کامپوزیت نانو سرامیک

پوسیدگی دندان یکی از مشکلات رایجی است که افراد در هر سنی با آن روبرو هستند و معمولا به دنبال بهترین مراکز خدمات دندان با بهترین مواد پرکننده، برای رفع این مشکل می گردند. راه حل های متعددی برای رفع پوسیدگی دندان وجود دارد که کامپوزیت با بهترین مواد پر کننده، یکی از پرمخاطب ترین راه حل های علمی در قرن اخیر است.
کامپوزیت نانو سرامیک یکی از جدیدترین راه های درمان دندان در دهه گذشته است که فناوری نانو نقش اساسی و بسیار موثری در بهبود وضعیت دندان های پوسیده داشته است. نانو کامپوزیت ها را می تواند با روش های مختلف سنتز کرده و سپس در نهایت آن ها را اشعه مخصوصی ایجاد کرد.
در سال های اخیر به ویژه در مورد مواد ترمیمی زیبایی دندانپزشکی، تحول شدیدی رخ داده است. در حال حاضر طیف گسترده ای از کاربردهای فناوری نا در صنایع و امور مختلف به ویژه در علوم تخصصی دندانپزشکی مانند کامپوزیت، پروتزهای دندانی، ایمپلنت و … وجود دارد.

کامپوزیت نانو

نانو کامپوزیت چیست؟

مقایسه ونیر کامپوزیت و نانو کامپوزیت چیست؟

کامپوزیت در حقیقت همان مواد سفید رنگ است که برای پر کردن دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد، این مواد در دندانپزشکی های مختلف توسط برندهای متفاوتی ساخته می شوند. رزین کامپوزیت را مشابه با رنگ طبیعی دندان ها می سازند. کامپوزیت ها نه تنها مجب تغییر رنگ و زیباتر شدن جلوه دندان ها می شوند بلکه به تغییر اندازه دندان ها نیز کمک می کنند.
خیلی از ایرادات دندانی مانند لب پریدگی، شکستگی و … توسط ونیر کامپوزیت و کامپوزیت نانو سرامیک قابل رفع و درمان است. از نانو تکنولوژی برای مراقبت های بهداشتی و درمانی دهان و دندان، مثل مواد بی حس کننده و … استفاده می شود. نانو کامپوزیت ها در مقایسه با ونیر کامپوزیت، استحکام و مقاومت بیشتری داشته و در مواردی مانند صاف کردن سطوح، پولیش پذیری و …. ماده ای مفید و مطلوب است.

فواید کامپوزیت نانو سرامیک

از مهم ترین فایده کامپوزیت نانو سرامیک می توان به طیف گسترده ای از رنگ اشاره کرد، زیرا برای بسیاری از بیماران و دندانپزشکان، تطابق رنگ دندان ها با رنگ مواد کامپوزیتی است که سطوح دندان را پر می کنند. نانو کامپوزیت ها دارای خاصیت روان بودن هستند که به طور کامل تمام دیواره های دندان ها را پوشش می دهند و کار را برای متخصصین آسان تر می کنند.
از دیگر فواید کامپوزیت نانو سرامیک می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• زیبایی منحصر بفرد نانو کامپوزیت ها
• مقاومت مکانیکی نسبت به سایش، سختی و جذب کم آب
• رسانایی خوب در برابر تغییرات دمایی نسبت به سایر مواد کامپوزیت (آمالگام)
• عدم عوارض جانبی برای بیماران
• عدم نیاز به تراش عمیق و زیاد دندان ها
به دلیل چسبندگی زیاد نانو کامپوزیت ها، در طول فرایند درمان نیازی به تراش عمیق دندان نمی باشد و به راحتی می توان از این مواد برای رفع نواقص دندان و ترمیم های زیبایی استفاده کرد. نانو کامپوزیت ها هیچ گونه آسیب جدی به ساختار دندان های سالم نمی رسانند.

نانو کامپوزیت یا کامپوزیت ونیر

فواید نانو کامپوزیت

هزینه درمان دندان با نانو کامپوزیت

مواد کامپوزیتی که در لابراتورها ساخته می شوند نسبت به سایر مواد، طول عمر و ماندگاری بیشتری دارد به همین علت برای ساخت نانو کامپوزیت ها زمان زیادی صرف می شود و دندانپزشک باید در ابتدا طی یک الی دو جلسه، از دندان ها قالب گیری کرده و سپس قالب های تهیه شده را به لابراتور می فرستند که این امر و کیفیت بالای نانو کامپوزیت ها، عامل اصلی تعیین کننده تعرفه این روش درمان هستند.

زمان درمان نانو کامپوزیت

یکی از انواع نانو کامپوزیت ها، کامپوزیت های نانو هیبریدی هستند که نکته قابل توجه این روش کوتاه بودن فرایند درمان است، به طور معمول درمان دندان ها طی یک جلسه انجام می شود و به بیمار فقط یکبار بی حسی تزریق می شود که این موضوع سبب صرفه جویی در زمان مراجعین و دندانپزشک می شود.

زیبایی و ترمیم دندان ها

کامپوزیت سرامیکی نانو به دلیل درخشندگی زیادی که دارد، برای امور زیبایی و ترم دندان گزینه ای مناسب بشمار می رود. بعد از عمل پولیش سطح دندان، این درخشندگی و زیبایی چند برابر شده و تا مدت ها نیز دوام و ماندگاری دارد. این عمل موجب می شود دندان های بیمار طبیعی تر و زیباتر نیز به نظر برسد.
از تجمع باکتری و پلاک بر روی دندان ها جلوگیری خواهد کرد و در صورتی که بهداشت دهان و دندان به خوبی رعایت شود، این درخشندگی و سلامت ترمیم های دندانی تا چندین سال ماندگار خواهد بود.

مراقبت های لازم از نانو کامپوزیت

در فرایند روش های کامپوزیت دندان، اعم از ونیر کامپوزیت، کامپوزیت نانو سرامیک و … مهم ترین سوالی که برای متقضایان پیش می آید این است که راه های مراقبت از کامپوزیت دندان چیست و برای ماندگاری بیشتر آن باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟
مانند هر عمل دندانپزشکی دیگری، طول عمر کامپوزیت ها مستقیما به مراقبت بیماران بستگی دارد، با رعایت نکات زیر می توانید طول عمر مواد کامپوزیتی خود را افزایش دهید:
• جنس موادی کامپوزیتی که دندانپزشک برای پر کردن دندان های بیمار انتخاب می کند، در طول عمر سلامت دندان ها بسیار موثر است.
• تجربه متخصص در چسباندن کامپوزیت به دندان و پولیش کشیدن نهایی، به عبارت کلی کیفیت نصب کامپوزیت توسط دندانپزشک از موارد دیگری است که به ماندگاری بیشتر کامپوزیت ها کمک می کند.
• مهم ترین نکته در رابطه با دوام و ماندگاری نانو کامپوزیت ها یا ونیر کامپوزیت ها، مراقبت های بهداشتی بعد از انجام عمل نصب کامپوزیت بر روی دندان است که در صورتی که به بهداشت دهان و دندان خود اهمیتی ندهید، ممکن است طی چند سال به طور مجدد به انجام عمل کامپوزیت دندان نیاز پیدا کنید.
در صورتی که موارد ذکر شده تا حد امکان در وضعیت مطلوب باشند؛ طول عمر کامپوزیت نانو سرامیک بیش از ده سال خواهد بود که عدد بسیار مناسبی برای روکش های دندان می باشد. سعی کنید روزی دو وعده مسواک بزنید، حتما بعد از اتمام غذا از نخ دندان استفاده کنید، به طور منظم هر شش ماه یک بار برای معاینه دندان ها و پیشگیری از خراب شدنشان به دندانپزشک مراجعه کنید.

مراقبت از کامپوزیت های دندان

مراقبت از نانو کامپوزیت

سخن آخر

کامپوزیت ها اصلی ترین مواد در صنعت دندانپزشکی بشمار می روند که امروزه به علت پیشرفت علم و تکنولوژی، انواع نانو کامپوزیت، ونیر کامپوزیت و … موجود است که در این مقاله به توضیح کامل ویژگی های کامپوزیت سرامیکی نانو و تاثیر آن در زیبایی لبخند و صورت پرداختیم.