فلورایدتراپی دندانپزشکی و فواید آن برای کودکان چیست؟

پیشگیری از به وجود  حفره ها بهتر از درمان آنها، به ویژه در کودکان است. حفره دندان یک بیماری مزمن است که کودکان و بزرگسالان را در سراسر جهان درگیر خود می کند. متخصصان دندانپزشک می توانند از ایمن ترین روش موجود برای جلوگیری از حفره از طریق فلورایدتراپی استفاده کنند.

فلورایدتراپی برای کودکان بسیار مهم است زیرا می تواند باعث محکم و مقاوم شدن دندان ها در برابر اسیدها شود و تا سال ها از دندان ها محافظت کند. فلوراید نه تنها خطر ایجاد حفره را کاهش می دهد، بلکه می تواند علائم اولیه پوسیدگی دندان را نیز کاملا برطرف کند. بنابراین هر والدینی که نگران سلامتی دندان و دهان فرزند خود است، باید اطمینان حاصل کنند که فرزندشان در اسرع وقت تحت درمان فلوراید در حضور متخصص اطفال قرار بگیرد.

درمان حفره دندان با فلوراید

درمان دندان کودک با آب فلوراید

چه زمانی باید اولین ویزیت دندانپزشکی فرزند خود را تنظیم کنید؟

اولین ویزیت دندانپزشکی کودک باید حداکثر تا زمان اولین تولد کودک یعنی یک سالگی برنامه ریزی شود. اگر کودک شما دارای دندان های شیری است، زمان خوبی برای تنظیم اولین قرار ملاقات با دندانپزشک اطفال است.

با برنامه ریزی اولین ویزیت دندانپزشکی فرزند خود، این امکان را برای کودک ایجاد می کنید که بتواند عادات خوب دهان و دندان مانند مسواک و … را همراه با رابطه مثبت با دندانپزشک اطفال بدست بیاورد.

درمان فلورایدتراپی کودکان می تواند با تقویت مینای دندان به جلوگیری از حفره دندان کمک کند و همچنین ممکن است حفره هایی را که ممکن است شروع به شکل گیری کرده اند را درمان کند. کودک شما هنگام فلوراید تراپی هیچ گونه استرس یا اضطرابی را تجربه نمی کند زیرا درمانی بدون درد و سریع است. دندانپزشک لایه نازکی از فلوراید را روی دندان های کودک قرار می دهد که اغلب طعم مطبوعی دارد. کودک شما تا 30 دقیقه بعد از درمان از خوردن یا نوشیدن هر چیزی باید خودداری کند.

همه چیز درمورد فلوراید

فلوراید یک ماده معدنی طبیعی است که دندان ها را قوی تر می کند و از ایجاد حفره جلوگیری می کند. فلوراید تراپی یک درمان ضروری برای بهداشت دهان و دندان بشمار می رود. فلوراید از مینای دندان (لایه محافظ بیرونی هر دندان) پشتیبانی و محافظت می کند و با باکتری هایی که به دندان ها و لثه ها آسیب می رسانند؛ مبارزه می کند.

در طول درمان فلوراید حرفه ای چه اتفاقی می افتد؟

دندانپزشکان درمانهای مربوط به فلوراید را به صورت شستشو، فوم، ژل و …. ارائه می دهند. درمان های فلورایدتراپی که در کلینیک های دندانپزشکی انجام می شود، حجم فلوراید بیشتری نسبت به آب یا خمیردندان شما دارند. مراحل فلورایدتراپی فقط چند دقیقه طول می کشد. ممکن است از شما خواسته شود تا 30 دقیقه بعد از درمان از خوردن و آشامیدن خودداری کنید تا فلوراید به طور کامل جذب شود.

بهتر است قبل از فلورایدتراپی درمورد سابقه سلامت خود به دندانپزشک اطلاعات کاملی بدهید تا بتواند درمان های مناسب شما را انتخاب کند.

فلورایدتراپی چیست؟

فلورایدتراپی برای کودکان

هر فرد به چه میزان فلوراید نیاز دارد؟

فلوراید یک ماده معدنی طبیعی است که در همه منابع آب طبیعی وجود دارد. کودکان با نوشیدن آب لوله کشی از محل هایی که به آب فلوراید اضافه می کنند، مطابق با استانداردهای تعیین شده از صنایع، مقدار فلوراید مورد نیاز برای حفظ سلامت دندان های خود را دریافت می کنند.

با این حال ، مشاهده شده است که بسیاری از کودکان دسترسی به آب فلوراید ندارند و هیچ مکانیزمی برای مقابله با حفره ها یا پوسیدگی دندان در دهان خود به غیر از درمان فلوراید ندارند. این امر به ویژه در مورد بچه های خانواده های کم درآمد که از این درمان ها بهتر از آب فلوراید استفاده می کردند ، صادق بود. با این حال ، حتی اگر کودک شما به طور منظم آب فلوراید دارد ، هیچ مانعی برای حفاظت بیشتر در برابر حفره های ناشی از درمان فلوراید ندارد.

بسته به سلامت دهان و دندان شما هر 3 ، 6 یا 12 ماه یکبار برای معاینات پزشکی و درمان فلورایدتراپی به مطب دندانپزشک مراجعه کنید. اگر در معرض خطر ابتلا به پوسیدگی دندان باشید، دندانپزشک شما ممکن است یک محلول شستشو دهان یا ژل فلوراید مخصوصی را برای استفاده منظم در خانه تجویز کند.

موارد زیر می تواند خطر ابتلا به حفره را افزایش دهد:

  • مصرف بیش از حد مواد مخدر یا الکل
  • اختلال در خوردن غذا
  • بهداشت ضعیف دهان
  • عدم مراقبت از دندان ها
  • رژیم غذایی نامناسب
  • خشکی دهان یا کاهش بزاق
  • مینای دندان ضعیف

 فلوراید چگونه با باکتری و حفره ها مبارزه می کند؟

مینای دندان پوشش بیرونی دندان ها است که قوی ترین استخوان بدن انسان بشمار می رود. ضایعات غذا و باکتری هایی که روی سطوح دندان ها جمع می شوند، موجب پوسیدگی و تخریب دندان ها می شوند. هنگامی که ما غذاهای غنی از قند مانند کیک یا آب نبات می خوریم، باکتری ها این قندها را تخمیر کرده و آنها را به اسیدهایی تبدیل می کنند که اسیدیته حفره دهان را کاهش می دهند، اگر محیط اسیدی در دهان به مرور زمان بیشتر شود، پوسیدگی دندان ایجاد شود.

با این حال، بزاق در متوقف کردن این حمله با پوشاندن دندان ها و تأمین کلسیم و فسفات به عنوان جایگزینی از دست رفته در اثر سم زدایی کمک می کند. دقیقاً در این لحظه است که فلورایدتراپی اهمیت بیشتری پیدا می کند.

فلورایدتراپی با خمیردندان

خمیر دندان حاوی فلوراید

سخن آخر

همانطور که در این مقاله ذکر کردیم یکی از منبع های سرشار از فلوراید، چشمه های آب هستند که دسترسی به آن آسان و ارزان است. نوشیدن آب های حاوی فلوراید یکی از بهترین راه های درمان فلورایدتراپی برای کودکان بشمار می رود. نوشیدنی های الکلی، نوشابه ها، حتی آبمیوه های شیرین می توانند موجب پوسیدگی دندان شوند، آب فلوراید می تواند از دندان ها محافظت کند و همچنین کودک را سالم نگه دارد زیرا هیچ گونه کالری مضری ندارد.