درد دندان عصب کشی شده

دندان انسان از چند لایه اصلی: تاج یا مینای دندان، ریشه دندان و عاج،  پالپ و عصب تشکیل شده است که عصب دندانی در لایه پالپ یا مغز دندان قرار دارد. پالپ از یک بافت نرم مشابه سایر قسمت ها و بافت های بدن است، این بافت شامل رگ های خونی، عصب و … است که عاج دندان در همه نواحی این پالپ را در بر گرفته است. درد دندان عصب کشی شده یکی از مسائلی است که برای برخی از افراد پیش می آید.

شاید برایتان این سوال پیش بیاید که عصب کشی یعنی چه و چه زمانی دندانپزشک عصب کشی یا درمان ریشه را توصیه می کند؟

هنگامی که پوسیدگی دندان از عاج دندان عبور کرده و به پالپ می رسد (به طور عمیقی در عاج دندان گسترش پیدا می کند) عصب آسیب می بیند و عفونت می کند. پالپ قدرت دفاعی کمتری نسبت به سایر بافت های بدن دارد و به همین علت گاهی نمی تواند خود را ترمیم کند و از بین می رود. در این موارد اصطلاحا می گوییم پوسیدگی به عصب دندان رسیده و با پر کردن عادی قابل درمان نیست و بیمار نیاز به عصب کشی دارد.

درد دندان عصب کشی شده

حساسیت دندان عصب کشی شده

عصب کشی چیست؟

عصب دندانی شامل سلولهای زیادی است که در حفره ای قرار گرفته اند و کانالها و بخش های جدا شده ای از دهان برای جلوگیری از ورود باکتریهای موجود در بزاق به داخل آن وجود دارد.

این باکتریها در حدود هزار گونه مختلف تخمین زده می شوند، تعداد آنها به صد هزار باکتری نیز می رسد که در سطح دندانهای تمامی افردی که بهداشت دهان و دندان خود را نیز رعایت می کنند، وجود دارد و برای افرادی که به طور نامرتب مسواک می زنند و یا اهمیتی به بهداشت نمی دهند، بین صد میلیون تا یک میلیارد نوع باکتری مختلف در سطح دندان های آنها وجود دارد.

اهمیت جداسازی کانالهای عصبی از باکتریهای داخل دهان به دلیل جلوگیری از نفوذ باکتریها به داخل پالپ و عفونت دندان است که منجر به التهاب عصب می شود، این عفونت می تواند به دلایل مختلفی مانند پوسیدگی دندان و گسترش آن در عاج دندان، شکستگی یا ترک دندان یا ضره به دندان در اثر ورزش یا حوادث مختلف.

این منجر به تشکیل محیطی برای تکثیر و گسترش باکتری ها در خارج از کانال های عصبی به استخوان های فک می شود که منجر به تشکیل آبسه می شود که درنهایت به درد شدیدی تبدیل شده و میزان درد و ناراحتی عفونت عصب دندان در افراد مختلف با توجه به مرحله گسترش عفونت و آبسه متفاوت است.

درمان عفونت عصب دندان

هنگامی که عصب دندان عفونت می کند، بهترین راه حل برای درمان ریشه دندان، این است که عصب دندانی را با برداشته و کانال های عصبی دندان را استریل کنید تا میکروب های موجود در پالپ و ریشه دندان که مملو از سلول های زنده و تغذیه کننده از دندان هستند، از بین ببرید.

درد دندان عصب کشی شده تا مدت کوتاهی بعد از عمل طبیعی است و بیمار به دلیل جراحی عصب کشی که انجام داده احساس درد و ناراحتی می کند اما در مدت زمان کوتاهی بطرف می شود. معمولاً برای عصب کشی دندان، متخصصین دندانپزشکی آنتی بیوتیک ها را توصیه نمی کنند زیرا به دلیل عدم تأثیردر از بین بردن میکروب های کانال های عصبی، برای درمان عصب دندان الزامی نمی باشند.

آنتی بیوتیک ها در موارد التهاب حاد دندان که از داخل و خارج کانالهای عصبی در ناحیه استخوانی اطراف ریشه دندان گسترش یافته و باعث رخ دادن برخی عوارض جانبی مانند تورم در لثه، ایجاد چرک، تب و افزایش عفونت و دمای بدن می شود، کاربرد دارد.

در این گونه موارد، لازم است پس از مصرف آنتی بیوتیک و کنترل علائم عفونت دندان، تحت درمان عصب کشی قرار بگیرید تا دندانپزشک راه ورودی کانالهای عصبی را استریل کند و آنها را پر کند تا از ورود مجدد میکروبها در پالپ، اطمینان حاصل شود.ضروری است که قبل از مصرف آنتی بیوتیک با پزشک مربوطه مشورت کنید تا از نوع دارویی که باید قبل از درمان مصرف شود با توجه به نوع عفونت و ضرورت مصرف یا عدم مصرف آن مطلع شوید.

عفونت عصب دندان

درمان عفونت عصب دندان

نکات مهم برای مراقبت از عصب دندان

رعایت نکات زیر برای حفظ سلامت و مراقبت از عصب دندان ضروری می باشد:

1. از مسواک با یک خمیر دندان مناسب، به طور مرتب دندان های خود را در طول روز تمیز کنید.
  2. از لوازم بهداشتی دیگر مانند دهانشویه و نخ دندان برای تمیزکردن بین دندان هایتان استفاده کنید.
  3. بهتر است هر 6 الی 12 ماه یکبار به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید تا معاینات پزشکی لازم را جهت اطمینان از سلامت دندان هایتان انجام دهید؛ این کار به شما کمک می کند تا دندانپزشک علائم پوسیدگی دندان را قبل از گسترش آن در لایه های عمیق تر دندان تشخیص دهد و از ورود میکروب ها به عصب و عفونت های ناشی از آن و در نهایت عصب کشی دندان جلوگیری کند.
  4. پس از خوردن قندها و کربوهیدرات هایی که در دهان به اجزاء مختلفی مانند قندها، اسیدها و … تجزیه می شوند، دندان های خود را تمیز کنید تا از تاثیرات مخرب آنها بر روی دندان جلوگیری کنید.

اگر بعد از عمل درمان ریشه، درد دندان عصب کشی شده موجب ناراحتی دندان شما شده است، می توانید با دندانپزشک خود صحبت کنید و در صورت شدید بودن درد و تشخیص دندانپزشک، از مسکن های آرام بخش برای تسکین درد استفاده کنید.

غذاهایی که باید از خوردن آنها اجتناب کرد

بعد از انجام عمل عصب کشی دندان بهتر است از خوردن غذاهایی که باعث ایجاد درد دندان عصب کشی شده می شوند جلوگیری کنید تا سوزش دندان را کاهش دهید. برخی غذاهایی که از نظر دما یا خیلی گرم هستند و یا خیلی سرد، موجب درد دندان عصب کشی شده می شوند.

غذاهای شیرین یا اسیدی و خیلی ترش نیز می تواند ریشه دندان را حساس تر کند. لازم به ذکر است که مصرف زیاد نوشابه و شیرینی جات به فرسایش و تخریب مینای دندان کمک کرده که در دراز مدت مجبور به ترمیم سطوح دندان های خود می شوید.

درمان عفونت ریشه دندان

عفونت عصب دندان

درد دندان عصب کشی شده یکی از مواردی است که برخی از بیماران به دلیل رعایت نکردن رژیم غذایی خود یا به دلیل داشتن دندان هایی حساس تر از سایر افراد، دچار آن می شوند و به کلینیک های دندانپزشکی مراجعه می کنند. کلینیک شبانه روزی رایا با بهترین تیم متخصص در زمینه عصب کشی دندان این اطمینان را به شما می دهد که عملی با کمترین میزان درد و عوارض جانبی خواهید داشت.