در چند سال اخیر جهت اعمالی چون ژنژیوکتومی و ژنژیوپلاستی، جرم گیری و کورتاژ زیر لثه، از بین بردن حساسیتهای عاجی و متوقف سازی مسیر بیماریهای پریو محققین از لیزرهای .Co و Nd : YAG استفاده نموده اند. بتازگی از اثرات باکتریسیدال لیزر بعنوان یک جایگزین برای آنتی بیوتیکها در درمان بیماریهای پریو که در رابطه با پلاک میباشند، استفاده شده است بررسیها نشان داده که لیزر Nd : YAG قادر است رسوبات معدنی زیر لثه را خارج نموده و با لیزر کورتاژ میتوان عمق پاکتهای پریودنتال را ۴mm – ۲ کاهش داد. در این روش پاکتهایی با عمق ۳ – ۷mm کاندیدای خوبی هستند. فیبر ۳۲۰ میکرونی را تا ۲rm به عمق پاکت مانده هدایت میکنند و ناحیه بصورت تقاطعی در حالیکه فیبر به آهستگی از پاکت خارج میشود Lase میشود. فیبر بصورت موازی با کانتور ریشه بسمت پوشش اپی تلیالی بیمار حرکت و آنرا تبخیر می نماید. این روش برای بیماری که بی حس نشده، درد و ناراحتی ندارد. تحقیقات صورت گرفته نشان داده اند که انرژی لیزر میتواند فلور میکروبی زیر لثه ای را به نحو چشمگیری کاهش دهد.

لیزر   ND:YA در بیماری پریودنتال

از آنجائیکه اشعه لیزر   ND:YA توسط اشیاء تیره به خوبی جذب میشود باکتریهای مولد ملانین مثل باکتروئید ژنژیوالیس و باکتروئید اینترمدیوس بطور انتخابی مورد هدف قرار میگیرند و بدین ترتیب لیزر کورتاژ با بجای گذاشتن یک محیط استریلیزه قادر است تعداد بیمارانی را که جهت بازیابی سلامت انساج پریودنتال خویش کاندید جراحی هستند کاهش دهد.

لیزرهای اکسایمر در بیماریهای پریودنتال

اشعه لیزرهای اکسایمر در بیماریهای پریودنتال موثر میباشند. خارج سازی پلاک میکروبی و سمان پاتولوژیک از سطوح ریشه توسط پدیده photo ablation میتواند جایگزین وسایل دستی و دستگاههای سونیک گردد. با استفاده از لیزر میتوان شیارهای باریک و نواحی فور کارا که در روشهای معمول غیر قابل دسترس هستند بخوبی تمیز نمود.

لیزر ArF در بیماریهای پریودنتال

بررسیها نشان داده که اشعه لیزر ArF با طول موج ۱۹۳nm ، سمان و پلاک میکروبی متصل به آن را میتوان بخوبی Ablate نمود. سطح سمان درمان شده توسط لیزر دارای خشونت زبری کمی است، فاقد عوامل بیماریزا بوده و از شیارهایی که در زمان اینسترومنتیشن بوجود می آیند در آن خبری نیست.

بررسی های انجام شده بر روی دندانهای کشیده شده نشان داده که جرم گیری سطح ریشه توسط پدیده photoablation قابل انجام است.

لیزر ها در حساسیت های عاجی ناشی از بیماری های پرودنتال

از جمله مشکلاتی که تاکنون راه حل قطعی برای آن پیدا نشده و در صورت استمرار میتواند آرامش فکری بیمار و دندانپزشک را مختل نماید، حساسیتهای عاجی و حساسیت دندانها متعاقب فلپهای پریودنتال و تحلیل لثه میباشد. در طی سالهای اخیر گزارشهایی از لیزر بعنوان یک درمان موفقیت آمیز در اینگونه موارد ارائه شده است. در حال حاضر برخی پریودنتیستها متعاقب اعمال جراحی از تابش لیزر بر سطوح عریان ریشه ها استفاده نموده و عنوان میدارند که این عمل تا حد زیادی حساسیت دندانها را برطرف می نماید. برای این منظور میتوان از اشعه کم توان با فرکانس ضربائی بمدت سه دقیقه در یک یا دو جلسه استفاده نمود. همچنین عنوان شده که از اثرات ضد درد لیزر میتوان قبل از جرم گیری استفاده نمود. استفاده از لیزر دندانپزشکی کم توان قبل از جرم گیری این عمل درمانی را آسانتر می نماید.

لیزر CO2 در بیماری های پریودنتال

Rossmann و Gotlieb در سال ۱۹۸۷ طی تحقیقی به این نتیجه رسیدند که از اشعه لیزر Co2 میتوان جهت حذف اپی تلیوم له بدون آسیب رسانی به بافت همبند زیرین استفاده کرد. او در سالهای اخیر از لیزر جهت ژنژیوکتومی و ژنژیوپلاستی استفاده های زیادی شده است. در ژنژیوکتومی پاکتها تعیین و علامت گذاری میشوند و یک برش بول خارجی جهت حذف پاکت داده میشود، سپس دندان درگیر تحت عمل روت پلائینگ قرار گرفته پوشش جراحی قرار داده میشود. در مواردی که با هیپرپلازی های دارویی سروکار داریم معمولا بافت بصورت غیر منظم حجیم است. پاپیلاها اغلب بالبوس بوده و آزادانه حرکت میکنند که همه اینها ژنژیوکتومی بطور معمول را مشکل میسازد، در عین حال ژنژیوکتومی همیشه نتایج مطلوبی را فراهم نمیسازد. اغلب نشت خون بصورت شدید ادامه میابد و این ناشی از ماهیت زخم ایجاد شده است. بیماران بعد از عمل غالبا مشکل و ناراحتی دارند و همچنین شانس بروز عفونت مانند هر روش دیگر وجود دارد.

مزایا استفاده از اشعه لیزر در بیماری های پرودنتال

مزایایی که به ژنژیوکتومی با لیزر نسبت میدهند بطورکلی همانهایی است که در مبحث جراحی اشاره گردید و در میان آنها کاهش درد و ناراحتی بعد از عمل، کم بودن خونریزی و فراهم شدن دید بهتر و کاهش شانس بروز عفونت از اهمیت ویژهای برخوردارند. جهت ژنژیوکتومی با لیزر تعیین میزان لثه ای که باید خارج شود به قضاوت کلینیکی دقیقی نیازمند است تا به بافت همبند و ساختمانهای سخت زیرین آسیبی نرسد.

مشکلات استفاده از اشعه لیزر در بیماری های پرودنتال

اصولا یکی از مشکلاتی که هنگام کار با لیزر وجود دارد فقدان حس تماس است که در صورت عدم توجه میتواند سبب بروز عوارض ناخواسته ای گردد. بطور مثال تماس سهوی اشعه به استخوان بعنوان نمونه میتواند آسیب هایی را به همراه داشته باشد.

تحقیقات استفاده از اشعه لیزر در درمان هیپرپلازی لثه

بهرحال توجه دقیق به پارامترهای تایش و روند جراحی تا حد زیادی میتواند از بروز این مشکلات جلوگیری نماید طی مقالاتی pecar ، pick و Hylton مواردی از هیپرپلازی لثه ای را که توسط اشعه لیزر CO2 درمان کرده بودند معرفی نمودند.

در این بررسی یک تکنیک جدید در حذف هایپرپلازی لثه ناشی از فنی توئین با | استفاده از لیزر .Co ارائه شده است. ۱۲ بیمار ۱۱ تا ۵۱ ساله را که شدت هایپرپلازی لثه در آنها از پوشش پارسیل تا کامل دندانها متفاوت بود، تحت نظر گرفتند. ویژگی لیزر در این بررسی عبارت بود از: توان خروجی ۲۰وات، در زمان تا ثانیه بطور پیوسته یا پالسی، در اطراف ساختمانهای دندانی از روش پالسی استفاده گردید تا کنترل بهتری حاصل شود و آسیب به ساختمانهای مجاور دندان کاهش یابد. بین دندان و لثه هیپرپلاستیک یک اسپاتول مومی قرار گرفت تا در ضمن تابش، دندانها محافظت گردند. در هیچیک از بیماران به دندانها و استخوان آلوئول آسیبی وارد نگردید. تابش در تمام نواحی ادامه یافت تا فرم طبیعی لثه حاصل گردد. قطعات نسجی در نواحی بین دندانی به وسیله کورت حذف گردید تا از آسیب احتمالی به مینا و سطح ریشه در آن نواحی جلوگیری بعمل آید. نواحی مجاور مانند لبها (با وازلین) حلق و حنجره (با اسفنج مرطوب) پوست صورت و گردن (با پوشش های مرطوب دیگر) نیز محافظت شدند زیرا اشعه لیزر Co2 توسط آب جذب شده و بمنظور پیشگیری از خطرات تابش سهوی به نواحی مجاور، احتیاطات ایمنی ضروری مینمود. غیر از یک بیمار هموفیلی،خونریزی در سایر بیماران کمتر از 5 سی سی . بود. بعلت توانایی لیزر در انعقاد عروقی با قطر کمتر از 0.5 میلی متر در فرد هموفیلی نیز حتی خونریزی بسیار کم بود. درد مختصر بعد از عمل نیز با مسکن های معمولی بر طرف شد و لایه اپی تلیالی در مدت ۱۱-۱۰ روز مجددا تشکیل شد.

ممنون که تا اینجا با ما همراه بودید. ضمنا اگر سوالی در ارتباط با موضوعات مطرح شده و یا هر موضوعی در این زمینه دارید، از ما بپرسید. کارشناسان ما همیشه و 24 ساعت شبانه روز در دسترس و خدمت شما هستند. کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی رایا

02188203045