بهترین سن برای ارتودنسی دندان

ارتودنسی یک درمان طولانی مدت است که اغلب برای بیماران جنبه درمانی دارد تا جنبه زیبایی، و اگر بیمار به موقع درمان نشود ،می تواند مشکلات جدی را برای وی ایجاد کند. ارتودنسی انواع مختلفی دارد و از آنجا که ناهنجاری های زیادی در دندان ها و فک های برخی از بیماران وجود دارد، ترمیم دندان و طرح لبخند بیمار و همچنین بهترین سن ارتودنسی دندان طبق تشخیص پزشک انجام می شود.

اگر کودک شما دندان های کج یا فک نامتعادلی دارد، دندانپزشک ممکن است به شما توصیه کند که برای تعیین سن مناسب ارتودنسی به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. به طور سنتی کلی، بهترین سن ارتودنسی دندان بین سنین 14-18 سالگی است، یعنی زمانی که کودک تمام دندان های اولیه خود را از دست داده و اکثر دندان های دائمی وی رشد کرده اند.

برخی از متخصصان ارتودنسی استفاده از برخی وسایل دندانپزشکی (بجز ارتودنسی) را در سنین اولیه که کودک هنوز دارای دندان های شیری است توصیه می کنند و سپس وقتی دندانهای دائمی به طور کامل رشد کردند، مرحله دوم درمان با نصب ارتودنسی آغاز می شود.

لازم به ذکر است که ارتودنسی فقط مخصوص کودکان و نوجوانان نمی باشد و می تواند برای درمان دندان های بزرگسالان نیز مناسب باشد و طبق آمار از هر پنج بیمار ارتودنسی دندان، یک نفر بزرگسال می باشد.

سن مناسب بریس دندان

بهترین سن برای ارتودنسی

علائم نیاز کودکان به ارتودنسی دندان

پس از اطلاع از بهترین سن ارتودنسی دندان توسط ارزیابی و بررسی متخصص ارتودنسی، برخی از علائم آشکار وجود دارد که نشان می دهد کودک نیاز به ارتودنسی دندان دارد، از جمله این علائم شامل موارد زیر می باشد:

  • از دست دادن زودرس دندان های شیری.
  • مشکل در جویدن غذا و احساس درد در ناحیه فک و دندان
  • مکیدن انگشت بخصوص انگشت شست در کودکان
  • وجود دندانهای انباشته نامناسب که راه رشد دندان های دیگر را مسدود می کند.
  • ایجاد صدا هنگام باز و بسته شدن دهان و فک
  • شکل نامناسب و بهم ریخته دندان

مراقبت از دندان و ارتودنسی پس از نصب

اگر فرزند شما به سن مناسب برای ارتودنسی دندان و سپس نصب بریس رسید، در اینجا نکات مهمی برای حفظ بهداشت دندان و ارتودنسی پس از نصب آورده شده است:

  1. والدین باید بر روند درمان دندان های فرزندان خود نظارت داشته باشند تا از تمیز شدن صحیح دندانهای جلو و عقب بعد از ارتودنسی اطمینان حاصل کنند و از توصیه های متخصص ارتودنسی در این مورد پیروی کنند.
  2. مسواک زدن ارتودنسی برای جلوگیری از تجمع پلاک در لبه های ارتودنسی.
  3. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ممکن است بیشتر از حالت عادی دندان های طبیعی طول بکشد، بنابراین صبور باشید تا از تمیزی کامل سطوح ارتودنسی اطمینان حاصل کنید.
  4. از خوردن غذاهای سفت مانند آجیل یا تکه های یخ یا جویدن میوه های سفت با دندان های جلویی خود جلوگیری کنید.
  5. از جویدن شیرینی های چسبنده مانند آدامس خودداری کنید زیرا ممکن است سیم ارتودنسی را خراب کند.
  6. اگر ارتودنسی از جای خود لغزید و تکان خورد و از نوع بریس متحرک بود می توانید آن را به جای خود برگردانید در غیر این صورت در اسرع وقت به کلینیک دنداپزشکی مراجعه نمایید.

در صورت بروز هر مشکلی، همیشه با متخصص ارتودنسی خود در تماس باشید تا بریس های شما در سریع ترین زمان بررسی شود، زیرا تأخیر در رفع مشکلات ارتودنسی منجر به طولانی تر شدن درمان می شود.

مراقبت از ارتودنسی دندان

تمیز کردن ارتودنسی دندان

بهترین زمان معاینه فک و دندان

زمان درمان بستگی به نوع ناهنجاری و شدت خرابی دندان های بیمار دارد. اگر بیمار جوانتر باشد، درمان دندان ها آسانتر، کوتاهتر و موفق تر خواهد بود. بیماران مبتلا به مشکلات فک باید قبل از وارد شدن به سن بلوغ معاینه شوند. برای پسران 9 سال و برای دختران 8 سال معمولاً بهترین سن ارتودنسی دندان است. اما بسته به نوع ناهنجاری، می توان آن را زودتر یا دیرتر نیز انجام داد.

اگر متخصص ارتودنسی مشکل فک را تشخیص دهد و بتواند با کمک دستگاه ها و بریس های ارتودنسی این مشکل را درمان و برطرف کند باید زودتر اقدام کند زیرا در صورت عدم درمان با روش ارتودنسی، بیمار نیاز به جراحی فک پیدا می کند.

بنابراین، ویزیت های به موقع در درمان اختلالات دندانی و فک و صورت اهمیت بسیار زیادی دارد و با این حال، اگر بیمار هیچ مشکلی در ناحیه فک خود نداشته باشد و فقط دندان های او برای هم تراز شدن نیاز به ارتودنسی داشته باشند، درمان در هر سنی قابل انجام است، اگرچه معمولا توصیه می شود درمان را از سن 10-12 سالگی شروع کنید..

اگر مشکل فک بیمار قبل از سن بلوغ تشخیص داده شود، ارتودنسی را می توان به تنهایی و بدون نیاز به جراحی فک درمان کرد اما در سنین بالاتر امکان عمل جراحی وجود دارد.

سوالات متداول بهترین سن ارتودنسی دندان

چرا شروع ارتودنسی در سنین پایین بهتر است؟

هنگامی که سن بیمار در اواخر نوجوانی است، دندانپزشکان ارتودنسی دندان را بیشتر توصیه می کنند زیرا دندان های دائمی به طور کامل رشد خود را انجام داده اند اما هنگامی که کودک در سنین پایین تری قرار دارد رشد فک و دندان های وی هنوز کامل انجام نشده و ممکن است ارتودنسی مانع رشد دندان ها بشود اما از طرفی درمان سریع تر انجام می شود.

معاینه زودهنگام دندان چه تاثیری در روند درمان دارد؟

معاینه زودهنگام دندان ها به دندانپزشک این امکان را می دهد که به موقع مشکلات فک و دندان را شناسایی کرده و این موضوع فرصتی عالی برای بهترین و سریع ترین درمان فراهم کند. معاینه زودهنگام می تواند روند درمان را سریع تر کرده و از رخ دادن مشکلات شدیدتر در فرد جلوگیری کند.

آیا افراد بزرگسال قبل از ارتودنسی نیاز به عمل جراحی دارند؟

تاکید می شود که اگر بیماران مشکلات اسکلتی در فک خود دارند تاکید می شود که در سنین پایین به متخصص ارتودنسی مراجعه کنند زیرا درمان موفق تری خواهند داشت. برای بیماران بالغ، اگر مشکل دندانی وجود داشته باشد، می توان آن را با درمان های غیر جراحی مانند بریس، ارتودنسی و ترمیم دندان برطرف کرد، اما اگر مشکل مربوط به ساختار فک باشد؛ ابتدا فرد بزرگسال باید مشکلات دندان خود را برطرف کند سپس تحت عمل جراحی قرار بگیرید تا موقعیت فک های وی اصلاح شود.

مراقبت از بریس دندان

مراقبت از ارتودنسی دندان

سخن آخر

ارتودنسی دندان یکی از خدمات رایج در اکثر کلینیک های دندانپزشکی بشمار می رود که خیلی از نوجوانان به دلیل ضربه خوردن دندان یا رشد بهم ریخته دندان ها، مشکلات فک و … به متخصص ارتودنسی مراجعه می کنند. در این مقاله به توضیح کامل بهترین سن ارتودنسی دندان و عمل جراحی فک پرداخته ایم.