نشانه های شکستن ایمپلنت دندان

ایمپلنت های دندانی یک راه حل فوق العاده و طولانی مدت برای دندان های از دست رفته هستند، اما این بدان معنا نیست که شما قرار نیست هیچ وقت با آنها مشکلی داشته باشید. در این مقاله به شرح نشانه های شکستن ایمپلنت دندان و علائم شکست عمل کاشت ایمپلنت می پردازیم.

بسیاری از افراد بعد از مدت ها با مشکلات مربوط به سبک زندگی و سلامت ایمپلنت دندان مواجه می شوند که گاهی اوقات این مسائل می تواند سلامت ایمپلنت را به خطر بیندازد. ایمپلنت های دندانی اگر سالم باشند و به طور صحیح در فک قرار بگیرند بهترین و تاثیرگذارترین روش جایگزینی دندان بشمار می روند.

نشانه های شکست کاشت ایمپلنت

نشانه های رد شدن ایمپلنت توسط بدن

احتمال شکست ایمپلنت دندان

متخصص ایمپلنت از شما می‌خواهد که وقتی ایمپلنت‌های دندانی در استخوان فکتان قرار می گیرند، نباید بیش از حد سیگار بکشید یا الکل مصرف کنید. اگر دیابت کنترل نشده، بیماری پریودنتال، سرطان یا پرتودرمانی فک دارید، در معرض خطر بیشتری برای شکست ایمپلنت قرار می گیرید.

ایمپلنت دندانی شما احتمال شکست دارد اگر موارد زیر را تجربه کنید:

  • درد در ناحیه ایمپلنت
  • بو یا طعم بد در ناحیه ایمپلنت
  • قرمزی، تورم یا خونریزی لثه در ناحیه ایمپلنت
  • از دست دادن ثبات ایمپلنت، باعث حرکت تاج یا پایه ایمپلنت می شود

اگر فکر می کنید ایمپلنت دندان شما ممکن است شکسته باشد، باید در اسرع وقت به کلینیکی که ایمپلنت را نصب کرده اید، مراجعه کنید. این شکستگی ممکن است به دلیل افزایش استرس ناشی از فشردن یا ساییدن دندان ها رخ دهد. در صورت شکستگی، متخصص ایمپلنت پیچ شکسته را برمی‌دارد و یک پیچ پهن‌تر و با قابلیت پشتبانی بهتر را در جای آن قرار می‌دهد.

سایر علل شکست ایمپلنت دندان

سایر علل شکست ایمپلنت دندان بعد از کاشت عبارتند از:

  1. عفونت ناشی از باکتری هایی که ایمپلنت را آلوده می کنند که باعث می شود ایمپلنت به درستی با استخوان فک ترکیب نشود.
  2. حجم سنگین مواد غذایی، باعث فشار و نیروی بیش از حد به ایمپلنت می شود
  3. مشکلات استخوانی، مانند پس زدن استخوان یا گردش خون ضعیف در ناحیه ایمپلنت
  4. انتخاب یک پیچ ایمپلنت خیلی کوتاه یا خیلی باریک

کاشت ایمپلنت دندان یک روش مهم است که باید به دقت در مورد انتخاب آن فکر کنید. این انتخاب به این دلیل است که این روش های کاشت دندان، دهان شما را که بخش ظریفی از بدن شما است، درگیر می کند.

اگر کاشت ایمپلنت دندان، توسط یک متخصص آموزش دیده با تجربه انجام نشود، ممکن است بعد از مدتی منجر به شکست شود. شکست ایمپلنت دندانی ممکن است در اولین مراحل بعد از عمل اتفاق بیفتد و یا ممکن است بعد از چند سال اتفاق بیفتد.

علائم ناشی از شکست کاشت دندان

علائم ناشی از شکست ایمپلنت

علائم و نشانه های شکستن ایمپلنت دندان چیست؟

  1. درد و ناراحتی شدید

ممکن است در طول روند بهبودی درمان دندان، کمی درد داشته باشید. با این حال، درد می تواند نشانه ای از شکست ایمپلنت دندان باشد.

چگونه می توانید تفاوت بین این دو نوع درد را تشخیص دهید؟

در طول روند بهبودی دندان کاشته شده، در چند روز اول احساس درد را تجربه خواهید کرد. درد ناشی از کاشت ایمپلنت، آنچنان شدید نیست و با استفاده از داروهای مسکن تجویز شده توسط پزشک قابل کنترل است.

در صورت شکست ایمپلنت دندانی، درد و ناراحتی بیشتری را تجربه خواهید کرد که این درد مدت ها بعد از عمل رخ می دهد. اگر چنین تجربه ای دارید، توصیه می شود قبل از اینکه خیلی دیر شود برای معاینه به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

  1. فرورفتگی لثه در اطراف ایمپلنت

دو دلیل اصلی که باعث فرورفتگی لثه در اطراف ایمپلنت می شود عبارتند از:

  • ایمپلنت های نامناسب و بافت لثه بیمار
  • استخوان ناکافی برای نگه داشتن ایمپلنت.

علائم فرورفتی لثه اطراف ایمپلنت چیست و چگونه باید متوجه آن شویم؟

اولین علامت تاج ایمپلنت غیر طبیعی خواهد بود که به دنبال آن التهاب دردناک اطراف ایمپلنت ایجاد می شود. برای جلوگیری از این امر، جراح شما باید ایمپلنت را در موقعیت صحیح قرار دهد.

زاویه سازی نیز بخش مهمی از این روش است که باید با استفاده از تشخیص و برنامه ریزی کاشت ایمپلنت دندانی دیجیتال انجام شود. علاوه بر این، با رعایت رژیم غذایی سالم و بهداشت دهان و دندان از داشتن لثه و بافت استخوانی سالم اطمینان حاصل کنید.

  1. مشکل در جویدن و بلع غذا

آیا بعد از کاشت ایمپلنت دندان در جویدن غذا مشکل دارید؟ این می تواند نشانه ای از شکست ایمپلنت دندان باشد. بعد از کاشت ایمپلنت در هیچ زمانی نباید هنگام غذا خوردن یا صحبت کردن یا جویدن مواد غذایی دچار هرگونه ناهنجاری و درد شوید.

ایمپلنت‌ها طوری ساخته می‌شوند که عملکرد و احساسی شبیه به دندان‌های طبیعی داشته باشند. هر درد مرتبط با ایمپلنت دندان نشانه خوبی نیست و باید فورا به دندانپزشکی مراجعه کنید.

  1. شل شدن ایمپلنت

اگر کاشت ایمپلنت دندان شما به درستی انجام شود، حتی از وجود آن در لثه خود آگاه نخواهید شد. ایمپلنت دندان نباید در هیچ زمانی مانند یک جسم خارجی در دهان شما احساس شود.

اگر ایمپلنت به درستی روی لثه‌های شما قرار نگرفته باشد، هنگام صحبت، خوردن یا لمس آن احساس می‌کنید که تکان می‌خورد و احساس ناراحتی می کنید. شل شدن ایمپلنت ساده ترین علامت برای تشخیص شکست ایمپلنت است.

اگر ایمپلنت شل بدون مراقبت رها شود، می تواند در ظاهر لبخند شما اختلال ایجاد کند یا به لثه ها و استخوان فک شما آسیب جدی وارد کند.

  1. لثه های متورم

تورم یه جزء اصلی بعد از عمل طبیعی کاشت ایمپلنت دندان است. با این حال، انتظار می رود در طی چند روز کاملا از بین برود. اگر لثه های شما به شدت متورم و قرمز شوند، نشانه عفونت ایمپلنت است. در صورت عدم درمان، این عفونت می تواند به بقیه بخش های دهان شما سرایت کند و در موارد شدید به خون شما نیز منتقل می شود که می تواند برای سلامت دهان و لثه شما خطرناک باشد.

بهترین کاری که باید انجام دهید اگر تورم در مراحل اولیه باشد، این است که با دندانپزشک خود مشورت کنید و در اسرع وقت آن را درمان کنید.

  1. واکنش های آلرژیک ناگهانی

ایمپلنت های دندانی از آلیاژ تیتانیوم ساخته شده اند که در برخی افراد واکنش های آلرژیک ایجاد می کند. برخی از علائم واکنش های آلرژیک عبارتند از: از دست دادن حس چشایی، تورم اطراف لثه و احساس سوزن سوزن شدن در ناحیه محل کاشت ایمپلنت. واکنش های آلرژیک ناگهانی نشانه ای از شکست ایمپلنت دندانی است زیرا نشان می دهد که بدن شما در حال رد ایمپلنت است.

شل شدن ایمپلنت دندان

علائم شکست کاشت ایمپلنت

سخن آخر

در این مقاله به توضیح کامل عوامل شکست عمل کاشت ایمپلنت دندان بر پرداخته ایم که درصورتی که با هریک از این علائم مواجه شدید، در اسرع وقت به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نمایید.