علت بازگشت درد دندان عصب کشی شده

اکثر افرادی که از درد دندان رنج می برند و نیاز به پر کردن عصب دارند، از انجام عمل عصب کشی وحشت می کنند زیرا مشخص است که تصور می کنند که پر کردن عصب یکی از دردناک ترین و دشوارترین روش های دندانپزشکی است و بیمار از بازگشت درد دندان عصب کشی شده واهمه دارد و برخی از بیماران در ناحیه مولر که عصب آن پر شده بود احساس درد می کنند. در  این مقاله مورد علل بازگشت درد دندان عصب کشی شده بعد از پر کردن عصب و روش های درمانی آن به طور کامل صحبت می کنیم.

درمان درد دندان عصب کشی شده

پر کردن عصب یا آنچه که به عنوان روش درمان ریشه شناخته می شود، درمانی است که برای ترمیم دندان های بسیار خراب که عفونت به ریشه دندان رسیده است، استفاده می شود.  در این حالت عمل عصب کشی انجام می شود، پالپ برداشته می شود، قسمت داخلی دندان تمیز می شود.

بدون انجام این روند درمان، بافتهای اطراف دندان عفونی می شوند و ممکن است منجر به ایجاد آبسه در دندان ها یا لثه ها شود. لازم به ذکر است که کانال ریشه دندان اصطلاحی است که برای توصیف حفره طبیعی واقع در مرکز ریشه که عصب دندان در کانال ریشه قرار دارد استفاده می شود.

درمان کانال ریشه دندان

درمان درد دندان

علل بازگشت درد دندان

پزشک در برخی موارد از روش پر کردن عصب به عنوان یک روش درمانی استفاده می کند ، از جمله:

• موارد حاد دندانپزشکی که وضعیت دندان به شدت رو به وخامت است.
  • در صورتی که پوسیدگی به درجه بسیار زیادی برسد.
  • در صورت تحریک عصب دندان و پالپ در نتیجه پوسیدگی عمیق دندان.
  • پرکردگی های زیاد دندان یا ترک خوردن و نازک شدن دندان ها.
  • ضربه به صورت.

مراحل عمل عصب کشی دندان

پزشک فرآیند پر کردن عصب را برای مولر آسیب دیده طی چندین مرحله انجام می دهد، این مراحل عبارت اند از:

1. بی حسی موضعی از طریق تزریق سرنگ در ناحیه اطراف مولر آسیب دیده.
  2. از بین بردن پوسیدگی در لایه های عاج، مینای دندان و لایه های خارجی دندان، بنابراین این روش تضمین می کند که عفونت از رسیدن باکتری به لایه داخلی دندان جلوگیری می کند.
  3. سپس پزشک با از بین بردن آنچه که در داخل عصب تغذیه کننده شناخته شده و یافت شده است، عصب را می کشد تا کاملاً از بین برود.
  4. پزشک ابزار دندانپزشکی را وارد دندان می کند و معمولاً از هیپوکلریت برای تمیز کردن دندان ها استفاده می کند.
  5. سپس پزشک یک تاج روی دندان مولر قرار می دهد که برای محافظت از دندان در برابر پوسیدگی پر کرده به کار می رود.

علت درد دندان پس از درمان کانال ریشه

درمان کانال ریشه دندان عملی بسیار دشوار و دردناک شناخته شده است. بیمارانی که تحت این عمل قرار گرفته اند می گویند که خود عمل و فرآیند تمیز کردن دندان نسبت به عصب کشی دردناک تر است، در حالی که دیگران می گویند هیچ تفاوتی با درد قرار دادن کامپوزیت و پر کردن های معمولی دندان ندارد.

برخی از علل بازگشت درد دندان عصب کشی شده بعد از عمل به شرح زیر است:

در طی فرآیند عصب کشی، بیمار هوشیار است و هیچ دردی را احساس نمی کند، اما پس از پایان اثر بی حسی موضعی، فرد در اثر تورم لثه های اطراف دندان آسیب دیده، مقداری درد احساس می کند، و این درد با جویدن غذا توسط این دندان؛ ممکن است افزایش یابد.

یکی دیگر از دلایل بازگشت درد دندان عصب کشی شده، حساسیت دندان در نتیجه التهاب بافتهای اطراف لثه، به ویژه در صورت درد یا التهاب قبل از عمل است.

انتهای عصب اطراف دندان ممکن است در اثر عفونت یا آبسه ملتهب و تحریک شود، یا در نتیجه حساسیت به وسایلی که پزشک هنگام عمل عصب کشی از آنها برای تمیز کردن استفاده می کند، منجر به درد شود.

گاهی اوقات این درد در اثر قرار دادن موقت کامپوزیت دندان پس از تمیز کردن دندان ایجاد می شود و دندانپزشک سطح آن را به خوبی صیغل نمی دهد و هم تراز بقیه دندان ها نمی کند، بنابراین از سطح بقیه دندان ها بالاتر می رود که هنگام جویدن غذا؛ ایجاد درد می کند.

مراحل عمل عصب کشی دندان

علت بازگشت درد دندان عصب کشی شده

جلوگیری از درد دندان عصب کشی شده

به منظور جلوگیری از احساس درد ناشی از عمل عصب کشی و همچنین برای اطمینان از موفقیت عمل، ترجیحاً این دستورالعمل ها را دنبال کنید:

1. از خوردن غذاهای سفت خودداری کنید و غذاهای نرم و مایع را جایگزین کنید.
  2. تا زمان بهبودی استخوان ها و بافت های دندان، غذا را با دندان آسیب دیده نجوید.
  3. هنگام بازگشت درد دندان عصب کشی شده، می توان از داروهای ضد درد و ضد التهاب بدون نسخه مانند ایبوپروفن برای تسکین موقت درد استفاده کنید.
  4. در صورت احساس درد شدید پس از عمل دندان، حتی پس از مصرف داروهای مسکن، اگر درد دندان طی چند روز بهبود نیافت، لازم است با پزشک مشورت کنید تا علت آن مشخص شده و درمان مناسب تجویز شود.

درمان خانگی درد دندان پس از عمل عصب کشی

برخی از داروهای خانگی که به تسکین درد ناشی از دندان عصب کشی شده کمک می کنند، عبارتند از:

• شستشوی دندان با آب و نمک

پزشکان برای جلوگیری از عفونت یا تورم دندان و لثه، غرغره کردن آب نمک را توصیه می کنند، با مخلوط کردن یک قاشق نمک در یک فنجان کوچک آب گرم و غرغره با آن به مدت 30 ثانیه و هر زمان که بیمار احساس درد کرد، این عمل را تکرار کنید.

•   مصرف سیر

سیر حاوی ترکیب آلیسین است که یک آنتی بیوتیک بسیار قوی در از بین بردن باکتری هایی است که باعث عفونت های دندانی می شوند و درد را به سرعت تسکین می دهد. با استفاده از یک حبه سیر و کمی نمک روی آن و سپس قرار دادن آن روی دندان آسیب دیده استفاده می شود.

• آب اکسیژنه

برای تمیز کردن ناحیه آسیب دیده دندان و تسکین درد می توانید از آب اکسیژنه استفاده کنید. مراقب باشید آن را قورت ندهید و بعد از استفاده از آن، دهان را به خوبی تمیز کنید.

علت درد دندان عصب کشی شده

درمان درد دندان عصب کشی شده

بازگشت درد دندان عصب کشی شده یکی از مسائلی است که برای بری از بیماران بعد از عمل عصب کشی اتفاق می افتد که در این حالت بیمار در ناحیه دندان عصب کشی شده احساس درد می کند و به دنبال راه حل موقت و دائمی برای درمان درد دندان است.