بهترین سن برای کامپوزیت

دندان های کودکان یکی از مهم ترین بخش های بدنشان بشمار می رود که همانند سایر اعضاء بدن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار اند. معمولا تا سنین 6 الی 12 ماهگی دندان های کودک دیده نمی شود اما به محض بیرون آمدن اولین دندان، بقیه دندان ها نیز شروع به بیرون آمدن می کنند. اکثر کودکان اولین دندان خود را قبل از 3 سالگی دارند.
این دندان ها “دندان شیری” نامیده می شوند و در مجموع 20 دندان شیری وجود دارد. وقتی کودک 5 یا 6 ساله میشود، این دندان های شیری شروع به ریزش می کنند.دندان های شیری به این دلیل ریزش پیدا می کنند چون توسط دندان های دائمی عقبی تحت فشار قرار می گیرند. دندان های دائمی به آرامی رشد می کنند و جایگزین دندان های شیری می شوند. در حدود 12-13 سالگی، اکثر کودکان تمام دندان های دائمی خود را دارند.
یکی از نگرانی های بسیاری از مادران تغییر رنگ و یا شکستگی دندان های کودکان به دلیل مصرف شکلات و کاکائو زیاد، جویدن اشیاء و اجسام سفت و … است. بهترین سن برای کامپوزیت دندان زمانی است که تمامی دندان های دائمی کودک رویش کرده و به دلایل مختلفی دچار تغییر رنگ و لب پریدگی شده باشد. شما می توانید با مراجعه به کلینیک های دندانپزشکی دندان های کودک خود را درمان کنید.

درمان دندان کودک

کامپوزیت دندان کودک

چرا دندانهای شیری کودکان مهم هستند؟

انتظار رویش دندان های شیری در هر کودک متفاوت است، اما معمولاً اولین دندان هایی که رویش می کنند در قسمت جلویی بالای فک و پایین دهان قرار دارند.
وقتی اولین دندان ها در دهان کودک ظاهر می شوند، ممکن است برخی از نوزادان لثه هایشان تحریک شده یا نسبت به رشد دندان حساس شود. ماساژ آرام لثه کودک با انگشت تمیز، یک قاشق چای خوری سرد یا پارچه مرطوب می تواند باعث تسکین این حساسیت شود. اگر کودک شما هنوز احساس ناراحتی و بدی دارد و در ناحیه رشد دندان ها احساس درد می کند، به دندانپزشک اطفال خود مراجعه کنید.
دندانهای شیری برای سلامتی و رشد کودک شما بسیار مهم هستند. آنها به کودک کمک می کنند غذا بخورد، صحبت کند و …. آنها همچنین فضای فک ها را برای زمان ورود دندان های دائمی که در زیر لثه رشد می کنند، آماده می کنند. وقتی کودک خیلی زود دندان خود را از دست می دهد، دندان های دائمی می توانند به فضای خالی دندان های از دست رفته منتقل شوند و یافتن فضای ورود برای دندان های بزرگسال دیگر را نیز مشکل سازند. این مسئله ممکن است منجر به کج شدن یا ازدحام فضا برای دندان ها شود. بنابراین مراقبت و آگاهی از وضعیت سلامت دهان و دندان می تواند به محافظت از دندان های دائمی کودک در دهه های آینده کمک کند.

چه زمانی باید کودک خود را به دندانپزشکی ببرم؟

به محض اینکه اولین دندان کودک ظاهر شد مراجعه به دندانپزشک برای معاینه دهان و دندان و بررسی وضعیت سلامتی دهان و دندان کودک ضروری است. علاوه بر بررسی وضعیت رشد دندان های کودک ، دندانپزشک می تواند به شما آموزش دهد که دندانهای کودک را چگونه به درستی تمیز کنید و عاداتی مانند مکیدن انگشت شست را مدیریت کنید.
هنگامی که دندان های دائمی کودک دچار ضربه، تغییر رنگ و یا لب پریدگی شدند، بهتر است کودک خود را برای ترمیم و کامپوزیت دندان به کلینیک دندانپزشکی ببرید. خیلی از نوجوانان به دلیل عواطف و روحیه متفاوتی که در سنین 12 تا 18 سالگی دارند، ترجیح می دهند از ظاهری بی عیب و نقص به ویژه در ناحیه دندان برخوردار باشند.
به همین دلیل بهتر است برای از بین نرفتن اعتماد به نفس کودک و جلوگیری از تخریب بیشتر سطح دندان، فرزند خود را برای ویزیت به دندانپزشکی ببرید. متخصص بعد از بررسی دندان های فرزندتان و قالب گیری از سطح دندان های وی، بهترین روکش دندان یا کامپوزیترا متناسب با رنگ طبیعی دندان ها انتخاب می کند و مراحل نصب کامپوزیت دندان را در یک الی نهایت دو جلسه به اتمام می رساند.

بهترین زمان کامپوزیت دندان

بهترین زمان درمان دندان کودک

مراقبت از دندان های اولیه کودک

اگر کودک کمتر از 3 سال دارد، به محض ظاهر شدن اولین دندان ها، آن ها را با مسواک زدن نرم و به آرامی با خمیر دندان های مخصوص کودک ( در صورت قورت دادن خمیر دندان دچار مشکل و آسیب نشود)، شروع کنید. دندان های او را دو بار در روز (صبح و عصر) با دقت طبث دستورالعمل های دندانپزشک مسواک بزنید. هنگام مسواک زدن کودکان در سنین بالاتر بر
آن ها نظارت کنید تا مطمئن شوید از خمیر دندان به میزان مناسب استفاده می کنند و به آنها یادآوری کنید که خمیردندان را قورت ندهند.
مسواک زدن با خمیر دندانهای حاوی فلوراید بهترین راه برای سلامت دندان های شما است. دندان های خود را بعد از خوردن غذا یا نوشیدن انواع انرژی زا، قهوه و … حداقل دو بار در روز مسواک بزنید. یکی از مهم ترین زمان های مسواک زدن، قبل از خوابیدن است.
بهترین روش مسواک زدن دندان ها، حرکت دورانی است تا زمانی که تمام سطح هر دندان را پوشش دهد. مسواک را با حرکت بالا و پایین و نه افقی (چپ به راست و بالعکس) مسواک بزنید. همچنین باید برای تمیز کردن فاصله بین دندانهای خود حداقل روزی یک بار نخ دندان بکشید. به این ترتیب می توانید غذا و پلاک (مواد چسبنده ای که باعث ایجاد حفره یا مشکلات لثه می شوند) را که بین دندان های شما هستند از بین ببرید. همچنین می توانید زبان خود را مسواک بزنید تا میکروب های سطح زبان نیز از بین بروند.
علاوه بر این، مهم است که شما به طور مرتب و هر شش ماه یکبار به متخصص دندانپزشکی مراجعه کنید. آنها وضعیت سلامت دهان و دندان ها را بررسی می کنند که آیا مشکلی از نظر ظاهر و بافت دندان و لثه دارید یا خیر و دندان های شما را با روش هایی مانند جرم گیری دندان تمیز می کنند. بعضی اوقات دندانپزشکان از دستگاه هایی با اشعه ایکس استفاده می کنند تا دید بهتری از داخل دهان شما داشته باشند.

کامپوزیت دندان شیری کودک

مراقبت از دندان های کودک

سخن آخر

اگر اکنون از دندان های خود مراقبت کنید می توانید تا پایان عمر از طرح لبخند خود و سلامت دندان هایتان اطمینان حاصل نمایید. بهترین سن برای کامپوزیت دندان زمانی است که دندان های دائمی شما کامل درآمده باشند، و فرقی نمی کند در چه رنج سنی قرار دارید. از ده تا 80 سال نیز می توانید دندان های خود را درخشان و زیبا سازید. برای کسب اطلاعات بیشتر با کلینیک شبانه روزی رایا تماس حاصل بفرمایید.