دندانپزشکی آرامبخش چیست؟

دندانپزشکی آرام بخش شما را در طول مراحل دندانی راحت نگه می دارد. برای افرادی که دچار اضطراب دندانپزشکی هستند یا برای کسانی که تحت درمان طولانی هستند مفید است. گزینه ها شامل اکسید نیتروژن، آرام بخش خوراکی آگاهانه و آرام بخشی داخل وریدی (IV) است. دندانپزشکان برای ارائه برخی از اشکال دندانپزشکی آرامبخش باید گواهینامه خاصی داشته باشند. اگر قصد رفتن به یک کلینیک معتبر با کادر درمان حرفه ای را دارید و برایتان این سوال پیش آمده که چه نوع آرامبخشی در دندانپزشکی رایا استفاده می شود؟ ما در ادامه این مقاله به توضیح کامل آن پرداخته ایم.

دندانپزشکی آرامبخش به شما کمک می کند تا در طول عمل های دندانپزشکی احساس آرامش و آسودگی داشته باشید. سطح آرامبخشی متوسطی است، بنابراین شما هنوز از نظر فنی بیدار هستید اما احساس بی‌خیالی می‌کنید. گاهی اوقات به آن دندانپزشکی آرام بخش آگاهانه می گویند زیرا باعث ایجاد حالت فراموشی کوتاه مدت می شود که در آن شما بدون از دست دادن هوشیاری احساس عدم حساسیت به درد می کنید.

بیهوشی در دندانپزشکی

بیهوشی اطفال در دندانپزشکی

چه کسانی به دندانپزشکی آرامبخش نیاز دارند؟

افراد در هر سنی از جمله کودکان می توانند از دندانپزشکی آرام بخش بهره مند شوند. دندانپزشکان اغلب این گزینه را برای کسانی که دارای موارد زیر هستند توصیه می کنند:

  • اضطراب دندان.
  • ترس از مراجعه به دندانپزشک
  • رفلکس بیش از حد حساس.
  • ترس از سوزن (aichmophobia).
  • حساسیت شدید دندان ها
  • احساس کلاستروفوبیا در هنگام نشستن روی صندلی دندانپزشکی.
  • کاهش حساسیت به بی حسی موضعی.
  • مشکل در کنترل حرکات.
  • نیازهای ویژه (از جمله فیزیکی، شناختی یا رفتاری).

چه نوع آرامبخشی در دندانپزشکی استفاده می شود؟

سطوح مختلفی از دندانپزشکی آرامبخش بر اساس نیازهای منحصر به فرد شما وجود دارد. عواملی مانند سطح اضطراب، طول عمل، سابقه سلامتی و ترجیحات شخصی شما هستند. متداول ترین انواع دندانپزشکی آرامبخش شامل اکسید نیتروژن، آرامبخشی آگاهانه خوراکی و آرامبخشی داخل وریدی (IV) است.

  • اکسید نیتروژن

اکسید نیتروژن معمولاً به عنوان “گاز خنده” شناخته می شود. شما اکسید نیتروژن را از طریق یک ماسک یا دستگاه بینی استنشاق می کنید و اثرات آرام بخش در عرض سه تا پنج دقیقه شروع می شود. دندانپزشک شما میزان آرام بخشی دریافتی شما را کنترل می کند و دوزها را بر اساس آن در طول عمل تنظیم می کند. پس از پایان درمان، دندانپزشک به شما اکسیژن خالص می دهد تا اکسید نیتروژن از سیستم شما خارج شود. از آنجایی که گاز خنده به سرعت سیستم شما را ترک می کند، می توانید پس از انجام عمل خود را به خانه برسانید.

  • آرامبخش آگاهانه خوراکی

با آرام‌بخشی آگاهانه خوراکی، دندانپزشک حدود یک ساعت قبل از شروع عمل به شما داروی آرام‌بخش (معمولاً به شکل قرص) می‌دهد. اکثر دندانپزشکان از تریازولام (Halcion®) استفاده می کنند که از خانواده دیازپام (Valium®) است. اما دندانپزشک شما ممکن است از داروهای دیگری نیز استفاده کند، از جمله زالپلون و لورازپام. دندانپزشکان اغلب از آرامبخش مایع در دندانپزشکی کودکان استفاده می کردند، مانند شربت خوراکی میدازولام.

آرام بخش خوراکی شما را کاملاً بی حال می کند و حتی ممکن است به خواب بروید. اما همچنان می‌توانید در صورت لزوم با دندانپزشک خود ارتباط برقرار کنید و با ضربه‌ای ملایم از خواب بیدار می‌شوید. از آنجایی که آرام بخش خوراکی به طور موقت بر حافظه و مهارت های حرکتی شما تأثیر می گذارد، به یک دوست یا یکی از اعضای خانواده نیاز دارید تا شما را پس از عمل به خانه برسانند.

  • آرام بخش داخل وریدی (IV)

دندان‌پزشکی آرام‌بخش IV عمیق‌ترین شکل آرام‌بخشی آگاهانه موجود در مطب دندان‌پزشکی است. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما داروهای آرام بخش را مستقیماً از طریق یک خط IV به جریان خون شما می رساند. در طول عمل، دندانپزشک ضربان قلب، فشار خون و سطح اکسیژن شما را کنترل می کند. آنها می توانند دوز شما را در هر نقطه تنظیم کنند و در صورت لزوم می توانند از داروهای معکوس کننده استفاده کنند. اکثر افرادی که تحت درمان آرام بخش IV قرار می گیرند به خواب می روند و زمانی که از خواب بیدار می شوند هیچ خاطره ای از درمان خود ندارند. این گزینه برای افرادی که دچار اضطراب شدید دندانپزشکی هستند یا کسانی که تحت درمان های طولانی هستند، بهترین است.

دندان پزشکی در آرامبخشی

انواع آرامبخش در دندانپزشکی

آیا تا به حال از بیهوشی عمومی در دندانپزشکی استفاده می شود؟

بله، در برخی موارد. بیهوشی عمومی در بیمارستان یا مرکز جراحی سرپایی ممکن است هنگام درمان کودکان خردسال، بزرگسالان با نیازهای ویژه یا افراد مبتلا به اضطراب شدید دندانی ضروری باشد. بیهوشی عمومی نوعی آرامبخشی ناخودآگاه است. به عبارت دیگر، در طول عمل کاملاً بیهوش خواهید شد. برای ارائه بیهوشی عمومی، دندانپزشک شما باید آموزش پیشرفته و تخصصی داشته باشد. در بیشتر موارد، متخصص بیهوشی این نوع بیهوشی را ارائه می کند.

قبل از دندانپزشکی آرام بخش چه اتفاقی می افتد؟

در جلسه مشاوره اولیه با دندانپزشک خود در مورد گزینه های آرام بخشی صحبت خواهید کرد. آنها در مورد سابقه سلامتی شما صحبت می کنند و در مورد هر دارو یا مکملی که مصرف می کنید سؤال می کنند. هنگامی که آنها تمام اطلاعات لازم را جمع آوری کردند، بر اساس نیازهای خاص شما توصیه های آرامبخشی را ارائه می کنند.

در بیشتر موارد، حداقل شش ساعت قبل از قرار ملاقات دندانپزشکی نباید چیزی بخورید یا بنوشید. به غیر از مواردی که دندانپزشک شما به آن اشاره کرده باشد، باید تمام داروهای روتین را بدون وقفه مصرف کنید.

اگر از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین استفاده می کنید، حتما به دندانپزشک خود اطلاع دهید. آنها ممکن است از شما بخواهند که این داروها را برای چند روز منتهی به عمل خود حذف کنید.

در طول دندانپزشکی آرام بخش چه اتفاقی می افتد؟

دندانپزشک قبل از شروع عمل به شما داروهای آرام بخش می دهد. شما همچنان برای بی حس کردن دندان ها و لثه های خود بی حس کننده موضعی دریافت خواهید کرد، اما دندانپزشک شما معمولاً زمانی این کار را انجام می دهد که از قبل از مصرف آرام بخش ها احساس راحتی کنید.

دندانپزشکی در بی حسی

دندانپزشکی در بیهوشی

بعد از درمان آرام بخش چه اتفاقی می افتد؟

مگر اینکه اکسید نیتروژن را به عنوان گزینه آرامبخش خود انتخاب کنید، به یک دوست یا یکی از اعضای خانواده مورد اعتماد نیاز دارید تا بعد از قرار ملاقات شما را به خانه برساند. شما باید مستقیماً به خانه بروید و تا زمانی که داروی آرام بخش از بین می رود استراحت کنید.

توجه: هرگز بعد از درمان آرام بخش، با تاکسی یا سواری به خانه نروید. شما به یک فرد قابل اعتماد و آشنا برای کمک به شما نیاز دارید. قبل از اینکه شما را تنها بگذارد، راننده باید مطمئن شود که به راحتی در رختخواب یا روی مبل خود استراحت کرده اید.