کشیدن دندان شیری کودکان بدون درد

بچه‌ها معمولاً از شش یا هفت سالگی شروع به از دست دادن دندان‌های شیری خود می‌کنند تا جایی برای دندان‌های بزرگسالشان باز شود. احتمالاً متوجه شده‌اید که بچه‌های زیادی در این سنین با لبخندهای بزرگ و بی‌پرده، به این دلیل است که دندان‌های جلوی دهان که دندان‌های ثنایا نامیده می‌شوند، معمولاً اولین دندان‌هایی هستند که می‌روند.

مسواک زدن دندان ها

کشیدن دندان شیری کودکان

دندان های شیری به طور معمول چگونه بیرون می آیند؟

معمولاً وقتی دندان دائمی شروع به در آمدن می‌کند، ریشه دندان‌های شیری حل می‌شود تا جایی که به اندازه‌ای لق شود که بتواند بیفتد. در واقع اکثر بچه ها اغلب با دادن یک تکان خوب قدیمی به آنها در روند افتادن کمک می کنند.

در بسیاری از مواقع نیازی به دندانپزشک نیست دندان‌های شیری به خودی خود می‌افتند تا جایی برای دندان‌های دائمی بزرگسالان (دندان‌های ثانویه) ایجاد شود. این معمولاً زمانی رخ می دهد که کودکان 6 یا 7 ساله هستند. و برای والدین و فرزندانشان معمول است که با کشیدن دندان های شیری لق شده بازی درست کنند.

اما شما نباید دندان های بزرگسال خود را بکشید. از دست دادن یک دندان بالغ می تواند سلامت دندان و لثه شما را تهدید کند. برخی از عوارض رایج می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خونریزی یا تورم لثه (ژنژیویت)
  • عقب نشینی خط لثه
  • پوسیدگی دندان در دندان های اطراف
  • عفونت لثه (ترانچ دهان)
  • افتادگی صورت
  • زوال استخوان

بیایید در مورد تفاوت های بزرگ بین کشیدن دندان شیری و کشیدن دندان بزرگسال بحث کنیم.

چگونه دندان شیری را بدون مراجعه به دندانپزشکی بکشیم؟

دندان های شیری معمولاً بدون هیچ کمکی می ریزند. در واقع، مهم است که دندان شیری را خیلی زود بیرون نکشید. آنها به هدایت دندان های بالغ به داخل کمک می کنند و به رشد ساختارهای صورت مانند فک کمک می کنند.

اما در صورت پوسیدگی دندان به دندانپزشک فرزندتان مراجعه کنید. باکتری یا پلاک در صورتی که تمیز یا درمان نشود می تواند به دندان های مجاور سرایت کند. در بسیاری از موارد، دندان‌های آسیاب اولیه (نزدیک پشت دهان) معمولاً برداشته می‌شوند، زیرا دسترسی به آنها با مسواک سخت است و سطح بیشتری دارند.

در اینجا چند نکته وجود دارد که به کودک شما کمک می کند تا دندان خود را خارج کند:

  • به آنها بگویید که از زبان خود برای تکان دادن دندان استفاده کنند تا زمانی که بیرون بیاید.
  • آنها را از فشار دادن دندان با دستان خود منع کنید. به راحتی می توان به طور تصادفی نیروی زیادی به دندان وارد کرد. دست های کثیف نیز می توانند باکتری های مضر را وارد دهان کنند.
  • نگران خون نباش دندانی که وقتی آماده است بیرون بیاید، خونریزی زیادی نخواهد داشت.

دلایل کشیدن دندان های بزرگسالان

برخی از دلایلی که ممکن است دندان بزرگسالان کشیده شود عبارتند از:

  • کشیدن دندان عقل برای جلوگیری از درد، فشار، پوسیدگی و شلوغی دندان های دیگر
  • پوسیدگی گسترده، حفره ها یا عفونت
  • ازدحام دندان های بالغ که تنها با بریس قابل درمان نیستند
  • دندان های بالغ عمیقاً در فک شما ریشه دارند و توسط لثه، اعصاب و رگ های خونی احاطه شده اند. بیرون کشیدن دندان ها توسط خودتان می تواند باعث آسیب دائمی به آنها شود یا بخشی از دندان را پشت سر بگذارد. این می تواند منجر به حفره ها، عفونت و افتادگی صورت شود. دندانپزشک شما همچنین می تواند از ابزار و روش های خاصی برای تثبیت دندان یا نجات آن از پوسیدگی یا عفونت استفاده کند.
دندانپزشکی اطفال

عصب کشی دندان

چگونه از دندان های خود مراقبت کنیم

بهداشت روزانه خوب دندان بهترین راه برای جلوگیری از مشکلات سلامتی و عوارض طولانی مدت مرتبط با دندان ها، لثه ها و دهان شماست.

برای قوی و سالم نگه داشتن دندان های خود موارد زیر را انجام دهید:

  1. حداقل دو بار در روز از خمیر دندان های حاوی فلوراید و دهانشویه (یک بار در صبح و یک بار در عصر یا درست بعد از غذا) استفاده کنید.
  2. روزانه نخ دندان بکشید تا مواد غذایی را از نقاطی که بین دندان‌ها و نزدیک لثه‌ها به سختی قابل دسترسی است پاک کنید.
  3. برای محافظت از دندان ها در برابر پوسیدگی، آب حاوی فلوراید بنوشید.
  4. حداقل هر شش ماه یکبار برای تمیز کردن و سایر اقدامات لازم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  5. غذاها و نوشیدنی های شیرین را که می توانند دندان های شما را در برابر پوسیدگی آسیب پذیرتر کنند، محدود یا اجتناب کنید.
  6. از استعمال دخانیات خودداری کنید، زیرا باعث بیماری لثه و از دست دادن دندان می شود.
  7. کودکان در نهایت دندان های شیری خود را از دست می دهند. دندان های شیری معمولاً زمانی که کودک 6 یا 7 ساله است لق می شود – دندان های ثنایای مرکز پایین معمولاً اولین کسانی هستند که روی می دهند. کندن دندان های شیری لق می تواند یک فعالیت خانوادگی سرگرم کننده یا حتی راهی برای فرزند شما باشد تا احساس استقلال و کنترل بیشتر بر بدن خود داشته باشد.

اما دندان های بالغ دائمی هستند. لق شدن دندان می تواند مشکل بزرگی باشد.

خودتان دندان یک بزرگسال را بیرون نکشید. فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا از هر گونه عارضه یا مشکلات سلامتی که می تواند در نتیجه مشکلات دندانی یا بیرون نیاوردن صحیح دندان ایجاد شود، جلوگیری کنید.

چه زمانی دندان های شیری باید کشیده شوند؟

با این حال، گاهی اوقات دندان‌ها به این راحتی که ما امیدواریم نمی‌ریزند. بنابراین ممکن است متوجه شوید که آیا باید جلو بروید و خودتان دندان را بکشید. توصیه می کنیم خودتان دندان ها را بیرون نکشید. بهتر است منتظر بمانید تا دندان خودش بیفتد و به زور بیرون بیاید. ما می دانیم که کودک شما با آویزان کردن دندان می تواند کمی عجیب به نظر برسد، اما کشیدن دندان های کودک شما جدا از دندان های زیبایی هیچ فایده ای ندارد.

در این صورت، کشیدن دندان کودک شما در صورت آماده نبودن، انواع و اقسام خطرات را به همراه دارد. کشیدن دندان شیری خودتان می تواند:

  • خونریزی بیش از حد ایجاد کنید که واقعاً نمی خواهید با آن دست و پنجه نرم کنید و همچنین خطر ناراحت کردن فرزندتان را دارید.
  • باعث آسیب به بافت لثه می شود که می تواند مشکلاتی را در زندگی بعدی ایجاد کند و روزی ثابت شود که مشکل گرانی برای رفع آن است.
  • عفونت ایجاد کند. عفونت نه تنها می تواند به لثه ها آسیب برساند، بلکه می تواند باعث درد شدید کودک شما نیز شود. درد معمولاً اولین علامت عفونت دهان است. و باز هم برای درمان عفونت باید پول خرج کنید.
  • لطفا توجه داشته باشید که اگر کودک شما تا به حال هر گونه درد در دهان خود دارد، لطفا بلافاصله با تیم دوست داشتنی دندانپزشکان ما تماس بگیرید. درد یعنی چیزی اشتباه است. هر چیزی که باعث این درد شود هرگز خودش را التیام نمی بخشد، باید درمان شود.
دندانپزشکی کودکان

مراقبت از دندان کودگان

نحوه کشیدن دندان شیری

دست های خود را بشویید و دندان را با دستمال تمیز به جلو و عقب تکان دهید. اگر آماده باشد، چرخاندن ملایم لازم است و دندان بلافاصله بیرون می‌آید. در صورت وجود خونریزی با پد پنبه ای به ناحیه مورد نظر فشار وارد کنید. خونریزی باید پس از چند دقیقه متوقف شود. اگر نشد لطفا با ما تماس بگیرید
لثه ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که تکه هایی از دندان باقی مانده است. دیدن برخی از دندان های بالغ طبیعی است. اگر روز بعد هر گونه قرمزی مشاهده کردید یا فرزندتان از درد بیش از حد شاکی است، باید فوراً با تیم دوستانه ما تماس بگیرید. آنها باید به دندانپزشک مراجعه کنند. برای اطمینان از اینکه هیچ عارضه احتمالی وجود ندارد، یک قرار ملاقات بگذارید تا فرزندتان بیاید و ما را ببیند.