درمان عفونت لثه در خواب

خونریزی لثه یکی از شایع ترین مشکلات لثه در بین بیماران است. ممکن است این بیماری در اثر عفونت باکتریایی در بافت لثه یا ایجاد پلاک دندانی ایجاد شود که می تواند نشانه یک بیماری جدی پزشکی یا مسواک زدن شدید دندان ها باشد، در هرحال با درمان عفونت لثه در خواب شما هیچ گونه دردی را احساس نخواهید کرد.

ممکن است برایتان اتفاق بیفتد که هنگامی که صبح از خواب بیدار می شوید، مقدار کمی خون خشک شده روی دندان هایتان مشاهده کنید، دلیل خونریزی لثه ها در هنگام خواب چیست؟ و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

بی حسی دندان برای درمان لثه

بی حسی دندان برای درمان عفونت لثه

علل خونریزی لثه در خواب

خونریزی لثه ها در هنگام خواب با دلایل مختلفی همراه است، از جمله موارد زیر:

  1. مسواک زدن شدید دندان ها

مسواک زدن بیش از حد دندانها با مسواک سفت ممکن است به دلیل تشکیل بافتهای نازک در لثه، به سرعت باعث آسیب به لثه ها شود، که منجر به خونریزی لثه در هنگام فعالیت یا خواب می شود و در نتیجه مسواک زدن بلافاصله قبل از خواب باعث تحریک جزئی می شود.

  1. التهاب لثه

اکثر مردم زمانی دچار التهاب لثه می شوند که پلاک دندانی برای مدت طولانی روی لثه باقی بماند. پلاک به مرور زمان سفت شده و در لثه ایجاد جرم می کند که باعث افزایش خونریزی می شود و این یکی از دلایل اصلی خونریزی لثه است که با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی می توانید برای درمان عفونت لثه در خواب اقدام نمایید.

  1. پریودنتیت

پریودنتیت زمانی ایجاد می شود که لثه عفونت کند و بعد از مدتی دچار التهاب، درد و تورم شود. استخوان های فک و بافت های حمایتی که دندان ها را به لثه متصل می کند، از لثه جدا می شوند و باعث می شود ارتباط دندان ها با لثه قطع شود. این بیماری به آرامی ایجاد می شود، بنابراین آسیب پذیرترین زمان لثه، شب است. به همین دلیل خونریزی لثه ها در هنگام خواب اتفاق می افتد.

  1. دندان قروچه

دندان قروچه در هنگام خواب ممکن است باعث خونریزی در لثه شود و متاسفانه در خیلی از موارد اگر دندان قروچه درمان نشود، سطح دندان ها را ناصاف و نامرتب می کند.

  1. مصرف دارو

برخی داروها باعث خونریزی لثه می شوند، زیرا رقیق کننده خون هستند؛ مانند: وارفارین که خونریزی لثه را افزایش می دهد. برخی از داروهای فشار خون، سرکوب کننده های سیستم ایمنی و ضد اسپاسم نیز به رشد سریع لثه ها کمک می کنند و بافت های جدید بعد از مسواک زدن حساس تر شده و با کمترین میزان تحریک توسط اشیاء مختلف، خونریزی می کنند.

  1. کمبود برخی ویتامین ها

کمبود ویتامین C و ویتامین K باعث می شود لثه ها به راحتی خونریزی کنند.

علت عفونت لثه

علت التهاب لثه

سایر علل خونریزی لثه ها در هنگام خواب

سایر علل احتمالی نیز ممکن است شامل موارد زیر باشد:

بارداری نیز یکی از دلایلی است که گاهی اوقات باعث خونریزی لثه می شود، تغییرات هورمونی ممکن است به حساسیت لثه ها کمک کند، بنابراین یک زن باردار ممکن است هنگامی که از خواب بیدار می شود، دندان و لثه هایش خونی شده باشد. ابتلا به برخی بیماری ها مانند: سرطان خون، مشکلات کبدی و دیابت ممکن است خونریزی لثه را افزایش دهد.

درمان خونریزی لثه هنگام خواب

خونریزی لثه ها در طول خواب با رعایت موارد زیر قابل درمان است:

  • به بهداشت دندان توجه کنید

مسواک زدن حداقل دو بار در روز و رعایت تکنیک درست مسواک زدن، به کاهش خونریزی لثه ها در هنگام خواب کمک می کند. استفاده از دهانشویه ضد باکتریایی نیز می تواند خونریزی لثه را درمان کرده و از آن جلوگیری کند.

  • از مسواک مناسب استفاده کنید

توصیه می شود از مسواک با برس نرم به مدت 2 دقیقه در روز در زمان های مختلف (حداقل دوبار) استفاده کنید و در صورت نیاز مسواک را هر 3-4 ماه یا زودتر تعویض کنید.

  • از کشیدن سیگار خودداری کنید

سیگار کشیدن عامل اصلی بیماری لثه است، زیرا به سیستم ایمنی بدن آسیب می رساند و توانایی بدن را در مبارزه با باکتری هایی که به طور طبیعی به لثه می چسبند کاهش می دهد. سیگار کشیدن باعث می شود که بافت لثه بعد از آسیب دیدگی بهبود نیابد.

  • رژیم غذایی متعادل داشته باشید

رژیم متعادل حاوی کلسیم و ویتامین C خطر مشکلات لثه و خونریزی لثه را کاهش می دهد.

  • مقدار زیادی آب بنوشید

نوشیدن آب، به ویژه بعد از غذا به شستن غذا از بین دندان ها کمک می کند و احتمال تشکیل باکتری های مضر در لثه را کاهش می دهد.

  • درمان از طریق آنتی بیوتیک

بعضی مواقع برای درمان عفونت لثه در خواب، دندانپزشک آنتی بیوتیک ها را تجویز می کند که آن را می توان در ترکیب با جراحی و یا سایر روش های درمانی و حتی درمان تنها با آنتی بیوتیک، برای کاهش یا حذف موقت باکتری های مرتبط با بیماری لثه یا سرکوب تخریب اتصال دندان به استخوان استفاده کرد.

  • به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید

شما باید دو بار در سال برای تمیز کردن حرفه ای دندان های خود به پزشک مراجعه کنید و در مورد بیماری های دندان و لثه را که احتمال خونریزی در لثه را افزایش می دهد، پیگیری کنید.

درمان لثه در بی حسی

درمان عفونت لثه

منظور از بیهوشی بیمار برای درمان دندان چیست؟

عمل بی حسی در دندانپزشکی یک بی حسی موضعی برای ناحیه آسیب دیده است با این هدف که بیمار هیچ دردی را احساس نکند بیهوشی موضعی بر خلاف بیهوشی عمومی باعث ناآگاهی کامل بیمار نمی شود و این بدان معناست که روشی ایمن تر است و اغلب قبل از استفاده نیازی به آماده سازی بیمار ندارد.

بیهوشی های دندانی را می توان به روش های مختلف انجام داد، به شرح زیر:

  • تزریق: رایج ترین روش بی حسی موضعی دندان، تزریق بی حس کننده است.
  • پمادها: پزشک از پمادها در موارد بسیار ساده درمان استفاده می کند.
  • ژل و اسپری: اغلب برای کودکان استفاده می شود.
  • اکسید نیتروژن: گازی است که هنگام استنشاق باعث کاهش درد حین عمل می شود و پزشک ممکن است به استفاده از آن اشاره کند.

سخن آخر درمان عفونت لثه در خواب

بهتر است قبل از اینکه دچار بیماری پریودنتیت یا التهاب لثه و دندان شوید، از رخ دادن آن جلوگیری کنید. در این مقاله به توضیح کامل درمان عفونت لثه در خواب و راه های جلوگیری از آن پرداخته ایم.