بهترین سن برای ارتودنسی دندان چه سنی است؟

ارتودنسی با مسائل بسیاری برای کودکان در حال رشد از جمله تصویر آنها از خود مرتبط است. برای والدین، نگرانی فرزندشان برای ایجاد لبخندی سالم نیز با هزینه ‌های گزاف ارتودنسی همراه می ‌شود. با این حال، دندان های کج می تواند نشان دهنده مشکلات رشد کودک باشد که بر تنفس، وضعیت بدن و عادات خواب او تأثیر می گذارد. مهمترین سوالی که والدین از متخصصین ارتودنتیست این است که بهترین سن برای ارتودنسی دندان چه سنی است؟

در واقع یک دوره زمانی ایده آل برای کودکتان وجود دارد که بتواند کاندیدای خوبی برای دریافت ارتودنسی باشد. این بر اساس تعدادی از عوامل، مانند شدت نیاز، میزان درمان مورد نیاز، وضعیت دندان‌ های موجود در دهان و موارد دیگر متفاوت است. در ادامه این مقاله به طور کامل به بررسی بهترین سن برای دریافت ارتودنسی دندان می پردازیم.

ارتودنسی دندان

ارتدونسی دندان چیست؟

چه زمانی کودک من باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کند؟

معمولاً توصیه می شود که کودک شما تا هفت سالگی ارزیابی ارتودنسی را انجام دهد. در طول غربالگری ارتودنسی، متخصص ارتودنسی وضعیت دندان های کودک شما را ارزیابی می کند و مشکلات دندانی را که نیاز به اصلاح دارند را تشخیص می دهد. ارزیابی زودهنگام توصیه می‌ شود، زیرا می‌ تواند به شناسایی مشکلات دهانی که باید قبل از بریس‌ ها اصلاح و درمان شود، کمک کند. این می تواند منجر به کوتاه شدن زمان استفاده از ارتودنسی دندان شود.

برخی از متخصصان ارتودنسی روش دو مرحله ای را توصیه می کنند که در آن برخی از درمان های ارتودنسی در حالی که کودک هنوز دندان های شیری خود را دارد، با استفاده از وسایل دندانی انجام می شود. گاهی اوقات تصور می شود که این کار باعث کوتاه شدن زمان درمان بریس ها می شود.

با این حال، متخصصان ارتودنسی نیز هستند که با این رویکرد مخالف هستند و فکر می‌ کنند که شما باید درمان ارتودنسی را تنها زمانی شروع کنید که بریس را قرار می ‌دهید. برخی از مسائل اولیه که ممکن است نیاز به اصلاح داشته باشند عبارتند از ازدحام بیش از حد دندان ها، اوربایت، آندربایت، کراس بایت و اپن بایت.

بهترین سن برای گرفتن بریس چه سنی است؟

بهترین زمان برای استفاده از ارتودنسی ها زمانی است که دندان ‌های شیری کودکان افتاده و اکثر دندان ‌های دائمی او رشد کرده ‌اند. این زمان معمولاً بین 10 تا 14 سالگی است. با این حال، زمان دقیق بستگی به وضعیت دندان ‌های شیری دارد. دندان های هر فرد متفاوت است، بنابراین سن خاصی که برای درمان ارتودنسی بهترین زمان باشد وجود ندارد. دو عامل اصلی وجود دندان های بالغ و رویش دندان های آسیاب 12 ساله است.

با این حال، درمان ارتودنسی به کودکان محدود نمی شوند. اگر در کودکی قادر به گرفتن بریس نبودید یا در آن زمان به آنها نیاز نداشتید، مطمئناً می توانید آنها را در بزرگسالی تهیه کنید. اگر نگران این هستید که بریس های فلزی سنتی بیش از حد قابل توجه هستند، کلینیک رایا دنتال گزینه ای است که می توانید در نظر بگیرید. در کلینیک رایا دنتال، شما یک سری ترازهای پلاستیکی شفاف دریافت می کنید که می ‌توانید آن‌ ها را برای خوردن، نوشیدن و مسواک زدن از دهان خود خارج کنید.

برای چه مواردی باید درمان ارتودنسی را انجام دهید؟

علاوه بر اصلاح دندان های کج، تعدادی از مشکلات وجود دارد که ممکن است نیاز به بریس داشته باشد:

  • دندان قروچه
  • مشکلات تراز فک
  • از بیماری لثه و از دست دادن دندان جلوگیری می کند
  • احتمال آسیب دیدگی را کاهش می دهد

اگر هر یک از این موارد نگران کننده است، لطفاً با متخصص ارتودنسی خود صحبت کنید تا ببینید آیا به درمان نیاز است یا خیر.

با کودک خود در مورد درمان ارتودنسی صحبت کنید

این احتمال وجود دارد که فرزند شما در مورد گرفتن بریس خوشحال نباشد. بسیاری از کودکان در سال های اولیه نوجوانی حساس تر هستند و چیزی که ظاهر آنها را تغییر می دهد می تواند برای آنها کمی ترسناک باشد. به آنها اطلاع دهید که مراجعه به ارتودنتیست با بریس های بیمار در حدود سنشان چقدر رایج است. به همه دوستانشان که بریس دارند اشاره کنید. همچنین می توانید به زیبایی لبخند صاف آنها بعد از درمان اشاره کنید.

اکثر کودکان در حال رشد از درمان ارتودنسی سود می برند، اما بهترین سن برای ارتودنسی چیست؟

عوامل متعددی وجود دارد که قبل از تصمیم گیری برای شروع درمان ارتودنسی برای کودک شما، مقدمه آنها را در نظر می گیریم. اما قبل از پرداختن به آن، سه نکته مهم وجود دارد که باید بدانید:

  • دندان های دائمی کودک از حدود 6 سالگی شروع به رشد می کنند

اولین دندان های دائمی که رشد می کنند اولین دندان های آسیاب هستند که در پشت آخرین دندان های آسیاب کودک رشد می کنند. دندان های جلویی مرکزی اولین دندان هایی هستند که جایگزین دندان های شیری می شوند.

  • حدود 5-6 سال طول می کشد تا انتقال از دندان شیری به دندان های دائمی کامل شود

اکثر کودکان در حدود سنین 12 تا 13 سالگی مجموعه کامل دندان های دائمی خود را دریافت می کنند.

  • سن کودک همیشه شاخص دقیق رشد دندانی نیست

این بدان معنی است که برخی از کودکان به سرعت دندان های خود را رشد می دهند و رشد می کنند در حالی که برخی دیگر این کار را نمی کنند. دیدن یک کودک 9 ساله با مجموعه کامل دندان های دائمی و یک کودک 15 ساله با چندین دندان شیری در دهان غیر معمول نیست. دلایل مختلفی برای تاخیر در رشد دندان وجود دارد و در بیشتر موارد تا زمانی که دندان های دائمی در نهایت رشد کنند، نگران کننده نیستند.

بریس دندان

برای چه مواردی باید درمان ارتودنسی را انجام دهید؟

آیا بریس برای کودک 7 ساله شما توصیه شده است؟

برخی از متخصصان ارتودنسی حامیان قوی درمان زودهنگام ارتودنسی هستند و برخی نه. درمان زودهنگام ارتودنسی یکی از موضوعات بحث برانگیز در ارتودنسی است به همین دلیل مهم است که بدانیم چرا درمان توصیه می شود و اینکه آیا درمان ارتودنسی در آینده نیاز است یا خیر. برای درک مزایا و معایب هر رویکرد، همیشه باید بیش از یک نظر متخصص را دریافت کنید.

بهترین سن برای اکثر کودکان برای گرفتن بریس درست قبل از از دست دادن آخرین مجموعه دندان های شیری است. بهترین سن برای بریس ‌ها (درمان ارتودنسی) درست قبل از اینکه فرزند شما آخرین مجموعه دندان‌ های آسیاب کودک خود را از دست بدهد، است. این مورد متغیر است، اما معمولا برای اکثر کودکان بین 12-14 سال است.

شروع درمان زود هنگام (عدم وجود دندان های شیری زیاد) ممکن است منجر به درمان طولانی تر و پیامدهای بالقوه منفی بیشتری شود. از سوی دیگر، شروع دیرهنگام درمان می ‌تواند گزینه‌ های درمانی خاصی را که به رشد فک متکی هستند، بدون جراحی فک دشوارتر و گاهی غیرممکن کند. تنها راه برای جلوگیری از این مسائل مراجعه منظم به متخصص ارتودنسی برای راهنمایی رشد و شروع درمان در زمان مناسب است.

شروع درمان ارتودنسی در زمان مناسب طول درمان را به حداقل می رساند و نتایج درمان را بهبود می بخشد. با تشخیص و برنامه ریزی مناسب، درمان ارتودنسی می تواند آسان تر، راحت تر و در مدت کوتاه تر باشد. ما اکثر موارد را در 18 ماه یا کمتر به جز موارد پیچیده تر درمان می کنیم. از سوی دیگر، زمان بندی نامناسب ممکن است منجر به درمان طولانی (بیش از 2 سال) با تجربه منفی و نتایج کمتر از رضایت بخش شود.