مقایسه بلیچینگ با جرمگیری دندان

سفید کردن دندان یا بلیچینگ یکی از خدمات عمومی دندانپزشکی است. بر اساس تعاریف ارائه شده توسط مراجع معتبر دندانپزشکی، برای مقایسه بلیچینگ با جرمگیری دندان می توان گفت که جرم گیری دندان به عنوان یک فرآیند سفید کردن دندان، رنگ طبیعی دندان ها را  زر بازیابی می کند، در حالی که بلیچینگ دندان ها را روشن تر از رنگ طبیعی خود می کند. فرآیند سفید کردن دندان شامل مراحل زیر است:
• تمیز کردن دندان با خمیر دندان سفید کننده
• سفید کردن دندان با لیزر
• استفاده از نوارهای سفید کننده
• از ژل سفید کننده استفاده کنید
امروزه خدمات سفید کننده یکی از محبوب ترین خدمات دندانپزشکی در سراسر جهان است. با افزایش سن، ترک های کوچکی روی دندان افراد ظاهر می شود. با گذشت زمان باکتری ها در این ترک ها جمع می شوند و باعث تغییر رنگ دندان ها می شوند. روش های سفید کردن دندان به این صورت است که این باکتری ها را از روی دندان پاک می کند و دوباره به رنگ سفید خود باز می گرداند.

بلیچینگ سفید کردن دندان ها خارج از رنگ طبیعی آنها است. در حالی که فرآیند بازگرداندن دندان ها به رنگ اصلی خود را “سفید کردن دندان” می نامند. بنابراین، حتی خمیر دندان سفید کننده نیز ممکن است به این روند کمک کند. اما برای عمل بلیچینگ دندان به مواد سفید کننده خاصی نیاز است و این عمل با سفید کننده دندان معمولی قابل انجام نیست.

جرمگیری دندان یا بلیچینگ

بلیچینگ یا جرمگیری دندان

علل تغییر و کمرنگ شدن رنگ دندان ها

تغییر رنگ دندان به دلایل مختلفی بسته به علت ایجاد آن به دو دسته داخلی یا خارجی تقسیم می شود. دلایل تغییر رنگ داخلی یا خارجی به شرح زیر است

تغییر رنگ دندان شامل تغییر رنگ و آسیب به مینای دندان است. این تحت تأثیر عوامل متعددی مانند مصرف غذاها و نوشیدنی های نامناسب است. الکل، تنباکو و نوشیدنی های رنگی باعث تغییر رنگ دندان و تغییر رنگ لایه بیرونی دندان می شود.
اگر این مشکل بلافاصله درمان شود و دندان ها سفید شوند دیگر نیازی به پلاژیک نخواهد بود. علاوه بر این، عدم درمان تغییر رنگ خارجی می تواند به لایه داخلی دندان آسیب برساند.

علت تغییر رنگ داخلی و تغییر رنگ دندان ممکن است عوامل ذاتی یا اکتسابی باشد. برخی افراد با افزایش سن دچار تغییر رنگ درونی اجتناب ناپذیر می شوند. با این حال، در بیشتر افراد، تغییر رنگ داخلی ناشی از عوامل اکتسابی مانند داروها، ضربه، یا پوسیدگی دندان است. مصرف تتراسایکلین ها در برخی از مراحل زندگی و استفاده بیش از حد از فلوراید می تواند منجر به تغییر قابل توجهی در دندان ها شود. به طور معمول، این نوع تغییر رنگ را نمی توان با روش های بلیچینگ و بلفاروپلاستی درمان کرد. بنابراین توصیه می شود که اقدامات ترمیمی مانند ونیر و کامپوزیت انجام شود

سفید کردن فوری دندان با استفاده از نور

سفید کردن دندان ها با استفاده از لیزر یا نور در واقع با نور با شدت بالا انجام می شود. این روش فقط در کلینیک های دندانپزشکی قابل انجام است و نه در منزل. در این روش از قوس پلاسما یا لامپ استفاده می شود. ال ای دی در بین لامپ هایی که برای سفید کردن دندان استفاده می شود، لامپ هالوژن موثرترین است. نور هالوژن اثر سفید کنندگی موثرتری روی دندان ها نشان داده است. نور مناسب برای این روش نوری است که ذرات پراکسید را بدون آسیب رساندن به پالپ دندان فعال می کند.

در این روش از یک لامپ آبی با طول موج های مختلف که قابل تنظیم است، استفاده می شود. هر طول موج برای واکنش های پراکسید هیدروژن تنظیم می شود. این مراحل در مدت زمان 6 تا 15 دقیقه با نرخ 25 تا 38 درصد انجام می شود.
نکته جالب این است که اشعه ماوراء بنفش و گرما از این نور و لیزر حذف می شود. مدت زمان هر جلسه سفید کردن دندان در مطب دندانپزشکی از 30 دقیقه تا 1 ساعت است.

مراقبت از بلیچینگ دندان

درمان دندان با بلیچینگ دندان

ماندگاری سفید کننده و بلیچینگ دندان

به منظور افزایش طول عمر نتیجه سفید کردن دندان، دندانپزشک شما احتمالاً موارد زیر را توصیه می کند:

  • از مصرف غذاها و نوشیدنی هایی که باعث تغییر رنگ دندان ها می شود خودداری کنید.
  • برای نوشیدن نوشیدنی هایی که ممکن است دندان ها را تیره کنند از نی استفاده کنید.
  • بهداشت دهان و دندان را با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بعد از هر وعده غذایی و قبل از خواب رعایت کنید.
  • از خمیر دندان برای دندان های حساس استفاده کنید،خمیردندان های حساس از مواد خامی مانند نیترات پتاسیم ساخته می شوند که درد حساسیت را کاهش می دهد.
  • دانشمندان دریافته اند که بزاق بیشتری هنگام جویدن آدامس تولید می شود و جویدن حواس افراد را از درد منحرف می کند.
  • به دندان های خود استراحت دهید و از محصولات سفید کننده استفاده نکنید.
  • برای چند روز متوالی از خوردن غذاهای خیلی گرم یا خیلی سرد خودداری کنید.
  • استفاده از مسواک نرم برای درمان دندان ها و لثه های حساس مفید است.

آیا می توان دندان های حساس را سفید کرد؟

در واقع این دندانپزشک شماست که تصمیم نهایی را می گیرد. پس از بررسی وضعیت فیزیولوژیکی دندان های متقاضی تصمیم می گیرد که آیا می تواند دندان های حساس خود را سفید کند یا خیر. معمولا برای این دسته از افراد در فواصل زمانی طولانی از مواد ضعیف تری استفاده می شود. ممکن است به موادی که حاوی پراکسید هستند حساسیت بیش از حد داشته باشید، در این صورت پزشک راه‌هایی غیر از استفاده از مواد سفیدکننده برای سفید کردن دندان‌هایتان را پیشنهاد می‌کند.

سوالات متداول مقایسه بلیچینگ با جرمگیری دندان

1- بلیچنگ یا سفید کردن دندان برای هر گونه ایراد دندانی مناسب است؟

دندان هایی که به دلیل خوردن غذاهای رنگی زرد می شوند بیشترین پاسخ را به سفید شدن دارند.

2-آیا بلیچینگ برای کودکان و نوجوانان قابل انجام است؟

بلیچینگ به طور کلی برای دندان های شیری تجویز نمی شود، اما برای دندان هایی که به دلیل ضربه و آسیب دچار تغییر رنگ شده اند، ممکن است بلیچینگ با پراکسید کاربامید تجویز شود.

3- سفید کردن دندان چقدر طول می کشد؟

عوامل زیادی در طول عمر بلیچینگ تاثیر دارند. حداقل طول عمر بلیچینگ معمولاً 1 تا 3 سال و گاهی تا 10 سال است. مصرف زیاد قهوه و چای، سیگار کشیدن، استفاده زیاد از نوشیدنی ها و عدم توجه به بهداشت دهان و دندان باعث کاهش مدت زمان سفید شدن می شود.

4- آیا تغییر رنگ ناشی از سیگار و نیکوتین با بلیچینگ قابل درمان است؟

از بین بردن لکه ها و تغییر رنگ ناشی از سیگار و نیکوتین کار آسانی نیست. این لکه ها در ابتدا سطحی هستند و در صورت عدم درمان به دندان ها نفوذ کرده و به تغییر رنگ داخلی تبدیل می شوند. لکه های نیکوتین را می توان با پراکسید کاربامید 10 درصد در طول شب به مدت 1 تا 3 ماه پاک کرد.

5- بلیچینگ چگونه باعث روشن شدن دندان ها می شود؟

پراکسید هیدروژن و پراکسید کاربامید به مینای دندان و عاج نفوذ می کنند و نه تنها تغییر رنگ سطحی را تغییر می دهند بلکه باعث تغییر رنگ داخلی دندان نیز می شوند. این روش درمانی باعث روشن شدن رنگ دندان ها بدون تاثیر بر سختی دندان در حین عمل می شود.

6- عوارض اصلی بلیچینگ چیست؟

یکی از شایع ترین مشکلات، حساسیت دندان های فرد به غذاهای سرد و گرم (حساسیت دندانی) است. مورد بعدی برآورده نشدن خواسته بیمارانی است که دندان های بسیار سفید می خواهند.

7- بعد از بلیچینگ چه مراقبت هایی باید داشت؟

بعد از سفید کردن دندان ها مصرف سیگار و رنگ های خوراکی مانند چای و قهوه را کاهش دهید و در صورت مصرف حتما بلافاصله دهان خود را بشویید.
8- اقدامات قبل از بلیچینگ چیست؟

دندان های آسیب دیده قبل از سفید کردن باید ترمیم شوند. باید بدانید که بلیچینگ روی پرکردگی و روکش تاثیری ندارد. قبل از فرآیند سفید کردن، اگر پلاک های دندانی وجود داشته باشد، برداشتن آنها به نتیجه بهتر کمک می کند.

هزینه سفید کردن دندان

جرمگیری و بلیچینگ دندان

هزینه سفید کردن دندان

هزینه های سفید کردن دندان بسته به روش و مواد مورد استفاده متفاوت است. محل قرارگیری و سفید شدن دندان ها از دیگر عواملی است که بر هزینه آن تأثیر می گذارد.
برای کاهش هزینه های سفید کردن دندان، دستورالعمل های بالا را دنبال کنید تا طول دوره سفید کردن دندان های خود را افزایش دهید. و با توجه به اینکه اکثر افراد روزانه قهوه و چای زیادی می نوشند، زردی و لکه دار شدن دندان ها اجتناب ناپذیر است. بنابراین، ممکن است لازم باشد حداقل سالی یک بار برای سفید کردن پول خرج کنید.