اهمیت سلامت لثه

لثه ها دارای بافتی نرم هستند که از دندان ها پشتیبانی و محافظت می کنند و به همین علت باید بیش از همه چیز نگران وضعیت سلامت و بهداشت آن ها باشید. درد لثه یکی از مشکلاتی است که به وفور برای مراجعه کنندگان اتفاق می افتد و شما می توانید به راحتی از وقوع آن پیشگیری کنید و یا در صورتی که دچار درد لثه شدید، با مطالعه راهکارهای درمان درد لثه، از درد و التهاب آن بکاهید.

از نشانه های درد لثه ها می توان به تحریک پپذیری، تورم، عفونت یا آسیب به لثه و دندان اشاره کرد. علائم درد لثه ممکن است موقتی باشند و یا بعد از مدتی بهبود یابد اما در برخی موارد فرد برای جلوگیری از عوارض بعدی که ناشی از درد لثه است، باید برای درمان دندان ها و لثه خود اقدام کند. در این مقاله به توضیح برخی از دلایل احتمالی درد لثه می پردازیم و برخی از راهکارهای درمان خانگی برای جلوگیری از درد لثه را ارائه می دهیم.

بهترین راه درمان لثه

اهمیت سلامت لثه

علت درد لثه

درد لثه می تواند از یک تحریک و التهاب جزئی به مشکلات شدیدتر و جدی تر تبدیل شود. برخی از دلایل ایجاد درد لثه عبارتند از:

  • زخم های پوستی: زخم های کوچک و دردناکی که ممکن است روی سطح لثه ایجاد شوند یکی از دلایل درد لثه است که علل این زخم ها می تواند استرس عاطفی، صدمات دهانی، نقص سیستم ایمنی بدن یا سایر بیماری های زمینه ای باشد.
  • بریدگی یا آسیب دیدگی: غذا و اشیایی که وارد دهان می شوند، گاهی اوقات می توانند بریدگی یا جراحات جزئی در لثه و دندان ایجاد کنند. همچنین ممکن است فردی به طور اتفاقی لثه را گاز بگیرد، که باعث درد و خونریزی می شود.
  • بیماری لثه: بیماری های لثه که به عنوان التهاب لثه نیز شناخته می شوند، یکی دیگر از علل درد لثه ها هستند که این وضعیت هنگامی ایجاد می شود که باکتری ها در زیر لثه جمع شده و درنهایت باعث التهاب و خونریزی شوند. اگر بیمار برای درمان لثه های خود به موقع اقدام نکند، التهاب لثه می تواند به پریودنتیت تبدیل شده و منجر به لق شدن دندان شود. افرادی که سیگار می کشند بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض خطر بیماری لثه قرار دارند.
  • تغییرات هورمونی: تغییرات و نوسانات هورمونی، به ویژه در دوران بارداری؛ می تواند فرد را دچار تورم لثه، درد و خونریزی کند.
  • استفاده از نخ دندان و روش های نادرست مسواک زدن: مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان بیش از حد گاهی باعث خونریزی و دردناک شدن لثه ها می شود.
  • سینوزیت: یک عفونت باکتریایی یا ویروسی در سینوس ها می تواند باعث تورم حفره سینوس شود. برخی از مبتلایان به سینوزیت نیز دچار درد لثه و دندان درد می شوند.
  • آبسه دندان: عفونت باکتریایی در ریشه دندان می تواند باعث ایجاد آبسه یا فضایی پر از چرک شود. آبسه دندان می تواند منجر به تورم و درد لثه شود و لازم به ذکر است که این مسئله بسیار جدی بوده و ممکن است این عفونت و چرک به سایر قسمت های بدن منتقل شود، بنابراین در این گونه شرایط مراجعه سریع به دندانپزشک ضروری است.

درمان درد لثه

لثه ها یکی از مهم ترین بخش های بدن بشمار می روند که ممکن است بنا به هر دلیل ذکر شده، فرد دچار درد لثه شود. اما متخصصین دندانپزشکی با ارائه راهکارهای مخصوص، از پیشگیری این درد جلوگیری کرده و هر فرد را با توجه به شرایط دندان و لثه خود، درمان می کنند.

به عنوان مثال، برای افراد مبتلا به بیماری لثه، یک دندانپزشک ممکن است روشی را برای از بین بردن پلاک و باکتری ها از لثه توصیه کند. همچنین ممکن است برای از بین بردن باکتریهای اضافی و جلوگیری از تجمع پلاک در آینده، دهان شویه ضد باکتریایی مانند تجویز کنند.

اگر فردی به بیماری لثه شدید مبتلا شده باشد، دندانپزشک ممکن است جراحی لثه را برای ترمیم استخوان های از دست رفته یا لثه توصیه کند. گاهی اوقات، این جراحی می تواند شامل پیوند استخوان و برای رشد بافت سالم و جدید باشد.

افراد مبتلا به آبسه دندان ممکن است نیاز به درمان کانال ریشه دندان داشته باشند. در طی این روش، دندانپزشک پالپ آلوده یا بافت نرم داخل دندان و آبسه را از ریشه دندان خارج کرده و سپس دندان آسیب دیده را ترمیم کرده و بخیه می زند.

درد لثه ناشی از سینوزیت معمولاً پس از برطرف شدن عفونت لثه، کاهش می یابد. برای عفونت های باکتریایی، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند که سرعت درمان لثه را افزایش می دهد.

علت عفونت لثه

علت درد لثه

درمان خانگی درد لثه

افرادی که درد لثه دارند و علت اصلی آن را نمی دانند، باید برای معاینه دهان و دندان به دندانپزشک مراجعه کنند. با این حال، برخی از درمان های خانگی ساده ممکن است به رفع ناراحتی درد لثه شما کمک کنند. این موارد شامل:

  1. آب نمک قرقره کنید: یکی از راه های درمان درد لثه قرقره کردن آب نمک است، که به بهبود درد لثه کمک می کند.
  2. روغن گل میخک: استفاده از روغن میخک بر روی لثه ها می تواند درد و تورم را کاهش دهد.
  3. داروهای ضد درد: مسکن هایی که احتیاجی به نسخه دندانپزشک ندارند، مانند ایبوپروفن یا استامینوفن، می توانند به کاهش درد لثه کمک کنند.
  4. با دقت مسواک بزنید: در ناحیه هایی از لثه که دچار تورم یا خونریزی لثه شده اند را به آرامی مسواک بزنید.
  5. پرهیز از غذاهایی که می توانند لثه ها را تحریک کنند یا آسیب بزنند نیز ممکن است به سرعت روند درمان لثه کمک کنند. برخی از این موارد عبارتند از:
  6. غذاهای اسیدی، مانند مرکبات و برخی سبزیجات مانند گوجه فرنگی
  7. غذاهای تیز که احتمال دارد لثه را خراش دهند، مانند چیپس، آجیل یا چوب شور
  8. غذاهای تند، مانند غذاهای حاوی فلفل زیاد
  9. برای برخی از افراد مبتلا به زخم های لثه، مصرف مکمل های ویتامین و مواد معدنی مانند آهن و ویتامین B-12 ممکن است به کاهش درد لثه کمک کند.

جلوگیری از درد لثه

بهداشت دهان و دندان می تواند به جلوگیری از درد لثه و سایر مسائل دندانی کمک کند. این شامل:

  • مسواک زدن دو بار در روز با خمیر دندانهای حاوی فلوراید به مدت حداقل 2 دقیقه
  • نخ دندان کشیدن یک بار در روز
  • روزانه از دهان شویه دندان استفاده کنید
  • انجام معاینات منظم دندانپزشکی، مانند هر 6 ماه یکبار
  • اگر فردی سیگار را ترک کند، این امر می تواند سلامت لثه را بهبود بخشد. سیگار کشیدن می تواند جریان خون در لثه را کاهش دهد، که ممکن است بهبودی را مختل کند و منجر به ناراحتی لثه شود.
درمان لثه به روش خانگی

جلوگیری از درد لثه

سخن آخر

درمان درد لثه یکی از مسائل مهم و حیاتی برای هر بیمار مبتلا به بیماری های لثه و دندان است که بهتر است برای رفع این مشکل سریعا به دندانپزشکی مراجعه کنید و یا اگر دسترسی به دندانپزشکی ندارید و یا از نظر مالی توانایی پرداخت هزینه دندانپزشکی را ندارید، راهکارهای درمان درد لثه در خانه را مطالعه نمایید.