جراحی ایمپلنت دندان در بی حسی

جراحی ایمپلنت دندان در بی حسی روشی است که ریشه‌های دندان را با پایه‌های فلزی و پیچ مانند جایگزین می‌کند و دندان‌های آسیب‌دیده یا از دست رفته را با دندان‌های مصنوعی که ظاهر و عملکردی بسیار شبیه به دندان‌های واقعی دارند، جایگزین می‌ شوند.

جراحی ایمپلنت دندان می‌تواند جایگزین مناسبی برای پروتزها یا بریج‌ هایی باشد که به خوبی روی هم قرار نمی‌گیرند و می‌توانند گزینه‌ای را برای زمانی که فقدان ریشه‌های طبیعی دندان اجازه نمی‌دهد پروتزهای مصنوعی یا بریج های دندان را جایگزین کنند، ارائه دهد. نحوه انجام جراحی ایمپلنت دندان به نوع ایمپلنت و وضعیت استخوان فک شما بستگی دارد.

جراحی ایمپلنت دندان ممکن است شامل چندین روش باشد. مزیت اصلی ایمپلنت، پشتیبانی محکم از دندان‌های جدید شماست زیرا کاشت ایمپلنت دندان شامل فرآیندی است که نیاز به ترمیم استخوان محکم در اطراف ایمپلنت دارد. از آنجایی که این ترمیم استخوان نیاز به زمان دارد، این روند می تواند ماه ها طول بکشد.

جراحی ایمپلنت دندان در بی حسی

کاشت ایمپلنت فوری دندان

کاندیدای مناسب ایمپلنت دندان

ایمپلنت های دندانی با جراحی در استخوان فک شما قرار می گیرند، جایی که به عنوان ریشه دندان های از دست رفته عمل می کنند. از آنجایی که تیتانیوم موجود در ایمپلنت‌ها با استخوان فک شما ترکیب می‌شود، ایمپلنت‌ها نمی‌لغزند، صدا ایجاد نمی‌کنند یا به استخوان آسیب نمی‌رسانند و دندان های خود شما که از پل های معمولی پشتیبانی می کنند نباید دچار پوسیدگی شده باشند.

به طور کلی، ایمپلنت دندان ممکن است برای شما مناسب باشد اگر:

  • یک یا چند دندان از دست رفته داشته باشید
  • استخوان فکتان که به رشد کامل رسیده باشد
  • استخوان کافی برای محکم کردن ایمپلنت ها داشته باشید یا قادر به پیوند استخوان باشید
  • بافت های دهان سالم داشته باشید
  • از نظر سلامت شرایط خوبی ندارید که بر بهبود و روند استخوان سازی تأثیر می گذارد
  • بیمارانی که نمی توانند یا تمایلی به استفاده از دندان مصنوعی ندارند
  • به دنبال بهبود بخشیدن گفتار خود هستید

خطرات کاشت ایمپلنت دندان

مانند هر عمل جراحی، جراحی ایمپلنت دندان خطراتی برای سلامتی دارد. با این حال، این خطرات نادر هستند و زمانی که رخ می دهند معمولا جزئی هستند و به راحتی قابل درمان هستند. خطرات عبارتند از:

  1. عفونت در محل ایمپلنت
  2. آسیب به ساختارهای اطراف دندان، مانند آسیب دیدن سایر دندان ها یا رگ های خونی
  3. آسیب عصبی، که می تواند باعث درد، بی حسی یا سوزن سوزن شدن در دندان ها، لثه ها، لب ها یا چانه طبیعی شما شود.
  4. مشکلات سینوسی، زمانی که ایمپلنت های دندانی قرار داده شده در فک بالا به داخل یکی از حفره های سینوس شما بیرون زده است.

مراحل آماده سازی بیمار برای کاشت ایمپلنت

فرآیند برنامه ریزی برای ایمپلنت های دندانی ممکن است شامل بررسی دندان توسط متخصصان مختلفی باشد، از جمله پزشک جراح دهان، فک و صورت، متخصصی که مواردی مانند لثه و استخوان بیمار را از نظر سلامت بررسی می کنند (پریودنتیست)، دندانپزشکی که دندان‌های مصنوعی را طراحی و سپس تولید می کند (متخصص پروتز)، یا گاهی متخصص گوش، حلق و بینی نیز بیمار را ویزیت می کند.

از آنجایی که ایمپلنت های دندانی به یک یا چند روش جراحی نیاز دارند، برای آماده شدن برای این فرآیند باید یک ارزیابی کامل داشته باشید، از جمله:

معاینه جامع دندانپزشکی که ممکن است شامل عکس های اشعه ایکس و سه بعدی دندان باشد که طبق آن ها مدل هایی از دندان و فک شما ساخته می شود.

تاریخچه پزشکی خود را به دندانپزشک گزارش دهید. در مورد هر گونه بیماری و هر دارویی که مصرف می کنید، از جمله داروهای تجویزی و بدون نسخه و مکمل ها، به پزشک خود اطلاع دهید. اگر بیماری قلبی خاصی دارید، پزشک ممکن است قبل از جراحی، برای کمک به جلوگیری از عفونت؛ آنتی بیوتیک تجویز کند.

طرح درمان متناسب با شرایط شما یکی دیگر از مراحل کاشت ایمپلنت دندان است که در این طرح عواملی مانند تعداد دندان هایی که نیاز به تعویض دارید و وضعیت استخوان فک و دندان های باقی مانده را مورد بررسی قرار می دهند.

برای کنترل درد، گزینه های بیهوشی حین جراحی شامل بی حسی موضعی، آرام بخش یا بیهوشی عمومی است. با متخصص دندانپزشکی خود در مورد اینکه کدام گزینه برای شما بهتر است، صحبت کنید.

تیم مراقبت از دندان شما بسته به نوع بیهوشی شما، در مورد خوردن و آشامیدن قبل از جراحی به شما آموزش می دهد. اگر قرار است در طول عمل تحت بیهوشی عمومی قرار بگیرید، برنامه ریزی کنید که بعد از جراحی از شخصی بخواهید که شما را به خانه برساند و بقیه روز را استراحت کنید.

ایمپلنت یا بریج دندان؟

کاندیدای مناسب ایمپلنت دندان

مراحل جراحی کاشت ایمپلنت دندان

جراحی ایمپلنت دندان معمولاً یک جراحی سرپایی است که به صورت مرحله‌ای انجام می‌شود و زمان بهبودی بین دو عمل وجود دارد. فرآیند کاشت ایمپلنت دندان شامل مراحل مختلفی دارد که عبارتند از:

  • برداشتن دندان آسیب دیده
  • آماده سازی استخوان فک (پیوند) در صورت نیاز
  • کاشت ایمپلنت دندان
  • رشد و بهبود استخوان
  • قرار دادن تکیه گاه
  • قرار دادن دندان مصنوعی

کل فرآیند ممکن است از ابتدا تا انتهای عمل چندین ماه طول بکشد. بیشتر آن زمان به درمان و انتظار برای رشد استخوان جدید در فک شما اختصاص دارد. بسته به موقعیت شما، روش عمل انجام شده یا موادی که استفاده شده است، گاهی اوقات می توان بعضی مراحل را با هم ترکیب کرد و فرایند کاشت دندان زودتر به اتمام برسد.

فرایند پیوند استخوان ساز در فک

اگر استخوان فک شما به اندازه کافی ضخیم نیست یا خیلی نرم است، ممکن است قبل از انجام جراحی ایمپلنت دندان نیاز به پیوند استخوان داشته باشید. این به این دلیل است که عمل جویدن، فشار زیادی بر استخوان شما وارد می کند و اگر نتواند از ایمپلنت پشتیبانی کند، جراحی احتمالا با شکست مواجه می شود. در این شرایط متخصصین پیوند استخوان را توصیه می کنند زیرا پیوند استخوان می تواند پایه محکم تری برای ایمپلنت ایجاد کند.

چندین ماده پیوند استخوان وجود دارد که می توان از آنها برای بازسازی استخوان فک استفاده کرد. گزینه‌ها ممکن است شامل یک پیوند استخوان طبیعی، مانند یک مکان دیگر در بدن شما، یا یک پیوند استخوان مصنوعی، مانند مواد جایگزین استخوان باشد که می‌تواند ساختارهای حمایتی را برای رشد استخوان جدید فراهم کند. با پزشک خود در مورد گزینه هایی که بهترین کار را برای شما دارند صحبت کنید.

ممکن است چندین ماه طول بکشد تا استخوان جدید به اندازه کافی استخوان جدید برای حمایت از ایمپلنت دندان رشد کند. در برخی موارد، ممکن است فقط به پیوند استخوان جزئی نیاز داشته باشید که می تواند همزمان با جراحی ایمپلنت انجام شود. وضعیت استخوان فک تعیین می کند که جراحی ایمپلنت دندان در بی حسی چطوری پیش رود.

کاشت ایمپلنت دندان در فک

مراحل کاشت ایمپلنت دندان

سخن آخر

اگر به دنبال کسب اطلاعات درمورد جراحی کاشت ایمپلنت دندان در بی حسی هستید و می خواهید بدانید که کاندید مناسبی برای این عمل هستید یا خیر، با کلینیک ما تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنیم.