درمان دندان درد شدید

هنگامی که با دندان درد مواجه می شوید، علت اصلی آن معمولاً نوعی پوسیدگی دندان است که دهان یا فک شما را تحت تأثیر قرار داده است. در واقع در این حالت ناحیه لایه میانی پالپ دندان ملتهب شده و این درد شدید به دندان فرد می رسد. توصیه می شود که برای درمان دندان درد شدید در اسرع وقت به کلینیک شبانه روزی مراجعه کنید.

درد دندان معمولاً در شب بدتر می شود و برای فعالیت های روزمره مانند مشکلات خوردن یا آشامیدن فرد را مورد آزار قرار می دهد. به خصوص زمانی که غذا یا نوشیدنی سرد یا گرم مصرف می کنید.

اگر بیش از یک روز دندان درد شدید داشتید، در اسرع وقت برای تشخیص و درمان دندان درد به دندانپزشک مراجعه کنید. هر چه جلسه به تعویق بیفتد، مشکل شما شدیدتر خواهد شد. اگر دندان درد، درمان نشود، پالپ داخل دندان ممکن است به ناحیه عفونی تبدیل شود. این مشکل معمولا باعث درد شدید و آبسه دائمی دندان می شود که در افراد ایجاد می شود.

درمان فوری دندان

درمان فوری درد دندان

انواع درد دندان

در عمل انواع مختلفی از دندان درد وجود دارد که هر کدام می تواند نشان دهنده نوع خاصی از مشکلات دهان باشد. در این صورت معاینه و تشخیص آن توسط دندانپزشک حرفه ای انجام می شود که نوع درد دندانی که شما تجربه کرده اید را مشخص می کند سپس برای درمان دندان درد اقدام می کند. انواع مختلف دندان درد به شرح زیر است:

• احساس درد در ناحیه دندان در پاسخ به غذاها و نوشیدنی های سرد یا گرم مانند نوشیدن آب سرد
  • درد ضربان دار عصب های دندان هنگام تماس جسم خارجی با دندان یا درد دندان هنگام جویدن غذا
  • درد ضربان دار در دندان یا نواحی اطراف آن.
  • احساس درد به صورت سوزش در ناحیه دندان

دندان درد در کودکان

اگر دندان شما برای کودکان دردناک است در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید. علاوه بر درد دندان، تب و علائمی مانند تورم در بازار چک نیز وجود دارد.

یکی از شایع ترین علل گیر کردن غذا بین دندان ها درد دندان است و کودکان ممکن است از دندان درد این کودک شکایت کنند. بنابراین اگر کودک شما دندان درد دارد، اولین کاری که باید انجام دهید این است که دندان های کودکتان را (مخصوصاً در جایی که درد احساس می شود) دوباره چک کنید.

سعی کنید تکه‌ای از غذای گیر کرده بین دندان‌ها (در صورت وجود) را پیدا کنید و از نخ دندان بین دندان‌ها استفاده کنید تا به آرامی آن را جدا کنید. اگر آن تکه غذا را بین دندان‌ها نمی‌بینید، قدم بعدی این است که به دنبال نشانه‌های ترک خوردگی، شکستگی، خرد شدن یا شکستگی پرکردگی‌های دندان یا پوسیدگی دندان باشید.

بیمارانی که در معرض خطر مصرف آسپرین بدون تجویز پزشک هستند، ممکن است کودک مبتلا به سندرم ری داشته باشد که این بیماری به سیستم عصبی حمله می کند. بنابراین، مصرف آسپرین برای تسکین درد، تجویز پزشک است.

هنگامی که کودکان را وادار به رفتن به کلینیک های دندانپزشکی غیر معتبر می کنید، فقط برای تسکین موقت درد از داروهای مسکن استفاده می کنند. در صورت مشاهده دندان درد فرزندتان می توانید برای مشاوره با کلینیک ما تماس بگیرید. اگر دندان درد بیش از دو ساعت ادامه پیدا کرد، علائمی مانند لکه های قهوه ای روی پوسیدگی دندان یا مشاهده برجستگی های قرمز یا زرد روی لثه کودک، بلافاصله به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.

درمان درد دندان آسیاب

علت درد دندان

درد دندان معمولاً زمانی ایجاد می شود که لایه داخلی دندان (پالپ) ملتهب شود. پالپ ناحیه حاوی اعصاب و عروق خونی حساس است. التهاب ناحیه پالپ دندان می تواند منجر به شرایط زیر شود:

• ترک خوردن دندان: میزان ترک خوردگی اغلب کم است و امکان مشاهده آن با چشم غیرمسلح وجود ندارد.
  • پوسیدگی دندان باعث ایجاد سوراخ (حفره) در پوسته سخت دندان می شود.
  • آبسه پری آپیکال: کیسه ای از چرک که در نتیجه عفونت باکتریایی در دندان ایجاد می شود.

برخی از این عوامل به شرح زیر است:

• رشد دندان‌های شیری: کودکان نیز ممکن است با شروع رشد دندان‌هایشان احساس ناراحتی و درد کنند. به این شرایط اصطلاحا «دندان درآوردن» گفته می شود.
  • سینوزیت: سینوزیت گاهی باعث درد در دندان های بالا می شود.
  • RAS یا زخم روی لثه شما
  • آبسه پریودنتال: کیسه ای از تشکیل چرک در لثه که در نتیجه عفونت باکتریایی ایجاد می شود.
  • بارداری: زنان باردار ممکن است برخی از تغییرات به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان در طول بارداری با آن مواجه شوند.

راه های درمان دندان درد شدید

درمان دندان درد شدید به شرایط مرتبط با آن بستگی دارد. در این مورد، دندانپزشک دهان و دندان های شما را معاینه می کند و ممکن است از تصویربرداری رادیولوژی برای تشخیص بهتر علل مشکل استفاده شود.

اگر دندان درد ناشی از پوسیدگی دندان باشد، محل پوسیدگی دندان از روی دندان برداشته شده و با موادی برای پرکردن دندان جایگزین می شود. اگر دندان درد به دلیل لق شدن یا شکستن پرکردگی های قبلی ایجاد شده باشد، پرکردگی و پوسیدگی از قسمت بیرونی دندان برداشته می شود. در نهایت، رابطه یک پر کردن جدید به جای پرکردن های قدیمی استفاده می شود.

اگر ناحیه آلوده به حفره پالپ باشد، ممکن است نیاز به وجود کانال ریشه باشد. این درمان شامل برداشتن پالپ آسیب‌دیده و وارد کردن نوع خاصی از پر کردن دندان‌ها و جلوگیری از عفونت مجدد آن است.

درمان خانگی دندان درد

اما اگر دندان درد بیش از یک روز ادامه داشت و ماندگاری داشت، لازم است با قرار ملاقات با دندانپزشک این موضوع را کنترل کنید. می توان از همان جلسه اول در اسرع وقت برای درمان دندان درد شدید استفاده کرد تا بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان آورد. اگر به مشکل خود رها شود، یک درد ملایم و خفیف می تواند به تدریج تشدید شود و به یک عفونت جدی تبدیل شود. هنگامی که این شرایط در افراد رخ می دهد ممکن است در پالپ داخل آبسه دندان ایجاد شود.

درمان خانگی درد دندان

درمان درد دندان

جلوگیری از درد دندان

علاوه بر این نکات، غذاهایی بخورید که سطح قند پایینی دارند. از این نظر بهتر است از سیلانت و فلورایدتراپی برای دندان استفاده شود. آنهادر صورت بروز درد دندان بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید، زیرا هر چه زمان بیشتر بگذرد، احتمال ایجاد درد بیشتر می شود.

استفاده از مسکن هایی مانند قرص، قطره و برای تسکین درد زمانی است که دندانپزشک مفید باشد و درد را تسکین ندهد. توجه داشته باشید که دندان درد از علائم مشکلی است که نباید به راحتی از کنار آن رد شد و باید هرچه سریع تر برای درمان دندان درد به کلینیک مراجعه کنید.