بلیچینگ دندان در خانه

دندان ها به طور طبیعی در طول دراز مدت به دلیل مصرف غذاهای مخنلف، برخی نوشیدنی ها مانند قهوه و … با تغییر رنگ مواجه می شوند که تغییر رنگ یا فقط سطح خارجی دندان ها را تحت تاثیر قرار می دهد و یا در عمق و ذات دندان نیز اثر می گذارد و رنگ دندان ها از حالت طبیعی خود خارج می شود.
وقتی صحبت از سفید شدن دندان ها می شود، دو گزینه پیش رو دارید: سفید شدن دندان در دندانپزشکی توسط دستگاه های مختلف، یا مراقبت در منزل و به عبارتی بلیچینگ دندان در خانه.
هر دو گزینه سفید کننده دندان از عوامل سفید کننده مبتنی بر پراکسید استفاده می کنند. مواد سفید کننده خانگی از 3٪ تا 20٪ پراکسید (کاربامید یا پراکسیدهای هیدروژن) دارند و سیستم های دندانپزشکی از 15٪ تا 43٪ پراکسید دارند.
اگرچه عوامل سفید کننده معمولاً پراکسید هیدروژن یا پراکسید کاربامید هستند، اما غلظت های مختلف و همچنین روش های مختلفی برای سفید کردن دندان ها دارند. از آنجا که طیف گسترده ای از مواد سفید کننده دندان وجود دارد، نتایج حاکی از سفید شدن دندان می تواند از شش ماه تا سه سال طول بکشد.

بلیچینگ دندان در خانه

بلیچینگ دندان در چند ساعت

 

عوارض جانبی بلیچینگ دندان

اگرچه سفید شدن دندان ها خواسته هر انسانی است و همه افراد از مشاهده دندان های زرد رنگ و آسیب دیده خود آزرده می شوند، اما باید بخاطر داشته باشید که استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی می تواند سلامت دندان هایتان را به خطر بیاندازد.
به طور کلی، هرچه مدت زمان بیشتری محلول روی دندان ها قرار بگیرد، دندان سفیدتر می شود. با این حال، هرچه درصد پراکسید موجود در محلول سفید کننده بیشتر باشد، باید زمان استفاده و نگهداری آن بر دندان ها کوتاه تر باشد زیرا استفاده طولانی مدت باعث کمبود آب در سطح دندان و ایجاد حساسیت می شود.
هرچند بلیچینگ دندان در خانه امری ایمن و بدون خطر شمرده می شود، اما ممکن است عوارض جانبی ناشی از درمان های بیجا و استفاده نامناسب از مواد سفید کننده به همراه داشته باشد به عنوان مثال دندان های شما ممکن است بعد از سفید کردن دندان، حساس تر شوند، معمولا بعد هنگام استفاده از مواد سفیده کننده برای اولین یا دومین بار، این مورد را تجربه می کنید.

بلیچینگ دندان چه مدت طول می کشد؟

اگر می خواهید لبخند خود را زیبا کنید، اما نمی خواهید هزینه های زیبایی دندان زیادی متحمل شوید و یا به کلینیک های دندانپزشکی مراجعه کنید، می توانید بلیچینگ دندان در خانه را امتحان کنید. بلیچینگ دندان لکه ها را از بین می برد و طرج لبخند شما را فقط در یک جلسه زیباتر و درخشان تر می کند. با روشهای سفیدکننده دندان حرفه ای، شما با یک لبخند کاملاً جدید و در عین حال سریع مواجه می شوید.
اما، این لبخند جدید چه مدت طول می کشد؟ مطمئناً سفیدی دندان ها برای همیشه دوام ندارند، زیرا عادات و سبک غذایی افراد و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان باعث تغییر رنگ مجدد دندان می شود. اما به طور کلی اینکه چه مدت سفید شدن دندانهای شما ادامه می یابد، تا حدی به نوع ماده سفید کننده دندان، غلظت ماده و شیوه مصرف شما بستگی دارد.
اما اگر با کمی مراقبت از مصرف نوشیدنی های رنگی و رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان، می توانید تا مدت ها از طرح لبخند خود لذت ببرید. نتایج متوسط سفید شدن دندان می تواند از شش ماه تا سه سال طول بکشد که این عدد با توجه به توضیحات داده شده، متغیر خواهد بود.

ماندگاری بلیچینگ دندان

مراحل بلیچینگ دندان خانگی

عملکرد بلیچینگ دندان

اما بحث مهمی که در رابطه با بلیچینگ دندان و میزان ماندگاری اثر آن بر دندان ها وجود دارد، این ایست که درک محتصری از عملکرد سفید شدن دندان ها داشته باشیم. هنگامی مواد سفید کننده روی سطح دندانهای شما قرار می گیرد، این مواد در طی این مدت، به لایه های مینای دندان و عاج دندان شما جذب می شوند.
سپس، مواد سفید کننده یک واکنش شیمیایی در سطح مولکولی آغاز می کنند که این مولکول ها لکه های دندان را در خود حل می کنند. حتی پس از شستشوی سفیدکننده های باقی مانده از روی سطح دندان، به مدت 24 ساعت پس از استفاده اولیه، لکه ها همچنان حل می شوند.

بعد از 24 ساعت، سفید کننده جذب بدن می شود و دیگر برای رفع جرم های دندان موثر نیست. بنابراین، بلیچینگ دندان فقط می تواند لکه های موجود را از بین ببرد، نه لکه های جدیدی که به وجود می آیند. به همین دلیل است که افرادی که مقادیر بیشتری مواد غذایی و نوشیدنی هایی که حاوی مقدار زیادی رنگدانه هستند، مصرف می کنند؛ نتایج ناشی از بلیچینگ زودتر کمرنگ می شود و در نهایت از بین می رود.
مواردی مانند قهوه، چای، شراب، چاشنی های رنگی، چغندر و انواع سس غذا و … ، همه حاوی مولکول های رنگی هستند که توسط دندان ها جذب می شوند که در نهایت منجر به تغییر رنگ دندان ها می شوند.

از بین بردن لکه های دندان

برخی از این لکه ها را می توان با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم کنترل کرد و از بین برد، مهم است که با روند بهداشت روزانه دهان خود همراه باشید تا عمر مواد سفید کننده را افزایش دهید. علاوه بر این، تمیز کردن دندان ها توسط بلیچینگ دندان در هر شش ماه باعث پاک شدن پلاک های اضافی می شود تا دندان شما تمیزتر شود و از ایجاد لک و تغییر رنگ جلوگیری کند. همچنین مسواک زدن بلافاصله پس از مصرف غذاهای بسیار رنگی یا نوشیدنی توصیه می شود که باعث می شود این رنگندانه ها قبل از مرحله جذب از بین بروند.
خمیر دندان های سفید کننده دندان نیز یکی دیگر از مواردی هستند که برای سفید کردن دندان ها استفاده می شوند. برخی خمیردندان ها به از بین بردن لکه های دندان کمک می کتند. خمیردندان های سفید کننده حاوی مواد شیمیایی یا مواد صیقل دهنده ای هستند که بدون کمک ماده سفید کننده به از بین بردن لکه های دندان کمک می کنند.
خمیردندان های سفید کننده دندان نسبتاً ارزان هستند و دندان ها را تقریبا روشن تر و درخشان تر از قبل می کنند. اما همه خمیر دندان ها به این صورت عمل نمی کنند زیرا برخی از خمیردندان های سفید کننده حاوی پراکسید هستند اما به اندازه کافی روی دندان ها باقی نمی مانند تا فواید سفید کنندگی داشته باشند.

رفع زردی دندان

سفید کردن دندان

سخن آخر

بلیچینگ دندان یکی از راه های مطمئن برای از بین بردن لکه های روی سطح دندان است که می توانید از طریق خمیر دندان های مخصوص و یا مواد سفید کننده که ضرری برای بدن ندارند، دندان های خود را مثل روز اول زیبا و درخشان کنید.