اطلاعاتی را برای اطمینان از ایمنی شما در طول روش بیهوشی عمومی ارائه می دهد.

به والدین گفته می شود هرگونه بیماری را که قبل از شروع عمل با بیهوشی عمومی رخ می دهد به دندانپزشک گزارش دهند. ممکن است لازم باشد دوباره قرار ملاقات تعیین شود. رعایت دستورالعمل های غذایی استفاده از مایعات و غذاها قبل از ملاقات بسیار مهم است.

بسیاری از سازمانها دستورالعمل هایی در مورد استفاده مناسب از آرام بخش و بیهوشی عمومی در دندانپزشکی در بیماران با نیازهای ویژه و در جمعیت عمومی منتشر کرده اند. این دستورالعمل ها مربوط به محدودیت ها، الزامات آموزشی و قوانین در حوزه های قضایی مختلف است و باید توسط پزشکان دندانپزشکی که بیماران تحت بیهوشی را کنترل یا درمان می کنند، شناخته شود.

هدف از ارزیابی قبل از عمل، انجام تحقیقات بالینی قبل از عمل و در نتیجه کاهش خطرات مرتبط با جراحی و بیهوشی، بهبود کیفیت مراقبت های بعد از عمل، بازگرداندن بیمار به سطح مطلوب در عملکرد و کسب رضایت آگاهانه است. به طور کلی رویه چنین ارزیابی هایی معمولاً بر اساس سوابق پزشکی، مصاحبه بالینی و معاینه فیزیکی در صورت امکان و آزمایش های اضافی مربوطه  است.

اهمیت درمان درد دندان

درمان درد دندان در بیهوشی

سخن آخر درمان فوری درد دندان در بیهوشی

همانطور که در این مقاله ذکر شد، واضح است که گزینه های درمانی محدودی برای بیمارانی وجود دارد که در کلینیک دندانپزشکی از خود مقاومت یا عدم همکاری با متخصص را نشان می دهند که بیهوشی عمومی به احتمال زیاد یک روش مناسب برای درمان چنین بیمارانی است. با این حال، عدم همکاری بیماران به این معنی است که متخصصان بهداشت دهان و دندان باید در مورد نیاز به انجام یک روش بیهوشی عمومی، طبق سوابق پزشکی بیمار تصمیم گیری کنند.