ارتودنسی چقدر طول میکشد؟

یکی از رایج ترین سوالاتی که بیماران در کلینیک دندانپزشکی می پرسند این است که ” ارتودنسی چقدر طول میکشد؟ ” درواقع تعیین کردن تاریخ دقیق سخت است زیرا دندان های هر فرد با دیگری متفاوت است. به طور متوسط حدود 24 ماه طول می کشد تا یک درمان ارتودنسی کامل شود. برای برخی از بیماران کمتر از 12 ماه طول می کشد، در حالی که برخی دیگر به 3 سال درمان نیاز دارند تا دندان هایشان در موقعیت مورد نیاز خود برسد.

درمان ارتودنسی با کمک بریس، تراز، مشکلات دندانی مانند ازدحام دندان ها و مشکلات گفتاری را اصلاح می کند. قبل از پرداختن به زمان و عوامل درمان، اجازه دهید ابتدا توضیح دهیم که ارتودنسی چیست.

مدت زمان درمان ارتودنسی

مدت زمان درمان ارتودنسی چقدر است؟

ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی شاخه ای از علم دندانپزشکی است که موقعیت نادرست دندان ها و فک ها را اصلاح می کند. ارتودنسی روشی برای صاف کردن دندان ها، بهبود ظاهر دندان ها و لبخند زیباتر است. ارتودنسی به سلامت طولانی مدت دندان ها، لثه ها و مفاصل فک شما کمک می کند و فشار را روی تمام دندان های شما پخش می کند.

مدت زمان درمان ارتودنسی چقدر است؟

مدت زمان صرف شده در درمان ارتودنسی برای هر بیمار متفاوت است. در ابتدای درمان، ارتودنتیست شما ممکن است بتواند مدت زمان درمان دندان هایتان را تخمین بزند، با این حال، هیچ راهی برای دانستن دقیق مدت زمان درمان وجود ندارد. میانگین مدت زمان صرف شده در بریس ها بین 18 تا 24 ماه است.

نیاز به درمان ارتودنسی بر اساس پیچیدگی درمان تعیین می شود. اگر تعداد کمی از دندان ها نیاز به صاف کردن جزئی داشته باشند، ممکن است درمان در عرض 6 تا 12 ماه تمام شود. برای درمان مشکلات پیچیده تر دندان ها، ممکن است حدود 12 تا 18 ماه طول بکشد.

برای برخی از بیماران، گزینه درمانی که انتخاب می کنند ممکن است بر زمان درمان آنها نیز تأثیر بگذارد. گزینه های متعددی در ارتودنسی وجود دارد که از نظر زیبایی خوشایندتر هستند، اما دلیلی وجود دارد که هنوز از بریس های فلزی استفاده می شود زیرا آنها موثر و کارآمد هستند هم از نظر حرکت دادن دندان ها و هم از نظر بودجه خانواده، گزینه مناسبی است.

انطباق و سازگاری بیمار با ارتودنسی نیز عامل بزرگی در مدت زمان درمان است. با پیروی نکردن از دستورالعمل های ارتودنتیست ممکن است مدت زمان درمان بریس ها طولانی تر شود. الاینرها باید حداقل 22 ساعت در روز استفاده شوند تا موثر باشند، بنابراین حتی اگر قابل جابجایی هستند، این بدان معنا نیست که می توانید هر زمان که بخواهید آنها را بیرون بیاورید.

همچنین مهم است که در مورد ارتودنسی اطلاعات کافی داشته باشید و تمام قرار ملاقات ها را با دندانپزشک خود را سر موقع بروید. دندان های سالم بسیار بهتر به درمان پاسخ می دهند، بنابراین مطمئن شوید که طبق توصیه های ارتودنتیست مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و هر شش ماه یکبار به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

ارتودنسی دندان

نحوه بهداشت ارتودنسی دندان

عواملی که برای درمان ارتودنسی دندان باید در نظر گرفته شود

عوامل متعددی در زمان درمان ارتودنسی نقش دارند که شامل سن بیمار هنگام شروع درمان، نوع درمانی که استفاده می شود، سازگاری بیمار با ارتودنسی، و میزان پاسخ دهی بیمار به درمان است.

نوع درمان: امروزه بیمارانی که تحت درمان ارتودنسی قرار می گیرند گزینه های مختلفی دارند. بریس های فلزی معمولی، بریس های سرامیکی و بریس های شفاف وجود دارد. بریس های فلزی از فولاد ضد زنگ ساخته شده اند که ارتودنسی را بسیار قوی و مستحکم می کند. از طرف دیگر، بریس های سرامیکی و شفاف زیباتر از بریس های فلزی به نظر می رسند.

سن: بیماران جوان مانند نوجوانان و بزرگسالان به دلیل این که فکشان هنوز در حال رشد است، سریعتر از بزرگسالان نتیجه می گیرند و تغییر موقعیت دندان ها را آسان تر می کند.

شدت مورد: یکی دیگر از عوامل مهمی که باید در نظر گرفت، شدت نیاز دندان به ارتودنسی است. فاصله و یا ازدحام خفیف بین دندان ها را می توان در عرض یک سال برطرف کرد، در حالی که موارد شدید ممکن است بسیار بیشتر طول بکشد.

آسیب پذیری: بیماران مسن تحت درمان ارتودنسی در مقایسه با کودکان در معرض خطر تحلیل ریشه هستند. سابقه خانوادگی، عادات دهانی و ترکیب دندان از دیگر عوامل تشدید کننده این موضوع هستند.

مهم است که به یاد داشته باشید که دندان های بیماران با یکدیگر متفاوت است، و بنابراین مدت زمان درمان برای هر بیمار متفاوت خواهد بود. برخی از بیماران ممکن است ببینند که زمان درمان آنها به سرعت می گذرد، در حالی که برخی احساس می کنند درمان آنها بسیار طولانی تر شده است.

مهم است که به خاطر داشته باشید که زمان درمان دندان های خود را با زمان دیگری مقایسه نکنید زیرا هر بیمار وضعیت منحصر به فردی دارد. یک بیمار مبتلا به اوربایت ممکن است بتواند درمان را در 13 ماه کامل کند، در حالی که دیگری 27 ماه بعد هنوز در حال درمان است. نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که هر بیمار منحصر به فرد است و وضعیت دندان ها کاملا متفاوت هستند.

اگر درمان را با مراجعه به متخصص ارتودنسی در کلینیک رایا دنتال  در سن 7 سالگی و شروع درمان در سن توصیه شده آغاز کنید، ممکن است از زمان درمان کوتاه تری نسبت به سایر بیماران برخوردار شوید. دلیل این که توصیه می کنیم در سن 7 سالگی به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید این است که در این صورت چون فک کودک هنوز در حال رشد است، یک مزیت محسوب می شود.

 درمان ارتودنسی

عواملی موثر درمان ارتودنسی

نتیجه گیری:

بسته به سبک زندگی و بودجه خود می توانید یکی از گزینه های ارتودنسی را انتخاب کنید البته بهترین راه برای تشخیص اینکه کدام گزینه برای شما بهتر است، رزرو یک مشاوره با متخصص ارتودنسی است. در طول این مشاوره، متخصص ارتودنسی دندان های شما را ارزیابی می کند، تعدادی عکس می گیرد و تمام گزینه های درمانی شما را بررسی می کند.

سوالات متداول ارتودنسی چقدر طول میکشد

آیا امکان کاهش مدت زمان استفاده از بریس وجود دارد؟

بله، در کلینیک دندانپزشکی رایا ما خوشحالیم که جدیدترین فناوری ارتودنسی را به بیماران خود ارائه می دهیم. ارتودنسی به دندان‌ ها کمک می ‌کنند سریع ‌تر به موقعیت دلخواه خود بروند و در نتیجه زمان درمان به میزان قابل توجهی کاهش می ‌یابد. تنها راه برای تعیین مدت زمان نیاز به درمان ارتودنسی این است که با متخصصین ارتودنسی ما در رایا دنتال مشورت کنید. ما در ابتدا از دهان شما عکس می گیریم و یک طرح درمانی سفارشی را ایجاد می کنیم.

چرا درمان ارتودنسی اینقدر طول می کشد؟

ارتودنسی دارای بخش های متحرک زیادی است، از آنجایی که ارتودنسی برای اصلاح دندان ها و فک شما استفاده می شود، این فرآیند جزئیات محور است. متخصص ارتودنسی شما یک طرح درمانی ارائه می دهد که تمام مسائل ارتودنسی شما را برطرف می کند.

متخصصین ارتودنسی از وسایلی مانند بریس ها، الاینرها، نگهدارنده ها و براکت ها برای اصلاح نامرتبی دندان ها، مشکلات بایت و هر چیز دیگری که ممکن است ضروری باشد استفاده می کنند. ارتودنتیست ها باید مسائلی مانند حرکت دندان، الگوهای رشد و هم ترازی صورت، فک و حتی لب های شما را در نظر بگیرند.

با درمان ارتودنسی چه انتظاری باید داشت؟

در درمان ارتودنسی می توانید انتظار تغییرات مشهودی را داشته باشید زیرا دندان ها و فک شما حرکت می کنند و با موقعیت های جدید خود سازگار می شوند که ممکن است برای هر فردی متفاوت باشد، اما در بیشتر موارد انتظار می رود که کمی فشار را احساس کنید.

در حال حاضر انتظار در درمان ارتودنسی نیز بستگی به نوع درمان ارتودنسی شما دارد. در مورد درمان ارتودنسی گزینه های زیادی وجود دارد مانند:

  • بریس های فلزی
  • بریس های شفاف (همچنین به عنوان بریس های سرامیکی شناخته می شوند)
  • بریس های زبانی