جراحی دندان عقل نهفته روی عصب

دندان عقل (یا دندان مولر سوم) معمولاً آخرین دندانی است که پس از 16 سالگی در بخش عقب دهان بیرون می زند. معمولا فضای کافی برای رویش دندان عقل وجود ندارد و به همین دلیل آنها معمولاً به طور کامل رشد نمی کنند. دندان های عقل معمولاً یا به سمت جلو و یا عقب به استخوان فک می شوند. دندان عقل نهفته می تواند باعث حملات مکرر عفونت در لثه اطراف دندان شود و باعث درد و تورم شود که جراحی دندان عقل نهفته روی عصب پیشنهاد متخصصین است.

در این مقاله بر برخی از سوالات احتمالی که ممکن است برای بیماران پیش بیاید از جمله:

چرا به درمان نیاز دارم؟

راه های درمان دندان عقل چیست؟

درمان دندان عقل نهفته شامل چه مواردی می شود؟

چه نوع داروی بی حسی یا بیهوشی در طول عمل استفاده می شود؟

مشکلات احتمالی عمل جراحی روی دندان عقل چیست؟

عوارض احتمالی جراحی دندان عقل چیست؟

کشیدن دندان عقل نهفته

درمان دندان عقل نهفته

چرا به درمان جراحی دندان عقل نیاز دارم؟

در صورت عدم درمان به موقع جراحی دندان عقل نهفته روی عصب، دندان عقل نهفته همچنان باعث حملات مکرر عفونت و درد دندان می شود.

اگر کیست در اطراف دندان عقل به درستی جراحی و دندان نشود، می تواند در اطراف آن ایجاد شود. کیست زمانی ایجاد می شود که مایع کیسه ای، که به طور معمول دندان عقل در حال رشد را احاطه کرده است، پر شود.

وقتی دندان عقل نهفته به طور کج بیرون می آید و موجب آسیب به سایر دندان ها می شود، برداشتن دندان آسیب دیده از طریق جراحی لازم و ضروری است. با این حال، حتی اگر این دندان های مولر به درستی بیرون بیایند، به دلیل قرار گرفتن در قسمت پشت دهان، بسیاری از افراد در تمیز نگه داشتن آنها مشکل دارند.

ناتوانی در برداشتن پلاک قبل از سفت شدن آن، منجر به پوسیدگی دندان می شود. از آنجایی که پر کردن دندان های آسیاب سوم غیر ممکن است، برداشتن دندان تنها راه حل ممکن است. برخی از افراد حتی اگر دچار مشکلی از جهت دندان عقل نشوند، دندان عقل خود را برمی دارند که این کار را برای اطمینان از عدم بروز مشکلات آینده انجام می دهند.

راه های جراحی دندان عقل نهفته روی عصب

در صورتی که دندان درد خاصی ایجاد نکرده یا عفونت مکرر ایجاد نشده باشد، دندانپزشک می تواند دندان را تحت نظر و کنترل داشته باشد. برداشتن کامل دندان، از جمله ریشه دندان عقل، یکی از راه های درمان دندان عقل می باشد.

اگر به نظر برسد که ریشه های دندان عقل پایینی شما به اعصاب عصبی حسی مجاور نزدیک هستند، به جای برداشتن کامل دندان ، عمل کورونکتومی به شما پیشنهاد می شود که خطر بی حسی دائمی لب، چانه ، گونه، لثه و زبان یا سوزن سوزن شدن دائمی زبان بعد از برداشتن دندان عقل را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. فقط در شرایط خاصی وجود دارد که این روش درمان توصیه می شود.

جراحی دندان عقل در بی حسی

جراحی دندان عقل در بی حسی

مراحل درمان جراحی دندان عقل نهفته روی عصب

از آنجا که دندان عقل به طور کامل رشد نمی کند، اغلب لازم است یک برش کوچک در لثه ایجاد شود سپس از طریق آن؛ دندان عقل خارج شود. استخوان اطراف دندان به آرامی برداشته می شود. تاج دندان با ابزار مخصوص برداشته می شود و سطح ریشه باقی مانده صاف می شود. سپس ریشه دندان را دوباره در جای خود قرار داده و در جای خود بخیه می زنند. این روش معمولاً 30 الی 40 دقیقه طول می کشد.

عوارض احتمالی درمان دندان عقل

این احتمال وجود دارد که ریشه های دندان عقل در زمان عمل جراحی در صورت متحرک بودن برداشته شوند، زیرا ممکن است آلوده شوند و نیاز به برداشتن دارشته باشند. اگر این اتفاق بیفتد، معمولاً به سمت بالا، دور از عصب بلند می شوند و احساس بی حسی را کاهش می دهند. مطالعات نشان می دهد که تغییر محل ریشه دندان، حدود 15 درصد موارد اتفاق می افتد و در نتیجه نیاز به جراحی بیشتر خواهد داشت. از دیگر عوارض احتمالی جراحی دندان عقل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تورم

شایع ترین عارضه جانبی  جراحی دندان عقل نهفته روی عصب، تورم است و معمولاً تا 14 روز ادامه می یابد. میزان تورم در بیماران مختلف، متفاوت است. علاوه بر این، استفاده از کیسه یخ در 24 ساعت اول بعد از عمل ممکن است کمک زیادی به بیماران کند. بسته یخ را مستقیماً روی پوست خود قرار ندهید، بلکه ابتدا بسته یخ را در یک حوله بپیچید و سپس آن را روی دندان جراحی شده قرار کنید.

  • ناتوانی در باز کردن کامل دهان

ناتوانی در باز کردن کامل دهان یکی از نتایج تورم دندان است و اغلب با از بین رفتن تورم برطرف می شود. در این مدت که دهان شما به محدودی باز می شود، ممکن است مجبور شوید رژیم غذایی خود را تغییر دهید و غذاهای نرم و یا آبکی بخورید. با این حال هیچ قانون سختی در مورد آنچه باید بخورید وجود ندارد. توصیه می شود دهان خود را تا حد امکان تمیز نگه دارید و با استفاده از دهانشویه های معمولی خطر عفونت کاهش یابد.

  • خون ریزی

اگرچه ممکن است خونریزی کمی در زمان عمل وجود داشته باشد، اما معمولاً خیلی سریع متوقف می شود و در صورت بخیه زدن زخم بعید است مشکلی ایجاد شود. در صورت خونریزی مجدد ناحیه جراحی شده هنگام بازگشت به خانه، معمولاً با اعمال فشار بر روی ناحیه به مدت حداقل 10 دقیقه با دستمال مرطوب جمع شده، می توان آن را متوقف کرد. اگر خونریزی متوقف نشد، حتما با کلینیک تماس بگیرید.

  • عفونت دندان

عفونت را می توان با رعایت بهداشت دهان و دندان در مرحله بهبود، به حداقل رساند. این امر معمولاً شامل مسواک زدن معمولی با دهانشویه های مخصوص طبق توصیه دندانپزشک و اجتناب از سیگار کشیدن است.

  • آسیب عصبی

به طور کلی، دو عصب در مجاورت دندان عقل نهفته قرار دارد. عصب زبانی باعث ایجاد احساس های مختلف در زبان شما می شود در حالی که عصب آلوئولی تحتانی به لب پایین و بالای چانه احساس می دهد. این عصب ها ممکن است در حین برداشتن دندان حساس شوند.

اگر اعصاب آسیب ببینند، ممکن است یا دچار بی حسی یا سوزن سوزن در زبان، لب پایین، پوست بالای چانه یا هر ترکیبی از این موارد شوید. آسیب عصبی بیشتر اوقات موقتی است، اگرچه بهبودی دندان تا 18 ماه طول می کشد. در مواردی ممکن است به طور کامل بهبود نیابد و ممکن است بخش هایی از بی حسی در بیماران باقی بماند.

جراحی دندان عقل نهفته روی عصب

جراحی دندان عقل در بیهوشی

سخن آخر

جراحی یا برداشتن دندان عقل در بی حسی، یکی از عمل های مهم دندان بشمار می رود که هر فردی معمولا در دهه دوم و سوم زندگی برای جراحی آن اقدام می کنند. جراحی دندان عقل نهفته روی عصب یکی از دقیق ترین عمل ها می باشد که بهتر است برای انجام آن به کلینیک های معتبر مراجعه نمایید.