قیمت، مزایا و عوارض تاج و بریج دندان

استفاده از روکش های دندانی باعث استحکام بیشتر دندان های شما و طراحی بهتر لبخندتان می شود. روکش های دندانی تمامی ایرادات دندان و تغییر رنگ دندان را می پوشاند و بهترین گزینه برای زیبایی دندان است. در این مقاله به توضیح و بررسی قیمت، مزایا و عوارض تاج و بریج دندان می پردازیم.

که بیماران از این پوشش ها استفاده می کنند هیچ گونه درد یا ناراحتی احساس نمی کنند.

بریج و روکش دندان چیست

نصب روکش و بریج دندان

انواع روکش دندان

بیمارانی که مشکل دندانی دارند برای استفاده از روکش دندان، انتخاب های زیادی دارند. پوشش ها بستگی به هزینه و قیمت، نیازهای درمانی و خواسته های شما را برطرف می کنند و طرح لبخندتان را اصلاح می کند. برخی از انواع روکش دندان به شرح زیر هستند:

  • لومینیرز

روکش های لمینت شده پرسلن دندانپزشکی زیبایی، بسیار نازک بوده و معمولاً بدون استفاده از بیهوشی از لومینیرز استفاده می شود. این درمان به دلیل نوآوری های جدید در کلینیک های دندانپزشکی امکان پذیر می باشد.

لومینیرز یک روش زیبایی برای دندان هایی است که لکه دار و خراشیده شده، تغییر رنگ داده یا از نظر ظاهر نامناسب هستند در دهان قرار می گیرند. این درمان همچنین می تواند برای ترمیم روکش ها و بریج های قدیمی دندان استفاده شود.

  • لمینت

پرسلن برای پوشاندن لایه نازکی از لمینت دندان یا دهان به منظور بهبود ظاهر رنگ دندان استفاده می شود.

  • لیتیوم

ساختارهای کریستالی شیشه سرامیکی روکش یا لیتیوم دی سیلیکات در این گروه طبقه بندی می شوند که به عنوان مثال از کوارتز، دی اکسید لیتیوم، اکسید فسفر، آلومینا، اکسید پتاسیم و سایر اجزای آن ساخته می شوند. به طور کلی، این ترکیب می تواند مقاومت زیادی داشته باشد و همچنین انبساط حرارتی کم بین شیشه های سرامیکی به دلیل اینکه در حال ساخت است. این نوع مواد شیشه سرامیک را می توان با استفاده از تکنیک های جدید و یا روش های جدید پردازش تولید شده شناسایی کرد.

  • روکش زیرکونیوم

روکش هایی که از ظاهر و ساختار زیرکونیوم برای شبیه سازی دندان طبیعی ساخته شده اند، به سادگی روکش های سرامیکی ساخته شده از پرسلن نیستند.

امروزه پیشرفته‌ترین روکش‌های دنیا، روکش‌ها، روکش‌های دندانی نشکن و مقاوم زیرکونیوم است که لایه‌ای سفید رنگ از عنصر اکسید زیرکونیوم (زیرکونیوم اکسید) استحکام دندان را در هنگام جویدن تا ۱۲۰۰ مگاپاسکال افزایش می‌دهد. این نوع روکش ها ماندگاری بالایی دارند و علاوه بر ظاهر زیبا و کاملا طبیعی، جویدن غذای را مختل نمی کنند.

پوشش های جایگزین روکش دندان

دو نوع روکش وجود دارد که با ترکیب پرسلین و طلا ساخته می شود. مشکل این نوع پوشش این است که لثه ها دچار فرسایش بیشتری می شوند. انتخاب جایگزین حل این مشکل،استفاده از روکش های تمام سرامیکی است. تاج های طلا در روکش های تمام سرامیکی برای مصارف آرایشی استفاده می شود.

این روکش‌ها نسبت به ترمیم‌های تمام سرامیکی یا روکش‌های پرسلین ترکیب شده با فلز، استحکام و طول عمر بیشتری دارند. بنابراین هنگام انتخاب نوع خاصی از روکش باید مورد توجه قرار گیرد.

انواع روکش دندان

روکش زیرکونیا چیست؟

مراحل قرارگیری روکش زیبایی و بریج دندان

نصب روکش دندان تحت بی حسی موضعی انجام می شود که از دو مرحله تشکیل شده است. روش روکش لمینت بسیار شبیه به روکش پرسلن است. این روش درمانی به شرح زیر است:

مرحله اول: در این مرحله دندانپزشک، دندانپزشکی شما را برای ریکاپ آماده می کند. برای انجام این کار با استفاده از یک مته کوچک شکل دندان را تغییر دهید. ایده اصلی انجام این کار این است که مطمئن شوید دندان های شما در شرایط خوبی برای درمان قرار دارند و امکان پوشاندن روی آن وجود دارد. علاوه بر اندازه و ظاهر لازم دندان های پوشیده شده با آن در این مرحله سازگار است.

سپس دندانپزشک مدلی از دندان های شما تهیه کرده و برای ساخت قالب به آزمایشگاه می فرستد. از این قالب برای ساخت تاج استفاده می شود. در این زمان ممکن است از شما یک پوشش موقت تا آماده شدن برای استفاده از پوشش نهایی خواسته شود.

مرحله دوم: در این مرحله لمینت جدید ساخته شده تا روی دندان شما قرار گیرد. در این مرحله دندانپزشک سطح دندان ها را با اسید می تراشد تا سطحی ناهموار روی آن ایجاد کند. انجام این کار باعث می شود تاج ها محکم به دندان بچسبند.

با این حال، مراحل فوق فقط برای پوشاندن دندان استفاده می شود.

مراقبت و نگهداری از بریج دندان

پس از قرار گرفتن دائمی روکش، اطلاعات مربوط به مراقبت و نگهداری از روکش ها را دندانپزشک در اختیار شما قرار می دهد. به طور کلی رعایت بهداشت دهان با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دو بار در روز، استفاده یکباره یا روزانه از تمیز کردن بین دندان ها (برای مسواک و خلال دندان) توصیه می شود. اینها باعث پارگی پلاک می شوند، جایی که لثه را می پوشاند و به جلوگیری از پوسیدگی دندان و بیماری لثه کمک می کند.

جویدن غذاهای سفت، یخ یا سایر مواد غذایی جامد نیست، زیرا این مواد غذایی به دندان شما آسیب می زند. همچنین نباید ناخن ها و دندان قروچه را بجوید زیرا باعث کاهش طول عمر و دوام روکش دندان می شود. اگر معمولاً به دندان قروچه می‌روید، دندانپزشک، محافظ شب دندان برای محافظت از روکش‌ها هنگام خواب توصیه می‌شود. عمر متوسط ​​پوشش‌ها معمولاً بین هشت تا ده سال است، بنابراین می‌توان از آن برای جایگزینی روکش‌ها استفاده کرد.

مزایا و معایب روکش دندان

مزیت اصلی روکش دندان، حفظ ساختار دندان در برابر شکستگی و همچنین محافظت از سلامت و زیبایی بافت های نگهدارنده دندان است. عمل قرارگیری و نصب روکش دندان معمولا بدون درد است.

قیمت بریج دندان

هزینه و قیمت روکش ها به نوع مواد و پوشش های مورد استفاده بستگی دارد. نصب روکش دندان بهتر از هر نوع درمان مرتبط با دندان است، نرخ و هزینه را می توان از کلینیک انتخابی خود بپرسید زیرا هزینه نهایی قیمت بریج دندان در کلینیک های مختلف، متفاوت است.

انتخاب نوع روکش های لیتیومی، لومینیرز، زیرکونیومی و غیره و همچنین مسائل مربوط به روکش های زیبایی دندان در هزینه ها و قیمت نهایی بریج دندان تاثیر دارد. و همچنین مسائل مربوط به روکش های زیبایی دندان بر هزینه ها و قیمت ها تأثیر می گذارد. تاج های قیمت پس از معاینه اولیه در کلینیک به اطلاع شما می رسانیم.

تاج ها علاوه بر جنبه های زیبایی شناختی، جنبه های سلامتی مانند تثبیت، جایگزینی و جلوگیری از شکستگی دندان را نیز دارا هستند. دندانپزشک درمورد تفاوت های انواع روکش های دندانی مختلف، با توجه به تمایل بیمار، موقعیت مکانی و نیازهای درمانی بیمار بهترین روکش های دندانی را برای وی توصیه می کند.

قیمت بریج دندان

انواع روکش دندان

قرارگیری تاج و بریج دندان همانطور که در مقاله توضیح داده شده است، راحت و بدون درد است. تاکنون هیچ عارضه جانبی برای آسیب رساندن به دندان های مجدد گزارش نشده است.