حساسیت دندان چیست؟

حساسیت دندان اغلب به دلیل حساسیت ریشه دندان است. اگر نوشیدنی های گرم یا سرد، شیرینیجات یا غذاها و نوشیدنی هایی که حاوی مواد اسیدی هستند یا استنشاق هوای سرد باعث آزار دندان های شما می شود، دندان های شما ممکن است دچار حساسیت یا دندان درد بعد از روکش کردن دندان ها شده باشند.

حساسیت یا دندان درد بعد از روکش کردن

روکش های دندان یک لایه نازک معمولا از جنس پرسلن هستند که به طور دائمی بر روی دندان ها چسبانده می شوند تا شکل، رنگ و طول و اندازه دندان ها را متناسب با نیاز دندان های بیمار تغییر دهد. حساسیت یا دندان درد بعد از روکش کردن، مسئله ای معمول است.

این حساسیت موقتی است و در اغلب اوقات از یک تا سه هفته طول می کشد تا از بین برود و در برخی موارد نادر ممکن است تا 3 ماه زمان ببرد تا فرد به طور کامل بهبود یابد. علائم حساسیت یا دندان درد بعد از روکش کردن دندان هنگام نوشیدن برخی نوشیدنی های سرد یا خیلی گرم و یا هنگام گاز گرفتن اجسام و مواد غذایی سخت، ظاهر می شود. اگر حساسیت دندان بیشتر از چند ماه زمان ببرد باید در اولین فرصت به متخصص دندانپزشک مراجعه کنید.

درد و عفونت لثه

حساسیت یا درد دندان بعد از روکش کردن

چه چیزی موجب درد دندان می شود؟

عاج دندان شامل هزاران کانال کوچک میکروسکوپی است که فقط با دستگاه ها و تجهیزات دقیق پزشکی قابل مشاهده است. این کانالها از سطح دندانها و از آنجا به استخوان دندان و مرکز عصب دندان کشیده شده و از لایه عاج عبور می کنند. این کانالها حاوی مایعات هستند و هنگام خوردن غذاها و نوشیدنی های گرم یا سرد، این مایعات در میکرو کانال ها حرکت می کنند و باعث تحریک اعصاب دندان و درنهایت درد دندان می شوند.

راه های جلوگیری از حساسیت دندان

با رعایت بهداشت دهان و دندان می توانید تا حد زیادی از بیماری و عفونت لثه و بیمارای های مربوط به استخوان های دندان جلوگیری کنید. حساسیت یا دندان درد بعد از روکش کردن دندان ها تا یک یا دو هفته اول امری طبیعی است و اگر از مصرف مواد غذایی سفت و خیلی سرد یا گرم خودداری کنید این حساسیت در مدت کوتاهی از بین می رود.

مسواک زدن و استفاده از نخ دندان با توصیه دندانپزشک یا متخصص کامپوزیت و روکش دندان می تواند گزینه مناسبی برای رفع حساسیت دندان باشد. استفاده از خمیر دندانی که دندان ها را دچار سایش و یا تخریب مینای دندان نمی کند، به شما در کاهش احتمال ایجاد حساسیت های دندانی کمک می کند. همچنین، یک رژیم غذایی غیر اسیدی از حساسیت یا دندان درد بعد از روکش کردن جلوگیری می کند.

شایع ترین علل واکنش های آلرژیک دندان

شایعترین علل واکنشهای آلرژیک طولانی مدت دندان ها که در اثر روکش کردن نادرست دندان ها یا تشخیص اشتباه پزشک ایجاد می شود عبارت اند از:

• تراشیدن قسمتی از دندانها هنگام آماده سازی دندان آسیب دیده برای روکش های پرسلن به طوری که آماده سازی و برش سطح دندان ها بسیار به اعصاب دندان ها نزدیک باشد و آن ها را در معرض عفونت قرار دهد. در این حالت بیمار به دلیل خطای دندانپزشک در نصب روکش دندان دچار حساسیت و دندان درد می شود.
  • یکی دیگر از علل واکنش های آلرژیک بعد از روکش کردن می تواند به این دلیل باشد که دندان قبل از کامپوزیت و روکش به دلیل بهداشت نادرست، ضربه، پوسیدگی و … در معرض عفونت های لثه و دندان قرار داشته به گونه ای که بعد از عمل این حساسیت ظاهر شود.

بنابراین اهمیت شناخت یک کلینیک معتبر که دارای تیمی تخصصی و حرفه ای در زمینه روکش و کامپوزیت دندان است از اهمیت بسیار زیادی قرار دارد.

درمان عفونت لثه

درمان درد دندان

عوارض بی توجهی به حساسیت و درد دندان

نادیده گرفتن درد دندان ها و عدم اهمیت به درمان حساسیت دندان، مشکلات جدی برای سلامت دهان و دندان به همراه خواهد داشت. درد طولانی مدت دندان ها موجب پوسیدگی دندان و بیماری لثه می شود. با رعایت بهداشت دهان و دندان می توانید از فرسایش لثه و بیماری های دهان حساسیت دندان ها را کاهش دهید. بهتر است نحوه صحیح مسواک زدن دندان ها و استفاده از نخ دندان را از دندانپزشک خود مطلع شوید و با خمیر دندان های مخصوص به از بین رفتن این حساسیت بعد از روکش دندان کمک کنید.

حساسیت دندان به چه علت رخ می دهد؟

حساسیت یا دندان درد بعد از روکش کردن معمولا در نواحی عاج دندان رخ می دهد و به دلیل عقب رفتن لثه یا برش قسمت زیادی از دندان و بیماری های مربوط به استخوان دندان است. عقب رفتن لثه ها یک پدیده رایج است و هر پنج نفر چهار نفر تا رسیدن به سن 65 سالگی دچار عقب رفتن لثه می شوند.

وقتی دندانپزشک برای نصب روکش دندان، سطح دندان ها را برش می دهد، ریشه های دندان که دارای پوشش بسیار ظریفی هستند در معرض دید قرار می گیرد که به دلیل از بین رفتن لایه ای از مینای دندان است. یکی دیگر از دلایل از بین رفتن لایه مینای دندان، مسواک زدن شدید یا استفاده از خمیر دندان های نامناسب است.

یک رژیم غذایی ناصحیح مانند مصرف غذاها و نوشیدنی های اسیدی مثل ترشی، نوشابه و … به تخریب سطح دندان ها کمک کرده و موجب فرسایش دندان می شود که به دلیل وجود اسیدها در دهان باعث حساسیت دندان می شود.

در صورت رخ دادن حساسیت یا درد دندان، لازم است که به دندانپزشک یا متخصص روکش دندان خود اطلاع دهید تا وی بتواند دهان و دندان های شما را معاینه کند و سپس علت حساسیت دندان را تشخیص دهد و برای داشتن بهترین و بدون درد ترین درمان به شما کمک کند. توصیه می شود که با وجود درد دندان مسواک زدن را ترک نکنید زیرا احتمال پوسیدگی دندان و بیماری لثه را افزایش می دهد.

علت حساسیت دندان

علت رخ دادن حساسیت دندان

حساسیت یا دندان درد بعد از روکش کردن دندان ها یکی از عوارض جانبی و احتمالی است که برای برخی از بیماران اتفاق می افتد و ممکن است به علت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان قبل از کامپوزیت دندان باشد. برای درمان حساسیت دندان ها دندانپزشک یا متخصص دهان و دندان ممکن است یک خمیر دندان با خواص درمانی و سایش کم را برای جلوگیری از پیشرفت دندان درد و حساسیت توصیه کند.