درمان خانگی آبسه دندان

هنگامی که دندان به دلایل مختلفی دچار التهاب می شود، عفونت ممکن است به آبسه ای تبدیل شود که در زیر دندان یا زیر لثه ایجاد می شود و بسیار دردناک است، بوی نامطبوعی دارد و خلاص شدن از آن دشوار است. مهمترین اطلاعات در مورد درمان خانگی آبسه دندان را در این مقاله بیاموزید.

آبسه دندان یا چرک زیر مولر یک مایع زرد رنگ تحریک کننده با بوی بد است که در صورت التهاب دندان یا ریشه های آن در یک کیسه کوچک زیر دندان یا لثه جمع می شود. آبسه دندان یک اصطلاح عمومی است که برای توصیف عفونت در ریشه دندان یا بین دندان ها و لثه ها به کار می رود و معمولاً در اثر باکتری هایی که وارد دندان می شوند ایجاد می شود. به طور کلی آبسه دندان به دلیل حفره ها ایجاد می شوند که با مرور زمان منجر به درد، التهاب و چرک می شود.

درمان خانگی آبسه

درمان آبسه دندان

دلایل آبسه دندان چیست؟

آبسه دندان پس از پوسیدگی دندان ، عفونت و بی توجهی به درمان ایجاد می شود و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان به توسعه آن و بدتر شدن آن کمک می کند.

در بیشتر موارد، آبسه دندان به دلیل پوسیدگی شدید دندان یا بیماری لثه (التهاب لثه) ایجاد می شود. علاوه بر این، سلامت ضعیف دندان ها و افزایش مصرف قندها، کربوهیدرات ها و غذاهای چسبناک خطر ابتلا به این مشکل را افزایش می دهد..

آبسه دندان باعث آسیب به دندان ، لثه و اعصاب می شود که ممکن است منجر به پایان درد شود و این بسیار خطرناک است زیرا باعث می شود بیمار از درمان غافل شود و شرایط را تشدید کند تا به سایر دندان ها و نواحی جدید در دندان گسترش یابد. لثه ، سپس التهاب به استخوان فک گسترش می یابد و باعث آسیب می شود که بدون مراجعه به جراحی برطرف نمی شود.

علائم آبسه دندان چیست؟

دندان درد شدید از علائم آبسه دندان است و نشانه های دیگری نیز وجود دارد که شامل درد هنگام جویدن غذا، افزایش حساسیت به غذای گرم یا سرد، تغییر حس چشایی، بوی بد دهان، تورم گونه و لثه، مشکل در باز کردن دهان، مشکل در بلع و تورم غدد لنفاوی زیر فک، تب و در آخر احساس ناخوشی در طول روز.

در صورت عدم درمان به موقع، عفونت ممکن است به استخوان های نگهدارنده دندان گسترش یابد و عوارض جدی و تهدید کننده زندگی را به دنبال داشته باشد. گاهی اوقات، در نتیجه عفونت دندان ممکن است ریشه دندان بمیرد و در نتیجه درد دندان کاهش یابد. اما این بدان معنا نیست که عفونت بهبود یافته است زیرا آبسه دندان هنوز در حال گسترش و تخریب بافت است.

در صورت مشاهده علائم آبسه دندان، باید در اسرع وقت با دندانپزشک خود مشورت کنید زیرا آبسه به خودی خود بهبود نمی یابد. برخی از داروهای طبیعی خانگی نیز می توانند برای مبارزه با عفونت و تسکین علائم آبسه مورد استفاده قرار گیرند.

آبسه دندان با گروهی از علائم همراه است که شدت آنها با پیشرفت بیماری متفاوت است، برخی از این موارد عبارت اند از:

  • درد شدید دهان و دندان.
  • مشکل در جویدن و بلع غذا.
  • لثه و گونه متورم شده است.
  • غدد متورم در گردن.
  • درجه حرارت بالا.
  • سردرد و درد در صورت، سر و گردن
  • خارج شدن چرک از آبسه.

آیا آبسه دندان تهدیدی برای سلامتی انسان است؟

بله، آبسه دندان؛ سلامت انسان را تهدید می کند. زیرا این یک عفونت خطرناک است که دهان، فک، دندان ها و لثه ها را در معرض آسیب و خطر قرار می دهد و حاوی باکتری ها و مواد التهابی و سمی است که در صورت وارد شدن به دهان و بلعیدن آن، ممکن است منجر به گسترش عفونت به بقیه اندام ها و سیستم های بدن و در موارد شدید تر، عفونت ممکن است به خون سرایت کند و باعث مرگ شود.

درمان التهاب دندان

درمان عفونت و آبسه دندان

چگونه می توان آبسه دندان را در خانه درمان کرد؟

تا زمان مراجعه به دندانپزشک می توانید از برخی دستور العمل های خانگی برای تسکین اثر آبسه استفاده کنید، اما درمان نهایی آبسه دندان فقط توسط پزشک انجام می شود، زیرا فرایند خلاص شدن دائمی از عفونت دندان یک فرایند پیچیده است و نمی تواند در خانه انجام شود.

از جمله درمان های خانگی که می توانید برای تسکین درد تا مراجعه به پزشک انجام دهید:

  • قرص های ضد درد مانند پاراستامول یا ایبوپروفن مصرف کنید.
  • برای تسکین درد و ضدعفونی ناحیه ملتهب با آب نمک بشویید.
  • برای تسکین درد، دهان را استریل کنید و بوی بد آن را از بین ببرید و با دهانشویه بشویید.
  • برای تسکین درد، یک قسمت کوچک میخک را روی ناحیه آسیب دیده دندان بگذارید.
  • کمپرس آب سرد را در قسمت خارجی گونه قرار دهید تا تورم برطرف شود.

اگر آبسه به طور خودکار بتکرد، درد بلافاصله از بین می رود و تورم آبسه شروع به از بین رفتن می کند، بعد از ترکیدن آبسه شما باید آن را به طور کامل از دهان خود خارج کنید و مراقبت باشید آن را نبلعید تا از گسترش عفونت جلوگیری کنید، سپس این مراحل را دنبال کنید:

  1. آبسه را به آرامی فشار دهید تا کاملاً متحوای آن خارج شود و هر بار آن را تف کنید.
  2. دهان خود را فوراً با آب بشویید و هرگز آن را قورت ندهید.
  3. چندین بار دهان خود را با آب نمک یا دهانشویه بشویید، حتی اگر در محل زخم احساس سوزش کردید.
  4. در اسرع وقت با دندانپزشک خود قرار ملاقات بگذارید تا از بدتر شدن وضعیت جلوگیری شود.
  5. آبنمک: شستن دهان و دندان با آب نمک یکی از راه های درمان آبسه دندان در خانه است، زیرا آب نمک در بهبود زخم ها و ارتقای سلامت لثه نقش دارد. با انجام مراحل زیر می توانید آب نمک تهیه کنید، یک قاشق چایخوری نمک را در نصف فنجان آب نمک حل کنید. حداقل دو دقیقه با آب نمک آبسه خود را شستشو دهید، سپس آن را تف کنید.
  6. سیر: از سیر می توان یکی از راه های درمان خانگی آبسه دندان باشد زیرا دارای خواص ضد التهابی و ضد ویروسی است. شما می توانید با خرد کردن 4 یا 5 حبه سیر و جویدن آن، آبسه خود را درمان کنید.
  7. جوش شیرین: از جوش شیرین می توان برای درمان آبسه در خانه استفاده کرد زیرا دارای خواص ضد باکتریایی است.
راه های خانگی مراقبت از دندان

راه های خانگی جلوگیری از آبسه دندان

چگونه می توان از آبسه دندان جلوگیری کرد؟

با انجام موارد زیر می توانید از خود در برابر همه مشکلات دهان و دندان از جمله آبسه محافظت کنید:

  1. حداقل دوبار در روز دهان خود را با مسواک، خمیر دندان و نخ دندان تمیز کنید.
  2. حداقل دو تا سه بار در روز از دهانشویه استفاده کنید.
  3. هر شش ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید.

هر زمان که شروع مشکلی را در دهان و دندان خود احساس کردید، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید، درمان این مشکل در ابتدای راه بسیار آسان تر از پیشرفت آبسه و عفونت دندان است.