آیا درمانی برای اضطراب رفتن به دندانپزشکی یا دنتوفوبیا وجود دارد؟

اولین و مهمترین گام در کمک به فرزندتان برای غلبه بر اضطراب دندان، ایجاد یک رابطه قابل اعتماد با دندانپزشک کودکان است. با برقراری ارتباط با ترس های فرزندتان، تیم دندانپزشکی شما قادر خواهد بود با کودک شما برای رسیدگی و مدیریت نگرانی های خاص کار کند. در اینجا چند پیشنهاد برای یافتن یک مطب دندانپزشکی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند.

تشخیص دنتوفوبیا

اضطراب رفتن به دندانپزشکی

مدیریت و درمان دنتوفوبیا

مواجهه درمانی یکی از درمان های اصلی ترس از دندانپزشکان است. در طول مواجهه درمانی، یک متخصص سلامت روان شما را در معرض موقعیت ها و تصاویری قرار می دهد که ممکن است علائم شما را تحریک کند. این قرار گرفتن در یک محیط کنترل شده اتفاق می افتد که در آن شما می توانید از طریق پاسخ های خود کار کنید. اکثر افراد مبتلا به فوبیای خاص پس از انجام این نوع روان درمانی (گفتار درمانی) علائم خود را بهبود می بخشند.

در طول مواجهه درمانی، شما:

  • تکنیک های تنفس و آرامش عضلانی را یاد بگیرید که قبل و در حین قرار گرفتن در معرض استفاده از آنها استفاده کنید.
  • مشاهده تصاویر یا فیلم های افرادی که به دندانپزشک مراجعه می کنند.
  • به تدریج و بدون نیاز به درمان به مطب دندانپزشک بروید.
  • با متخصص بهداشت یا دندانپزشک یک تمیز کردن یا چکاپ داشته باشید.

راه حل های دیگر دنتوفوبیا چیست؟

تکنیک های دیگر برای غلبه بر دنتوفوبیا عبارتند از:

طب سوزنی: یک متخصص طب سوزنی آموزش دیده به آرامی سوزن های نازک مانند مو را در نقاط خاصی وارد بدن شما می کند تا به کاهش اضطراب مربوط به ویزیت های دندانپزشکی کمک کند.
درمان شناختی رفتاری (CBT): بسیاری از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی از CBT همراه با مواجهه درمانی استفاده می کنند. CBT به شما کمک می کند تا نحوه دید و واکنش خود را به موقعیت هایی که باعث ایجاد علائم می شوند تغییر دهید.
حواس پرتی: دندانپزشکان ممکن است موسیقی، فیلم یا برنامه های تلویزیونی را برای کمک به منحرف کردن ذهن شما از درمان دندانپزشکی ارائه دهند.
تصویرسازی هدایت شده: می توانید از آرامش، تجسم و پیشنهادهای مثبت برای ایجاد حس خوب استفاده کنید. شما به مناظر، صداها و بوهای مکانی که برای شما خوشایند است فکر می کنید، مانند ساحل یا کوه.
هیپنوتیزم درمانی: ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی از تکنیک های آرام سازی هدایت شده و توجه متمرکز برای کمک به تغییر درک شما از موقعیت ها استفاده می کنند. مطالعات نشان داده اند که هیپنوتیزم درمانی به افراد کمک می کند تا با درمان های استرس زا دندانپزشکی کنار بیایند.
تکنیک های تمدد اعصاب: تمرین تنفس عمیق و آرامش عضلانی می تواند به شما در کاهش سطح استرس و اضطراب کمک کند.
آرام بخش: دندانپزشک شما می تواند آرام بخش (دارو) برای کمک به آرامش شما در طول درمان ارائه دهد. داروها ممکن است شامل اکسید نیتروژن (گاز خنده)، قرص هایی که به صورت خوراکی مصرف می شوند یا آرام بخش IV (از طریق ورید) باشند.

درمان دنتوفوبیا

مدیریت و درمان دنتوفوبیا

راهکارهای کاهش اضطراب مراجعه کنندگان به دندانپزشکی

  • یک تیم توجه

بخش بزرگی از اضطراب دندانپزشکی ناشی از ترس از کنترل نشدن است. با دعوت از فرزندتان برای درک جنبه های مختلف درمان دندان از طریق پرسیدن سوال در طول هر ملاقات، شما و فرزندتان می توانید تا حدودی حس کنترل را به دست آورید. نگرانی های خود را به دندانپزشک خود بگویید و آنها باید با مهربانی و تمایل به کمک پاسخ دهند. فرزندتان را تشویق کنید که هنگام پرسیدن سؤالات در مورد درمان خجالتی نباشد تا زمانی که روش را بفهمد یا به آن اعتماد کند. ارتباط نقش بسیار مهمی در مبارزه با اضطراب دندانی دارد.

  • یک تمرین اطفال با فناوری مدرن

اگر چندین سال است که به مطب دندانپزشکی اطفال مراجعه نکرده‌اید، خوشحال خواهید شد که بدانید فناوری بهبود یافته بسیاری از روش‌های دندانپزشکی را برای بیماران جوان کمتر تهاجمی و قابل قبول‌تر کرده است! دندانپزشکی از فرآیند بررسی اولیه تا فلوراید تراپی و پرکردن کامپوزیت مدرن شده است و راه های ساده تری را در نظر گرفته است. سازهای مناسب برای کودکان در یک محیط دوستانه، قرار ملاقات را برای کودکان کوتاه تر، ایمن تر و لذت بخش تر می کند. از مطب دندانپزشکی خود بپرسید که چه روش های جدیدی را برای راحت تر کردن درمان کودکان اجرا کرده اند.

  • گزینه هایی برای سرگرمی یا پاداش

بسیاری از دندانپزشکان امکاناتی را برای کمک به آرامش کودکان مضطرب ارائه می دهند، از جمله بازی های ویدیویی، موسیقی سرگرم کننده یا فیلم های محبوب. این حواس‌پرتی‌های فیزیکی یا سایر اسباب‌بازی‌های کوچک و جوایز آب‌نبات می‌توانند باعث آرامش شوند یا به عنوان ابزاری برای تقویت مثبت استفاده شوند. تا زمانی که فرزند شما چیزی برای انتظار دارد، خود جایزه به ندرت مهم به نظر می رسد.

در صورت نیاز به کمک اضافی، برخی از دندانپزشکان می توانند گزینه های آرام بخش خفیفی را برای روش های پیچیده تر ارائه دهند. گاز خنده یک کاهش دهنده اضطراب است که هیچ اثر ماندگاری ندارد و با خیال راحت برای کودکان قابل استفاده است.

چگونه می توانم در طول یک ویزیت دندانپزشکی یاد بگیرم که با دنتوفوبیا کنار بیایم؟

علاوه بر جستجوی درمان طولانی مدت در صورت نیاز، می توانید تکنیک های خاصی را برای مقابله با دنتوفوبیا در طول ویزیت دندانپزشکی امتحان کنید. شما ممکن است:

  1. قبل از انجام ویزیت مراقبتی، با دندانپزشک خود مشورت کنید. دندانپزشک شما می تواند در مورد مراحل بعدی به شما توضیح دهد، بنابراین شما احساس راحتی بیشتری می کنید.
  2. به دندانپزشک خود بگویید که مضطرب هستید تا بتواند به بهترین شکل به شما کمک کند. آنها ممکن است داروهای آرام بخش یا تکنیک های دیگر را پیشنهاد کنند.
  3. برای ارائه پشتیبانی، دوستی را با خود بیاورید.
  4. دندانپزشکی را انتخاب کنید که به شما گوش می دهد و با شما همکاری می کند تا به کاهش اضطراب شما کمک کند. این دندانپزشکان به دندانپزشکان بدون ترس معروف هستند.
  5. سیگنالی ارائه دهید که به دندانپزشک شما می گوید در صورت نیاز به استراحت در طول درمان، متوقف شود.
  6. به دندانپزشک خود در زمان کمتری از روز، مانند صبح زود، مراجعه کنید تا تاثیر سر و صدای درمان های دیگر بیماران را محدود کنید.