مزایای کامپوزیت دندان برای ترمیم دندان

امروزه استفاده از کامپوزیت دندان برای ترمیم دندان هایی که به دلیل پوسیدگی و عفونت دندان آسیب دیده اند، رواج یافته است. دلیل اصلی مزایای کامپوزیت دندان برای ترمیم دندان این است که پر شدن دندان با رزین شباهت زیادی به رنگ دندان طبیعی دارد، به این معنی که می توان از آن برای پر کردن حفره های دندانهای جلو و عقب بدون این که مشخص شود، استفاده کرد.

دلیل دوم این است که کامپوزیت ها حاوی هیچ گونه جیوه ای نیستند، زیرا استفاده از جیوه در گذشت زمان، اثرات طولانی مدت بر سلامتی دهان، دندان و سایر نقاط بدن ایجاد کند.

ترمیم دندان های خرد شده، لکه دار یا پوسیده با کامپوزیت دندان یک روش امتحان شده و صد در صد تضمینی است که دهه ها مورد استفاده در مطب های دندانپزشکی قرار گرفته است. در سالهای اخیر، کامپوزیت های ساخته شده با رزین کامپوزیت به یک جایگزین محبوب بجای سایر روش های دندانپزشکی تبدیل شده است.

کامپوزیت ها می توانند قالب بندی شوند و به دندان ها متصل شوند تا رنگی مطابق با ساختار دندان از دست رفته ایجاد شود. لازم به ذکر است که از ونیر کامپوزیت ها نمی توان برای هر مشکل ساختاری دندان استفاده کرد اما با این حال روشی کارآمد و اقتصادی برای اصلاح طرح لبخند شما هستند.

مزایای کامپوزیت دندان برای ترمیم دندان

مزایای کامپوزیت برای ترمیم دندان

مزایای رزین کامپوزیت

دندانپزشکان و افراد غالباً برای دلایل مختلف و به ویژه برای ترمیم دندان، پر کننده های کامپوزیت ونیر را انتخاب می کنند. از جمله این مزایا می توان به این مورد که تقریبا هم رنگ دندان است و می تواند انواع مسائل و مشکلات زیبایی دندان، از جمله ترک و شکستگی را برطرف کند؛ همچنین می توان آنها را با موفقیت برای دندانهای جلو و عقب استفاده کرد.

کامپوزیت ها نیاز به آماده سازی بسیار کمی از دندان دارند. تاج، روکش و سایر ترمیم های پرسلن نیاز به برداشتن برخی از ساختارهای سالم دندان برای قرار دادن آنها بر روی دندان دارند. با توسعه مواد چسبنده قوی تر با ساختاری محکم تر، رزین های کامپوزیتی می توانند حتی بسیاری از عیوب بزرگ دندان ها را که در اثر پوسیدگی یا ضربه به دندان ایجاد شده اند با حذف پوسیدگی و بخش های آسیب دیده دندان را ترمیم کرده و تا طولانی مدت بادوام باقی بمانند.

  1. تراشیدن بخش کمی از دندان

اگر با کامپوزیت آمالگام آشنا هستید، می دانید که برای قرار دادن کامپوزیت دندان، بخش قابل توجهی از دندان طبیعی شما باید همراه با قسمت های پوسیده دندان برداشته شود. این موضوع می تواند منجر به ضعف کلی ساختار دندان شود. از طرف دیگر، پرکردن و ترمیم دندان با ونیر کامپوزیت نیاز به تراشیدن بخش بسیار کمتری از دندان دارد و هنگامی که کامپوزیت کاملا به دندان طبیعی متصل و در جای خود سفت شد، باعث ایجاد ساختار محکم و قوی دندان می شود که یکی از مزایای کامپوزیت دندان برای ترمیم دندان بشمار می رود.

  1. کامپوزیت بخشی از ساختار اصلی دندان می شود.

یکی دیگر از مزایای پر کننده های کامپوزیت ونیر این است که به دندان اصلی شما متصل می شوند. پرکننده های کامپوزیتی به صورت روکش دندان وجود دارند که به طور سفارشی برای هر بیمار در آزمایشگاه ساخته می شوند. که معمولا بیماران به دو جلسه برای درمان دندان نیاز دارند تا کامپوزیت مخصوص دندان شما آماده شود و ممکن است دندان پزشک کامپوزیت و یا روکش موقتی را روی دندان شما قرار دهد. در نهایت کامپوزیت دائمی روی قسمت های خالی و تراشیده شده دندان قرار می گیرد و توسط اشعه مخصوصی روی دندان سفت می شود که به استحکام بیشتر دندان کمک می کند.

  1. سفت شدن کامپوزیت فقط در عرض چند ثانیه.

همانطور که ذکر شد، پس از قرار دادن پر کامپوزیت در دندان، اشعه مخصوصی روی کامپوزیت قرار می گیرد که این موضوع  این به کوتاه شدن مدت زمان سفت شدن ونیر کامپوزیت کمک می کند. معمولاً کامپوزیت دندان در کمتر از یک دقیقه کاملاً سفت شده و روند درمان اتمام می یابد.

تثبیت کامپوزیت دندان

نثبیت کامپوزیت دندان با اشعه مخصوص

  1. می توان از کامپوزیت برای رفع ترک و شکستگی دندان استفاده کرد.

یکی دیگر از مزایای کامپوزیت دندان برای ترمیم دندان این است که از آن ها می توان برای رفع پوسیدگی و ترک های دندان استفاده کرد. چسبندگی سریع، ظاهر مقاوم و رنگ طبیعی کامپوزیت های دندان، آنها را برای ترمیم ترک های قابل مشاهده دندان ایده آل می کند.

  1. عدم ایجاد حساسیت دندان

در مقایسه با کامپوزیت آمالگام، رزین های کامپوزیتی هیچ گونه حساسیت دندانی را ایجاد نمی کنند. دلیل این امر این است که کامپوزیت به عایق شدن دندان در برابر دمای خیلی گرم و سرد کمک می کند. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که ممکن است بلافاصله پس از قرار گرفتن کامپوزیت در دندان، حساسیت خفیف دندان به وجود آید.

  1. قابلیت ترمیم کامپوزیت

اگر به دلایل مختلفی مجبور به پر کردن مجدد دندان های خود هستید و مواد کامپوزیتی سابق شروع به تجزیه شدن کنند، می توان آنها را به آسانی ترمیم کرد. به عبارت بهتر اگر کامپوزیت دندان به طور تصادفی در اثر جویدن زیاد غذا یا دندان قروچه آسیب دیده باشد، دندانپزشک بعد از بررسی ساختار دندان، می تواند ناحیه پوسیدگی دندان را تمیز کرده و مواد کامپوزیتی را ترمیم کند.

  1. جایگزینی برای کامپوزیت قدیمی آمالگام

اگر نگران اثرات و خطرات احتمالی پرکننده های آمالگام قدیمی برای سلامتی خود هستید، لازم است بدانید که می توان از ونیر کامپوزیت برای جایگزینی پرکردن های قدیمی آمالگام استفاده کرد. دندانپزشک می تواند کامپوزیت قدیمی شما را برداشته و پر کننده ونیر کامپوزیتی را جایگزین آنها کند. این کار جیوه را از داخل دهان شما خارج کرده و ظاهر روشن تر و تمیزتری به دندان های شما می بخشد.

ونیر کامپوزیت یا آمالگام؟

تفاوت ونیر کامپوزیت با آمالگام

نکات آخر در مورد مزایای کامپوزیت دندان برای ترمیم دندان

ونیر کامپوزیت می تواند یک راه حل موقت و موثر برای دندان های آسیب دیده باشد. از آنجا که دندان های کودکان در حال رشد هستند، ترمیم دائمی دندان های آسیب دیده تا زمان بلوغ کامل توصیه نمی شود. از ونیر کامپوزیت می توان برای بازگرداندن فرم و عملکرد دندان تا زمان آماده شدن دندان برای کامپوزیت و روکش دائمی استفاده کرد.