انواع مختلف آرامبخش در دندانپزشکی

دندانپزشکی آرامبخشی بر کاهش استرس و درد از طریق آرامبخش تمرکز دارد. انواع مختلف آرامبخش در دندانپزشکی عبارتند از آرام بخش خفیف، آرام بخش خوراکی و متوسط و در آخر آرامبخش IV.

هر سه روش در دندانپزشکی آرامبخش جای خود را دارند. اما سابقه پزشکی شما و سایر عوامل انتخاب مناسب شما را تعیین می کند. بعضی از جراحان دهان و فک و صورت، در برخی موارد در درمان دندان عقل نهفته از آرامبخش استفاده می کنند.

انواع دندانپزشکی آرامبخشی

جراحی دندان در آرامبخشی

بسته به داروهای مورد استفاده و دوز آنها، شما می توانید تحت درمان در یکی از سه نوع آرام بخش باشید:

1. آرام بخش خفیف

برای کمک به آرامش شما در طول عمل، دندانپزشک شما ممکن است ترکیبی از اکسیژن و اکسید نیتروژن را توصیه کند که به گاز خنده نیز معروف است. آنها این داروی بی مزه و بی رنگ را از طریق یک ماسک پوشیدنی که می توانید به راحتی از طریق آن تنفس کنید، تجویز می کنند. در حین جراحی دندان، هوشیار اما آسوده خواهید ماند.

وقتی صحبت از گاز خنده در مقابل بیهوشی به میان می آید، اگر مستعد اضطراب هستید یا به شدت در مورد این روش استرس دارید، این گزینه یک راه حل جذاب است. طبق انجمن دندانپزشکی آمریکا، اکسید نیتروژن هم بی خطر و هم موثر در نظر گرفته می شود.

اکسید نیتروژن معمولاً به سرعت از بین می رود و به شما این امکان را می دهد که بعد از عمل خود را به خانه برسانید. با این حال، گاهی اوقات دندانپزشک شما از یک آرام بخش همراه با اکسید نیتروژن و اکسیژن استفاده می کند، در این صورت شما برای رانندگی بی خطر خواهید بود.

گاز خنده برای کودکان و بزرگسالان بی خطر است. این به این دلیل است که شما در طول عمل هوشیار و بیدار هستید. اگر فوبیای دندانپزشکی دارید، ممکن است دندانپزشکتان گاز خنده را برای کمک به آرامش روی صندلی توصیه کند. ما به آرامی ماسکی را روی بینی شما قرار می دهیم و به شما می خواهیم نفس عمیق بکشید. فقط چند لحظه طول می کشد تا گاز خنده شروع به اثر کند.

بر خلاف سایر انواع دندانپزشکی آرام بخش، تاثیر گاز خنده به سرعت از بین می رود. این بدان معنی است که شما می توانید خودتان را به خانه برسانید یا به محل کار خود بازگردید. گاز خنده کمترین خطر را در مقایسه با سایر روش های آرام بخشی دارد. هر گونه عوارض جانبی پس از برداشتن ماسک متوقف می شود.

ما می توانیم از گاز خنده برای همه چیز استفاده کنیم، از تمیز کردن دندان گرفته تا کانال ریشه. اما به خاطر داشته باشید که روش های فشرده برای جلوگیری از درد به چیزی بیش از گاز خنده نیاز دارند. به عنوان مثال، برای بی حس کردن دندانی که نیاز به پر کردن دارد، به یک بی حس کننده موضعی نیاز دارید.

2. آرامبخشی متوسط

مانند آرام‌بخشی متوسط، آرام‌بخشی عمیق نیز از داروهای مشابه بیهوشی عمومی استفاده می‌کند و شما را در حالت انگیختگی پایین‌تری قرار می‌دهد. در طول این حالت، شما به راحتی به اکثر تحریکات پاسخ نخواهید داد، اما کاملاً بیهوش نیستید.

برخی از متخصصین برای شما نسخه ای برای آرامبخش خوراکی (قرص) می نویسند. از آنجایی که آرام بخش خوراکی باعث خواب آلودگی شما می شود، همچنین به کسی نیاز دارید که شما را به مطب ما برساند و برود.

علیرغم اینکه تا حدی هوشیار هستید، باید در طول عمل آرام و بدون درد باشید. تجربه شما از آرامبخشی متوسط ​​معمولاً مشابه بیهوشی عمومی است، جایی که درمان خود را به خاطر نمی آورید. داروهای مورد استفاده نیز ممکن است مشابه داروهای مورد استفاده در بیهوشی عمومی باشند اما از نظر دوز متفاوت خواهند بود.

آرام بخش خوراکی ممکن است شما را به اندازه کافی خواب آلود کند که بتوانید به خواب بروید. اما اگر نیاز به همکاری با دندانپزشک داشته باشیم، می توانیم به راحتی شما را از خواب بیدار کنیم. به عنوان مثال، دکتر یون ممکن است در طول عمل از شما بخواهد که سر خود را کج کنید تا بتواند بهتر به دندان دسترسی پیدا کند.

اگر کودک شما آرامبخش خوراکی دریافت می کند، باید او را بعد از قرار ملاقات در خانه نگه دارید. شما باید تا پایان روز تا پایان روز بر فرزندتان نظارت داشته باشید.

بیهوشی در دندانپزشکی

انواع آرامبخش در دندانپزشکی

3. آرام بخش سنگین

این تکنیک (که آرام‌بخش IV نیز نامیده می‌شود) شامل استفاده از داروهای داخل وریدی (IV) برای قرار دادن شما در حالت “گرگ و میش” بین هوشیاری بیداری و خواب است..  برای دندان‌پزشکی آرام‌بخش IV، ما یک خط IV را در رگی در بازوی شما وارد می‌کنیم. خط IV جریان ثابتی از دارو را فراهم می کند. به این ترتیب، شما برای کل عمل بیهوش خواهید بود.

امنیت شما همیشه اولویت اول ماست. به همین دلیل است که ما به شما دستورالعمل‌های کاملی می‌دهیم تا بدانید چه انتظاری دارید. برای مثال، ممکن است لازم باشد چندین ساعت قبل از قرار خود ناشتا باشید. به همین دلیل، بسیاری از بیماران نوبت خود را در صبح تنظیم می کنند.

ایمنی بیهوشی و آرامبخشی

اگر در مورد بیهوشی یا آرامبخشی مضطرب هستید، از این واقعیت که متخصص دندانپزشک شما (معمولاً یک دندانپزشک، جراح دهان، یا جراح فک و صورت) تحت آموزش های تخصصی برای تجویز این داروها و نظارت بر سلامت شما قرار گرفته است، راحت باشید. آنها برای به حداقل رساندن خطرات مرتبط با این گزینه ها، ایمنی شما را در اولویت قرار می دهند.

دندانپزشک شما احتمالاً اقداماتی را انجام می دهد تا اطمینان حاصل کند که شما به اندازه کافی سالم هستید تا تحت عمل کشیدن دندان عقل یا کرونکتومی قرار بگیرید، از جمله در نظر گرفتن تاریخچه سلامت فردی، موارد حیاتی شما (مانند فشار خون و نبض) و داروهایی که مصرف می کنید.

نکته مفید: در زمان نقاهت پس از بیهوشی عمومی یا آرامبخش، برنامه ریزی برای سفر به خانه هوشمندانه است. پیروی از توصیه‌های متخصص دندانپزشکی برای دستورالعمل‌های مراقبت‌های بعدی بسیار مهم است تا پس از عمل خود در معرض خطر قرار نگیرید.

هنگام یادگیری گزینه های مختلف برای ایجاد آرامش در طول درمان دندان عقل نهفته، مهم است که به یاد داشته باشید که بهترین پاسخ واحد وجود ندارد. بهترین انتخاب برای تاریخچه، سلامت و نیازهای خاص شما متفاوت خواهد بود و فقط دندانپزشک شما می تواند تماس نهایی را برقرار کند. مطمئن باشید که آنها به طور ویژه آموزش دیده اند تا این روش را تا حد امکان بدون درد و بدون استرس انجام دهند

دندانپزشکی آرامبخش می تواند به شما کمک کند تا روی صندلی دندانپزشکی استراحت کنید. به این ترتیب، می توانید مراقبت های دندانی مورد نیاز برای لبخندی سالم را دریافت کنید. متخصصین ما به شما کمک می کنند تا گزینه های خود را برای دندانپزشکی آرام بخش بررسی کنید تا در روز عمل، هیچ گونه نگرانی نداشته باشید.

سدیشن چیست؟

سدیشن در دندانپزشکی

سخن آخر

وقتی روی صندلی دندانپزشکی در کلینیک رایا می‌نشینید، می‌توانید احساس امنیت کنید، زیرا می دانید که مراقبت‌های دندانی با کیفیتی را بدون استرس و درد دریافت می‌کنید. ما به دقت علائم حیاتی شما را زیر نظر داریم و مطمئن می شویم که از طریق ماسک اکسیژن به درستی تنفس می کنید.