پوسیدگی دندان چیست؟

پوسیدگی دندان به این دلیل اتفاق می افتد که باکتری ها (میکروب ها) در دهان ما قند را از غذایی که می خوریم به اسید تبدیل می کنند. وقتی این باکتری ها از قند استفاده می کنند، اسید می سازند. با گذشت زمان، اسید می تواند باعث ایجاد حفره (سوراخ) در دندان ها شود.

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان چیست؟

آیا کودک من در معرض خطر پوسیدگی دندان است؟

پوسیدگی دندان یکی از شایع ترین بیماری های دوران کودکی است. بیش از 4 کودک از هر 10 کودک دچار پوسیدگی در دندان های شیری خود شده اند. خوردن و نوشیدن مقدار زیادی غذاها و نوشیدنی های شیرین کودک شما را در معرض خطر بیشتری برای پوسیدگی دندان قرار می دهد. اما عادات سالم مانند مسواک زدن و رفتن به دندانپزشک می تواند از پوسیدگی دندان جلوگیری کند.

نکاتی برای مراقبت از دندان های کودک

پوسیدگی دندان عامل مهمی است که کودکان دندان های خود را می ریزند. یکی از راه‌هایی که می‌توانید به توقف حفره دندان کمک کنید این است که به کودک خود آموزش دهید که چگونه می‌توانید دندان‌هایش را هنگامی که اولین دندان ظاهر شد تمیز کنید. شما همچنین می توانید با عدم دادن مقدار زیادی غذاهای شیرین و نوشیدنی به آنها و همچنین بردن کودک خود به دندانپزشک از سنین پایین به حفظ سلامت و تندرستی دهان و دندان کمک کنید. نوزادان ممکن است در سنین کم به پوسیدگی دندان مبتلا شوند، به خصوص اگر بتوانند به آرامی روی شیشه های شیر یا آب میوه بکشند. این ایده خوبی است که از ظروف برای نوشیدنی های شیرین استفاده نکنید. مهم است که اولین دندان های فرزندتان – یا دندان های شیری – را سالم نگه دارید. دندان های شیری فضا را برای دندان های بالغ نگه می دارند. مراقبت از دندان های کودک شما از پوسیدگی دندان (حفره) محافظت می کند.

مشکلاتی که پوسیدگی دندان می تواند برای کودکان ایجاد کند؟

پوسیدگی دندان می تواند:

  • باعث درد کودکتان شود
  • جویدن را برای فرزندتان سخت کنید
  • باعث شود فرزند شما در مدرسه دوران سخت تری داشته باشد
  • با دندان های بزرگسال کودک خود مشکل ایجاد کنید
  • اقدامات ساده ای را برای جلوگیری از پوسیدگی دندان انجام دهید.
  • اکثر نوزادان اولین دندان خود را در حدود 6 ماهگی در می آورند. همین حالا این عادات سالم را شروع کنید تا لبخند کودکتان سالم بماند!
  • لثه های کودک خود را قبل از دندان درآوردن 2 بار در روز با یک پارچه تمیز پاک کنید
  • به محض ورود دندان های کودکتان، 2 بار در روز تمیز کردن آنها را شروع کنید
  • به کودک خود آموزش دهید که روزی 2 بار مسواک بزند
  • از دندان های کودک خود با فلوراید محافظت کنید
  • به کودک خود غذاها و نوشیدنی های سالم و کم قند بدهید
  • کودک خود را برای معاینات منظم نزد دندانپزشک ببرید
مراقبت از دندان ها

توصیه هایی برای مراقبت از دندان ها

توصیه هایی برای مراقبت از دندان ها

توصیه های زیر نیز ممکن است به حفظ سلامت دندان های کودک شما کمک کند:

  1. دندان های کودک خود را با یک پارچه مرطوب تمیز کنید. می توانید از مسواک نرم زیر 2 سال استفاده کنید، اما تا زمانی که فرزندتان به 18 ماهگی برسد، فقط از آب استفاده کنید.
  2. از مسواک کودک با موهای نرم استفاده کنید و همچنین هر 3 تا 4 ماه یکبار یا زمانی که موها روی آن قرار می گیرند یا فرسوده می شوند، آن را تعویض کنید.
  3. هنگامی که کودک شما یاد گرفت که چگونه خمیر دندان را بیرون بیاندازد، از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنید. برای جوانان 18 ماهه تا 5 ساله، بهتر است از خمیر دندان های کم فلوراید استفاده کنید. مقداری به اندازه نخود را روی مسواک بگذارید و همچنین دندان های کودک را بعد از هر وعده غذایی و همچنین قبل از خواب شانه کنید. اگر کودک شما باید مقداری خمیر دندان را بخورد، بعید است که درصد آن هیچ نوع آسیبی به او وارد کند.
  4. در سن 7 یا 8 سالگی، کودک شما باید بتواند دندان های خود را تمیز کند. آنها ممکن است تا زمانی که کمی بزرگتر شوند برای کشیدن نخ دندان به کمک نیاز داشته باشند.

چرا کودک باید به متخصص دندانپزشکی مراجعه کند؟

معاینات روتین توسط یک متخصص دندانپزشکی به اقدامات عالی دندانپزشکی کمک می کند و همچنین می تواند از مشکلات پرهزینه و دردناک بعدی جلوگیری کند.

متخصص دندانپزشکی شما می تواند به شما و کودکتان در مورد گزینه های غذا و نوشیدنی خوب و همچنین تمیز کردن مناسب و همچنین استراتژی نخ دندان یاد بدهد.

لازم است که معاینه اولیه شما به دندانپزشک در حالی انجام شود که کودک شما هنوز دندان های شیری دارد تا به روتین های اجرا شده کمک کند که مطمئناً دندان های طولانی مدت او را که نیاز به ماندگاری دائمی دارند، محکم می کند.

چه زمانی کودک باید به متخصص دندانپزشکی مراجعه کند؟

  • کودک شما باید در فاصله زمانی بین 1 تا 2 سالگی به متخصص دندانپزشک مراجعه کند.
  • کودک شما نیز باید به یک متخصص دندانپزشکی مراجعه کند:
  • هنگامی که یک مشکل دندانی احتمالی توسط شما یا آنها مشاهده می شود
  • قبل از شروع فعالیت های ورزشی تماسی
  • اگر متوجه نقاط تاریک در حفره های دندان شدید
  • اگر دندان های به طور یکنواخت با یکدیگر همکاری نکنند.

آیا بیماری یا دارو می تواند به دندان های کودک آسیب برساند؟

بیماری مداوم یا استفاده طولانی مدت از برخی داروها ممکن است باعث مشکلات دندانی شود. اگر کودک شما برای یک بیماری مزمن دارو دریافت می کند، با دندانپزشک خود در مورد درمان منحصر به فردی که ممکن است نیاز داشته باشد صحبت کنید.

بسیاری از داروها دارای موادی هستند که می توانند به دندان آسیب برسانند. به عنوان مثال، آنتی بیوتیک تتراسایکلین در صورتی که قبل از سن نه سالگی استفاده شود ممکن است دندان ها را کدر کند و بسیاری از چاپلوسان که برای ارائه داروهای آسم برونش استفاده می شوند، اگر دندان ها پس از استفاده شسته نشوند، می توانند باعث ایجاد مشکل شوند.

جلوگیری از پوسیدگی دندان

جلوگیری از آسیب دیدن دندان

سخن آخر

اگر کودکتان به تازگی دچار پوسیدگی دندان شده است و از رفتن به دندانپزشکی می ترسد، با ما در کلینیک شبانه روزی رایا تماس بگیرید و وقت ملاقات خود را رزرو کنید زیرا ما در این کلینیک، بهترین خدمات را در جهت بهبود دندان های فرزندانتان انجام می دهیم.