کامپوزیت چیست؟

ممکن است شما از زمان کودکی به دلیل وراثت، عادات بد غذایی و عدم رعایت کافی بهداشت دهان و دندان، دچار مشکلاتی از قبیل پوسیدگی دندان، شکستن دندان بر اثر حوادث، لب پریدگی دندان بخاطر مصرف مواد غذایی سفت، تغییر رنگ به علت مصرف دخانیات، نوشیدنی های رنگی و … شده باشد. کامپوزیت ها این امکان را به شما می دهند که دندان هایتان را درست مثل روز اول سفید و درخشان کنید.

اما نکته مهم این است که انواع کامپوزیت در علم دندانپزشکی وجود دارد و خیلی از بیماران به دلیل ناآگاهی و عدم اطلاعات کافی از نتیجه کار خودت رضایت نخواهند داشت و یا نوع دیگر کامپوزیت را ترجیح می دادند.

کامپوزیت ونیر چیست؟

بهترین برند کامپوزیت

بهترین برند کامپوزیت

هنگامی که سطح دندان های شما به دلایل مختلفی دچار آسیب هایی مانند لب پریدگی، تغییر رنگ، پوسیدگی و … می شوند، بیماران به دنبال بهترین راه درمان و ترمیم دندان های خود می گیرند. کامپوزیت ها بهترین گزینه برای رفع این مشکلات دندانی هستند که در انواع مختلفی وجود دارند. کامپوزیت ها به دلیل جنس، رنگ و طول عمر متفاوتی که دارند، می توانند عملکردهای متخلفی نیز داشته باشند.

در این مقاله قصد داریم به توضیح کامل تفاوت کامپوزیت های ونیر و پرسلن بپردازیم که دو نوع مهم و مختلف انواع کامپوزیت دندان بشمار می روند. اما چه تفاوتی بین روکش های ونیر و روکش های کامپوزیت پرسلن وجود دارد؟

ونیر کامپوزیت و پرسلن متداول ترین و بهترین مواد در فرآیند ساخت روکش هستند. هردوی این موارد توسط دندانپزشکان با تجربه و حرفه ای می تواند نتیجه ای فوق العاده به همراه داشته باشد اما برخی عوامل مانند نیازهای دندان شما، هزینه ای که می خواهید پرداخت کنید، زمان درمان و … باعث می شود که دندانپزشک یکی از این دو مورد را برای شما توصیه کند. در ادامه برخی از تفاوت های روکش های کامپوزیت و پرسلن را ارزیابی کنیم.

تفاوت کامپوزیت های ونیر و پرسلن

اگر به دنبال راهی برای بهبود ظاهر و لبخند خود هستید، روکش ها یک گزینه سریع، موثر، با ماندگاری بالا هستند. روکش دندان لایه نازکی از مواد طبیعی است که سطح جلوی دندان شما را می پوشاند. روکش ها می توانند بسیاری از مسائل زیبایی و ترمیمی دندان مانند تغییر رنگ، ترک دندان و شکاف بین دندان ها را بهبود ببخشند.

کامپوزیت پرسلن به صورت سفارشی در آزمایشگاه و متناسب با وضعیت دندان و فک بیمار ساخته می شوند، کمپوزیت های پرسلن ظاهری شفاف و کیفیت خوبی دارند و باعث می شوند که بسیار طبیعی به نظر برسند. مواد کامپوزیت پرسلن نسبت به لکه بسیار مقاوم هستند و باعث می شود که لبخند شما بی نظیر تر از قبل شود.

روکش های پرسلن که چینی هستند بسیار بادوام بوده و اگر مراقبت های لازم و کافی از آن ها را انجام دهید، می توانند بیش از ده سال ماندگاری داشته باشند.

کلینیک شبانه روزی رایا با استفاده از دقیق ترین دستگاه های اسکن و …، بعد از معاینه شما؛ وضعیت فک و دندان هایتان را ارزیابی کرده و در صورتی که متخصصین ما اطمینان حاصل کند که کامپوزیت پرسلن برای دندان های شما مناسب است و با دندان هایتان مطابقت خواهد داشت یا خیر، از دندان ها قالب گیری کرده و سپس در جلسه بعدی مراجعه به کلینیک، کامپوزیت روی دندان نصب می شود.

ونیر کامپوزیت یا پرسلن؟

مقایسه کامپوزیت ونیر و پرسلن

روکش های ونیر کامپوزیت

روکش های کامپوزیت ونیر، مستقیماً روی دندان های طبیعی شما که تراشیده می شوند، قرار می گیرد. ونیر کامپوزیت ها معمولا به حداقل زمان آماده سازی نیاز دارند و از آنجایی که اغلب در یک روز به پایان می رسند، احتیاجی به صرف زمان بسیار زیاد و طولانی برای قالب گیری و نصب این روکش ها بر روی دندان وجود ندارد.

این روکش ها از نظر این که زمان نصب و چسباندن آن ها کوتاه است، بسیار مقرون به صرفه شمرده می شوند و در وقت مراجعین صرفه جویی می شود و از همه مهم تر بیماران نیازی به استفاده از روکش های موقت دندان ندارند.

اما هرچند ونیر کامپوزیت ها گزینه بسیار مناسب و به صرفه ای بشمار می روند اما دارای برخی اشکالات بالقوه نیز هستند به عنوان مثال، روکش های کامپوزیت ونیر مثل کامپوزیت پرسلن متنوع نیستند و از نظر مقاومت و استحکام نیز در درجه کمتری قرار دارند و ممکن است در طولانی مدت به علت سایش مداوم، دچار آسیب و لب پریدگی شوند.

طول عمر کامپوزیت دندان
سوال مهمی که در رابطه با طول عمر کامپوزیت ها وجود دارد این است که کامپوزیت ها از نظر طول عمر تقیبا مشابه یکدیگر هستند و فقط بستگی به نحوه مراقبت بیماران دارد. اگر به طور مرتب از مسواک، نخ دندان، دهانشویه و … استفاده کنید تا حدود ده سال نیز می توانید از زیبایی دندان ها و لبخند خود لذت ببرید.

بهترین روکش دائمی دندان

روکش های پرسلن به دلیل این که به زمان بیشتری برای ساخت و قالب گیری نیاز دارند، بیمار مجبور به استفاده از روکش های دندانی موقت است. کامپوزیت پرسلن و ونیر هردو راه حل های درمانی مناسبی برای انواع پوسیدگی دندان، ساییدگی، نقص ژنتیکی، ناصافی دندان و … هستند. کامپوزیت ها راه حلی دائمی و مطمئن برای رفت آسیب های دندانی شما بشمار می روند و اگر کمی به نکات ایمنی، بهداشتی و توصیه های دندانپزشک توجه نمایید؛ نیاز به تعویض این کامپوزیت ها در کوتاه مدت ندارید.

 

کامپوزیت دائمی دندان

بهترین روکش دائمی دندان

نتیجه گیری

در این مقاله به توضیح کامل ویژگی های ونیر کامپوزیت و کامپزیت پرسلن پرداختیم، اما تعیین کننده نهایی این که کدام یک از این دو نوع خوب و پرکاربرد کامپوزیت برای دندان های شما مفید تر است، بستگی به ارزیابی دندانپزشک و اهداف زیبایی شما دارد. برای انتخاب یک کامپوزیت مناسب باید ملاحظات و شرایط شخصی خود را نیز در نظر بگیرید. به عنوان مثال از نظر اقتصادی کدام یک از این دو نوع کامپوزیت برای شما به صرفه تر است؟

یا این که نگرانی شدیدی نسبت به ظاهر دندان های خود دارید و به دنبال طبیعی ترین و بادوام ترین راه حل درمانی هستید، در این صورت دندانپزشک با توجه به وضعیت فک و دندان، شرایط مالی و زیبایی بهترین گزینه درمان دندان را به شما پیشنهاد می دهد. برای برقراری ارتباط با ما، از راه های زیر اقدام نمایید.