به طورکلی پر کردن دندان مرحله از ترمیم دندان بوده که معمولا پس از برداشت پوسیدگی دندان صورت می گیرد. باید توجه داشت پوسیدگی دندان یک عفونت باکتریایی بوده که در صورت  عدم درمان به سایر قسمت های دهان نیز سرایت کرده و گسترش می یابد. در واقع  عملیات پر کردن دندان با بستن فضاهایی که باکتری ها می توانند وارد آن شوند، به جلوگیری از پوسیدگی بیشتر دندان کمک می کند. به مواد مورد  استفاده برای پر کردن شامل طلا ، پرسلن ، کامپوزیت (پر کننده های رنگی دندان) و آمالگام (آلیاژ جیوه ، نقره ،  مس ، قلع و گاهی روی) است.

کامپوزیت به دلیل همرنگی با دندان  معمولا برای دندان های جلویی استفاده شده و قیمت گرانتری نسبت به آمالگام دارد ، اما آمالگام دارای استحکام بالاتری است که برای پر کردن دندان های عقبی فک بالا و پایین مورد استفاده قرار می گیرد

انواع مواد پر کردنی (کدام بهتر است)

پر کردن روشی برای ترمیم دندان آسیب دیده در اثر پوسیدگی است. هنگامی که یک دندانپزشک  دندان شما را پر می کند ، ابتدا مواد پوسیده شده دندان را خارج می کند ، ناحیه آسیب دیده را تمیز می کند و سپس حفره  تمیز شده را با ماده پر کننده پر می کند.

اما برای پر کردن دندان مواد مختلفی وجود دارد که برای هر دندان و میزان سطح پوسیدگی آن مواد های استفاده شده می تواند گوناگون باشد. این مواد به شرح زیر استک

پر کردن های طلا که در در آزمایشگاه ساخته شده و سپس در دندان پزشکی کار گذاشته می شوند. لایه های طلا به خوبی توسط  بافت لثه تحمل می شوند و ممکن است بیش از 20 سال ماندگاری داشته باشند . به همین دلایل ، بسیاری از مقالات علمی  طلا را بهترین ماده  پر کننده می دانند. با این حال ، اغلب گرانترین انتخاب است و به بازدیدهای متعدد نیاز دارد.

پر کننده های آمالگام (نقره ای) در برابر سایش مقاوم هستند و نسبتاً ارزان می باشند. اما به دلیل رنگ تیره، ترمیم کننده های چینی یا کامپوزیت قابل توجه تر هستند و معمولاً در مناطق بسیار مرئی مانند دندان های جلویی استفاده نمی شوند.

رزین های کامپوزیت (پلاستیک) با رنگ دندان های شما مطابقت دارند و بنابراین در جایی که ظاهر طبیعی مورد نظر است استفاده می شوند.

برای پر کردن، مواد پرکننده  مخلوط شده و مستقیماً درون حفره  دندان که در اثر خالی کردن پوسیدگی ایجاد شده قرار می گیرند و در آن منطقه پس از مدت بسیار کوتاهی سخت می شوند.

ممکن است کامپوزیت ها ماده مناسبی برای پر کردن های حفره های بزرگ نباشند زیرا ممکن است با گذشت زمان شکسته یا دچار خوردگی  شوند.  آنها همچنین در اثر استفاده از قهوه ، چای یا تنباکو رنگ گرفته و لکه دار می شوندو معمولا عمری حدود 3 سال داشته در حالی که عمر مواد آمالگام بیش از 10 سال است

پر کننده های پرسلن که به آنها لایه باز گفته می شود ، برای سفارش در آزمایشگاه تولید می شود و سپس به دندان وصل می شود. آنها را می توان با رنگ دندان مطابقت داد آنها همچنین در برابر مواد نوشیدنی و رنگها مقاومتر بوده و دیرتر لکه دار می شوند. این ترمیم کننده های چینی عموماً بیشتر  سطحدندان را در بر  گرفته و هزینه آنها مشابه پر کننده های طلا است. و در صورت پوسیدگی یا شکستگی قسمت بزرگی از دندان ، تاج یا کلاه  دندان ممکن است توصیه شوند.

پوسیدگی که  به عصب رسیده است ممکن است از دو طریق درمان شود: از طریق درمان کانال ریشه (که در آن عصب آسیب دیده  برداشته می شود) یا از طریق روشی به نام پالپ کاپ (که سعی در زنده نگه داشتن عصب دارد). بعد از عصب کشی درون کانال ها نیز با موادی به نام گوتا پرکا پر می شود.

 

روش پر کردن دندان

اگر دندانپزشک شما تصمیم به پر کردن حفره کند ، ابتدا پوسیدگی را برطرف کرده و ناحیه آسیب دیده را تمیز می کند. سپس  حفره تمیز شده با هر یک از انواع مواد شرح داده شده در بالا پر خواهد شد.

چگونه متوجه شویم که که دندان ما نیاز به پر کردن دارد.

فقط دندانپزشک شما می تواند تشخیص دهد که آیا حفره یا پوسیدگی  دارید که باید پر شود. در طی معاینه ، دندانپزشک شما برای معاینه  سطوح هر دندان از یک آینه کوچک استفاده می کند.

هر چیزی که به نظر غیر طبیعی می رسد ، با ابزار ویژه مورد بررسی قرار می گیرد. دندانپزشک شما ممکن است اشعه با ایکس کل دهان یا بخشی از آن را نیز تصویربرداری کند. نوع درمانی که دندانپزشک شما انتخاب می کند بستگی به میزان آسیب ناشی از  پوسیدگی دارد.

پر کردن موقتی چیست

گاهی اوقات نیاز است که دندان به صورت موقتی پر شود. به پر کردن موقتی دندان پانسمان دندان نیز گفته می شود. پر کردن موقت تحت شرایط زیر استفاده می شود:

  • بعد از عصب کشی یا درمان ریشه
  • در صورت تحریک پالپ عصب دندان
  • در صورت نیاز به درمان اورژانس دندانپزشکی (مانند پرداختن به دندان درد)

پر کردن موقتی تنها  درهمین موارد انجام می شود؛ منظور از موقتی  این است که دوام ندارد. آنها معمولاً طی 1 ماه دچار شکستگی ، یا فرسودگی می شوند. حتماً با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا پر کردن موقتی شما با یک دائمی جایگزین شود. اگر این کار رانکنید ، دندان شما ممکن است آلوده شود و یا عوارض دیگری به همراه داشته باشد.

                      

چگونه باید از دندان های پر شده ام مراقبت کنم؟

برای حفظ دندان های پر شده ، باید از روش های بهداشت دهان و دندان بخوبی پیروی کنید -به طور مرتب از دندانپزشک خود برای جرم  زدائی و چکاپ دندان ها کمک گرفته  و با مسواک زدن با خمیردندان حاوی فلوراید کشیدن نخ دندان دندان های سالمی داشته باشید . اگر دندان شما بسیار حساس است ، اگر لبه تیزی احساس می کنید، در صورت مشاهده شکاف در پر شدن یا اینکه یک تکه پرشدگی از بین رفته باشد ، برای ملاقات با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

ممنون که تا اینجا با ما همراه بودید. ضمنا اگر سوالی در ارتباط با موضوعات مطرح شده و یا هر موضوعی در این زمینه دارید، بدون خجالت از ما بپرسید. کارشناسان ما همیشه و 24 ساعت شبانه روز در دسترس و خدمت شما هستند. کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی رایا

02188203045

فیلم زیر مراحل پر کردن دندان را بخوبی نشان می دهد