اهمیت سفید کردن دندان

دلایل زیاد و متعددی وجود دارد که موجب تغییر رنگ دندان ها در طول زمان می شوند و برای همه افراد یکسان نمی باشد. همانطور که مو و پوست ما در گذشت زمان با تغییر رنگ مواجه می شود، دندان ها نیز همیشه سفید و درخشان نمی مانند و معمولا با بالا رفتن سن و یا مصرف مواد غذایی رنگی، رنگ دندان ها تغییر می کند.

برخی مواد غذایی رنگی و نوشیدنی هایی مانند چای، قهوه، شراب قرمز و انواع توت و میوه ها باعث ایجاد لکه روی سطح دندان ها می شوند. یکی دیگر از دلایل عمده تغییر رنگ دندان، مصرف دخانیات و کشیدن سیگار است که زمان پروسه تغییر رنگ دندان ها را افزایش می دهد.

اما سوال اصلی که پیش می آید این است که بلیچینگ دندان چیست؟ و این که آیا می توان دندان ها را با راه های خانگی سفید و درخشان کرد؟ در این مقاله به توضیح کامل بلیچینگ دندان می پردازیم.

راه های سفید کردن دندان

اهمیت بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ دندان معمول ترین و شناخته شده ترین روش برای سفید شدن دندان است. تیم دندانپزشکی حرفه ای کلینیک شبانه روزی رایا قادر به تشخیص بهترین درمان برای سفید تر شدن و زیباتر شدن دندان های شما می باشد که در صورت تمایل بر وضعیت فک و دندان هایتان نظارت و بررسی می کنند و بهترین راه درمان را به شما عزیزان پیشنهاد می دهند.

در واقع روش بلیچینگ دندان به این صورت است که دندانپزشک دندان های شما را با محلول مخصوص،  اسیدی می کند و سپس یک ماده اکسید کننده به مینای دندانتان می زند. سپس دندان های شما در معرض نور لیزر قرار می دهد تا سرعت بلییچینگ را تسریع کنند.

معمولاً برای رسیدن به رنگ مورد نظر دندان، سه الی چهار جلسه لازم است که هر جلسه حدوداً 30-60 دقیقه طول می کشد. یک تکنیک جدیدتر بلییچینگ دندان استفاده از یک محلول غلیظ پراکسید هیدروژن است که برای این روش یک جلسه کافی است. با این حال لازم به ذکر است که سفید شدن دندان موقتی است و دندانهای شما طی یک الی سه سال دوباره به دلایل مختلف تغییر رنگ می دهند و ممکن است لازم باشد دوباره برای بلیچینگ دندان اقدام کنید..

سفید کردن دندان در خانه

راه های زیادی برای عمل بلیچینگ دندان ها در خانه وجود دارد، که رایج ترین آنها عبارتند از:

  • ژل های سفید کننده دندان که این محصولات مبتنی بر پراکسید هستند که مستقیماً ییک لایه نازک از این مواد توسط مسواک بر روی دندانها زده می شود، لازم است یک یا دو بار روزانه به مدت 10 الی 14 روز استفاده شود. نتایج نهایی سفید شدن دندان ها چهار ماه یا حداقل پنج ماه زمان می برد.
  • خمیر دندان های سفید کننده دندان: امروزه با تولید خمیر دندان هایی که به سفیدتر شدن دندان ها کمک می کنند، خیلی از متخصصین بلیچینگ در خانه را پیشنهاد می دهند که بدون درد و خونریزی و تنها با استفاده مداوم از این خمیر دندان ها می توانیید نتیجه دلخواه خود را بدست آورید.

خمیردندان های سفید کننده حاوی مواد شیمیایی یا مواد صیقل دهنده ای هستند که بدون کمک ماده سفید کننده به از بین بردن لکه های دندان کمک می کنند. خمیردندان های سفید کننده دندان نسبتاً ارزان هستند و دندان ها را چند درجه روشن تر می کنند.

teeth-whitening

سفید کردن دندان در خانه

بلیچینگ دندان چه مدت طول می کشد؟

کل درمان و روند بلیچینگ دندان معمولاً طی سه تا چهار هفته زمان می برد. در ابتدا به دو یا سه مراجعه به کلینیک دندانپزشک نیاز خواهید داشت، اتیم دندانپزشکی بعد از بررسی وضعیت دندان هایتان، روند درمان را آغاز کرده که بعد از اتمام آن باید بقیه مراحل درمان را در خانه ادامه بدهید.

به این صورت که باید به طور منظم از محصول های سفیدکننده طی دو الی چهار هفته و هربار 30 دقیقه تا یک ساعت استفاده کنید. اگرچه مواد اصلی سفید کننده دندان اغلب پراکسید هیدروژن یا پراکسید کاربامید هستند اما طیف گسترده ای از مواد سفید کننده با غلظت های مختلف و همچنین روش های مختلفی وجود دارد، میانگین نتایج مدت زمانی که طول می کشید تا دندان ها سفید و درخشان شوند، از شش ماه تا سه سال است.

آیا می توان دندانی را که به تازگی پر شده، سفید کرد؟

بله زیرا گاهی اوقات دندان های مرده و پوسیده بعد از پر شدن ریشه تغییر رنگ می دهند. روش های خانگی و کلینیکی بسیار زیادی برای سفید کردن دندان ها وجود دارد که شما می توانید به راحتی و بدون هیچ گونه درد و خونریزی دندان های خود زیرا سفید و درخشان کنید.

اگر دندانهای مصنوعی شما لکه دار است یا تغییر رنگ داده است ، از تیم دندانپزشکی خود بازدید کنید و بخواهید که تمیز شود.

سوالات متداول بلیچینگ دندان

هزینه سفید شدن دندان چقدر است؟

هزینه بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها به دلایل متعددی بستگی دارد، به عنوان مثال این هزینه در هر منطقه متفاوت بوده و دندانپزشک ها متناسب با سابقه کاری خود، منطقه ای که در آن کار می کنند، تجربه و موادی که برای بلیچینگ دندان استفاده می کنند، متفاوت است.

بهتر است قبل از انجام عمل بلیچینگ دندان، هزینه ها را به صورت کتبی برآورد کنید و متناسب با شرایط مالی و نیازهای دندانی خود، بهترین روش سفید کردن دندان را انتخاب کنید.

دندان ها تا چه مدت سفید می مانند؟

نتایج حاصل از بیماران نشان دده است که اثرات سفید شدن دندان تا سه سال ادامه می یابد. با این حال، مدت سفید ماندن دندان ها در افراد متفاوت است زیرا در صورت سیگار کشیدن، خوردن و نوشیدن محصولاتی که باعث تغییر رنگ دندان هایتان می شود، نباید توقع داشت که بلیچینگ دندان ماندگاری زیادی داشته باشد. بهتر است قبل از شروع درمان بلیچینگ دندان درمورد عادات غذایی خود با دندانپزشک مشورت کنید.

عوارض جانبی بلیچینگ دندان چیست؟

ممکن است برای برخی افراد پیش بیاید که بعد از طی کردن روند درمان، به گرما و سرما حساس شوند. یا ممکن است در لثه ها احساس ناراحتی در ناحیه گلو داشته باشند. بعضی اوقات ممکن است لکه های سفید رو لثه مشاهده شود؛ البته این علائم موقتی هستند و چند روز پس از پایان درمان از بین می روند.

آیا بلیچینگ دندان برای همه دندان ها نتیجه می دهد؟

یکی از سوالات و نکات مهم در رابطه با سفید کردن دندان ها این است که سفید کردن یا بلیچینگ دندان فقط می تواند رنگ دندان های طبیعی شما را تغییر دهد. این روش بر روی هیچ نوع دندان کاذب مانند دندان های مصنوعی، تاج مصنوعی و روکش دندان نتیجه نخواهد داد.

عوارض جانبی بلیچینگ دندان

ماندگاری بلیچینگ دندان

سخن آخر

بلییچینگ دندان یکی از راه های زیبایی دندان است که امروزه خواهان زیادی پیدا کرده است. برای این که دندان هایی مرتب، یکدست و با ظاهری زیبا داشته باشید، می توانید روش سفید کردن دندان ها را امتحان کنید که بدون هیچ گونه عوارض جدی و خطرناکی که به دندان و لثه شما آسیب بزند، ندارد.