همه چیزدرمورد ونیر کامپوزیت

با گذشت زمان یا از نظر ژنتیکی، ممکن است برخی از مشکلات دندانی برای بیماران به وجود بیاید. برخی از موارد عبارت اند از: لکه، سایش، شکستگی، تغییر شکل. روش درمانی روکش دندان و ونیر کامپوزیت می تواند ظاهری سالم و زیبا به دندان بدهد. روکش‌های ونیر کامپوزیت ، کاملاً شبیه ساختار اصلی دندان هستند و از نظر زیبایی ظاهری مرتب به دندان‌ها می‌دهند که فرد می‌تواند با اطمینان لبخند بزند.

همه چیز درمورد ونیرهای دندان

کاربرد ونیر کامپوزیت

ونیرهای دندانی چیست؟

اگر همیشه می خواستید لبخند خود را بهبود ببخشید، روکش دندان ممکن است انتخاب خوبی برای شما باشد. ونیرها پوسته های نازکی هستند که روی جلوی دندان های موجود شما قرار می گیرند تا ظاهر آنها را بهبود بخشند. روکش ها تنها یکی از چندین راه برای تغییر ظاهر دندان های شما هستند.

2 نوع اصلی روکش وجود دارد: چینی و کامپوزیت. همانطور که از نام آن انتظار دارید، ونیرهای چینی سفارشی از پرسلن ساخته شده اند تا متناسب با دندان شما باشند. ونیرهای کامپوزیت اغلب از یک رزین همرنگ دندان ساخته می شوند، همان نوع ماده ای که برای باندینگ دندان استفاده می شود.

برای هر دو نوع روکش مزایا و معایبی وجود دارد، بنابراین مهم است که سطح مشکلی را که امیدوارید با روکش حل کنید و همچنین بودجه خود را در نظر بگیرید.

روش استفاده از ونیرهای دندانی با کامپوزیت یا پرسلن روشی سریع و زیباست که با چسباندن یک لایه نازک به سطح دندان اعمال می شود.

روکش های دندانی ساختاری شبیه به دندان اصلی دارند و در برابر لکه ها و رنگدانه ها مقاومت می کنند. ونیر کامپوزیت، درمانی است که اعتماد به نفس شما را تجدید می کند و لبخندی زیبا به فرد می بخشد و دندان ها را از ظاهر قدیمی خود دور می کند.

 

انواع روکش دندان

یک دندانپزشک ممکن است بین 3 نوع روکش انتخاب کنید: ونیر کامپوزیت مستقیم، ونیر کامپوزیت غیرمستقیم و ونیر پرسلن.

  • ونیرهای کامپوزیت مستقیم

ونیرهای کامپوزیت مستقیم روکش هایی هستند که از مواد رزین کامپوزیت ساخته شده اند که مستقیماً روی دندان شما اعمال می شود.

زمان زیادی طول نمی کشد تا دندانپزشک دندان های شما را برای استفاده از روکش ها آماده کند و فرآیند استفاده از آن کم تهاجمی در نظر گرفته می شود.

  • ونیرهای کامپوزیت غیر مستقیم

تفاوت اصلی بین ونیرهای کامپوزیت مستقیم و غیرمستقیم در فرآیند اعمال آن ها است (نه مواد به کار برده شده در ساخت آن ها). روکش‌ها پی دندان به‌طور غیرمستقیم در خارج از دهان در مطب دندانپزشک یا در آزمایشگاه دندان‌پزشکی ساخته می‌شوند.

شما مجموعه ای از روکش های موقت را تا زمانی که روکش های غیر مستقیم ساخته شوند دریافت خواهید کرد. در نوبت بعدی، ونیرهای کامپوزیت غیرمستقیم با یک لایه چسب بر روی دندان های شما اعمال می شوند.

ونیرهای کامپوزیت غیرمستقیم می توانند ساییدگی های بیشتری را تحمل کنند و در برابر شکستگی بهتر از نسخه مستقیم مقاومت کنند. با این حال، هزینه آنها بیشتر از ونیرهای کامپوزیت مستقیم است.

  • روکش های پرسلن

روکش های پرسلن به صورت سفارشی برای دندان های شما از پرسلن ساخته می شوند. دندانپزشک از دندان‌های شما قالب می گیرد، بنابراین روکش‌ها را می‌توان از طریق قالب گرفته شده در آزمایشگاه دندان‌پزشکی ساخت، فرآیندی که ممکن است یک هفته یا بیشتر طول بکشد. در زمان انتظار برای ونیرهای کامپوزیت  مجموعه ای از روکش های موقت را مانند روکش های کامپوزیت غیرمستقیم دریافت خواهید کرد.

هنگامی که قالب ونیر کامپوزیت، آماده شد، دندانپزشک پوسته های نازک ونیر را به جلوی دندان های شما چسبانده و آنها را به شکل طبیعی در می آورد.

انواع ونیر کامپوزیت

قبل و بعد استفاده از ونیر کامپوزیت

چه کسانی می توانند از ونیر کامپوزیت انجام دهند؟

افرادی که به مرور زمان به دلیل سیگار کشیدن، مصرف زیاد داروها و نوشیدنی‌ها، یا ناهنجاری‌های ساختاری دندان‌ها دچار تغییر رنگ شده‌اند، یا بیمارانی که قبلاً پرکردگی یا مشکلات زیبایی متفاوت را تجربه کرده‌اند. روکش دندان راه مناسبی برای درمان همه ایرادات دندان است.

در این تکنیک با اعمال اندازه های دقیق دندان و رنگ های مناسب برای درمان، به شکل کلی دهان و دندان ها توجه می شود.

چگونه می توان از درمان ونیر دندان استفاده کرد؟

اول از همه؛ این شما هستید که تصمیم می گیرید ظاهر دندان های خود چگونه می خواهید، باشند.

در ابتدا دندان ها تمیز می شوند و قسمت خارجی آن ها صاف و یکدست می شود. بی حسی موضعی در هنگام عمل روکش دندان بر روی بیمار اعمال می شود. به طور کلی، درمان ونیر کامپوزیت بدون درد است.

سپس دندان‌ها اندازه‌گیری شده و روکش‌های دندانی در آزمایشگاه ساخته می‌شوند. در جلسه بعد روکش دندان به روش باندینگ اعمال می شود و اصلاحات لازم انجام می شود.

روش باندینگ در ونیرهای دندان بسیار قوی است و در آینده مشکلی ایجاد نمی کند. پس از چند روز درمان، دندان‌ها ممکن است حساس باشند، اما پس از آن می‌توانید با خیال راحت چیزی را که می‌خواهید بخورید.

مدت زمان استفاده از ونیرهای دندانی

دندان های درمان شده با روکش های دندانی چینی را می توان بدون هیچ مشکلی برای سال ها استفاده کرد. مهم است که غذاهای سفت را با دندان گاز نگیرید، باید مراقبت های روزانه برای افزایش عمر دندان ها انجام شود.

چه کسانی می توانند روکش دندان انجام دهند؟

روکش های دندانی می توانند عیوب دندان را بپوشانند و لبخندی یکنواخت و درخشان به شما ببخشند. عیوب می تواند شامل دندان هایی باشد که کج یا بد شکل، تراشیده شده، لکه دار یا تغییر رنگ داده اند، یا ممکن است مینای دندان شما فرسایش یافته باشد.

روکش‌ها بخشی از دندان‌های شما را می‌پوشانند، اما در واقع با روکش‌هایی که ضخیم‌تر هستند و کل دندان را می‌پوشانند، متفاوت هستند. روکش‌ها همچنین به تراش بیشتر دندان نیاز دارند که ممکن است با روکش‌ها به آن نیاز نداشته باشید.

اگر دندان‌های شما در وضعیت نسبتاً خوبی قرار دارند و فقط می‌خواهید ظاهر آن‌ها از جمله شکل یا رنگ آن‌ها را تغییر دهید، روکش‌ها می‌توانند انتخاب خوبی باشند.

روکش ها معمولا فقط برای دندان هایی استفاده می شود که آسیب بیشتری دیده اند. به عنوان مثال، اگر دندان شکسته ای دارید یا نیاز به کانال ریشه دارید، تاج دندان ممکن است راه حل بهتری باشد.

 

ونیر کامپوزیت پرسلن

انواع ونیر کامپوزیت

سخن آخر درمورد ونیر کامپوزیت

برای انجام ونیر کانپوزیت و پوشاندن ایرادات دندانی خود و برای گرفتن وقت ویزیت یا زمان مشاوره با کلینیک دندانپزشکی رایا تماس بگیرید.