دندان قروچه چیست؟

آیا تا به حال در حالی که دندان های خود را به شدت روی هم فشار می دهید، از خواب بیدار شده اید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، به احتمال زیاد از دندان قروچه رنج می برید. در این مقاله، ما به توضیح علت دندان قروچه در خواب می پردازیم.

دندان قروچه وضعیتی است که در آن فرد فشار زیادی روی دندان ها می آورد و آن ها را به یکدیگر فشار می دهد. دو نوع دندان قروچه وجود دارد؛ اولی هنگامی که فرد کاملا بیدار است و دندان قروچه ناخودآگاه ظاهر می شود و نوع دوم هنگام فشار دادن دندان ها در هنگام خواب است.

اگرچه دندان قروچه به دلیل استرس و اضطراب گاه به گاه اتفاق می افتد، اما اغلب در هنگام خواب رخ می دهد. دندان قروچه در هنگام خواب یکی از اختلالات دهان و دندانی بشمار می رود. افرادی که در هنگام خواب دندان های خود را روی هم فشار می دهند، بیشتر در معرض اختلالات دیگر خواب مانند خروپف هستند. اگر شما دچار دندان قروچه هستید، تا زمانی که علائم آن را مشاهده نکنید متوجه این عادت بد دهانی نمی شوید بنابراین دانستن علائم و علت دندان قروچه در خواب برای هر فردی بسیار مهم است.

علت دندان قروچه

دندان قروچه چیست؟

علت دندان قروچه در خواب چیست؟

عوامل متعددی ممکن است منجر به دندان قروچه در هنگام خواب شوند، از جمله:

  1. احساس تنش دائمی، زیرا ممکن است دندان قروچه به علت اضطراب، سرخوردگی و عصبانیت در هنگام خواب ظاهر شود.
  2. افرادی که دارای شخصیت بیش فعال، پرخاشگر یا رقابتی هستند ممکن است بیش از سایرین دچار دندان قروچه شوند.
  3. دندان قروچه به عنوان عارضه جانبی داروهایی مانند: برخی داروهای ضد افسردگی.
  4. کشیدن سیگار و نوشیدن نوشیدنی های کافئین دار، احتمال ساییدن دندان ها را افزایش می دهد و می تواند علت دندان قروچه در خواب باشد.
  5. داشتن سابقه خانوادگی، به عنوان مثال اگر یکی از بستگان شما از دندان قروچه رنج می برد، خطر ابتلای شما به آن را افزایش می یابد.
  6. ابتلا به برخی بیماری ها که باعث ساییدن دندان ها در شب می شود، مانند: بیماری پارکینسون، بیماری رفلاکس معده و …
  7. یکی دیگر از علل دندان قروچه در خواب، سن افراد است زیرا دندان قروچه در کودکان شایع تر از بزرگسالان است.

علائم دندان قروچه چیست؟

علائم و نشانه های دندان قروچه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • فشار شدید بر روی دندان ها که ممکن است آنقدر زیاد باشد که شما را از خواب بیدار کند.
  • دندانهای شکسته.
  • فرسایش مینای دندان، نمایان شدن لایه های عمیق تر دندان ها.
  • افزایش درد یا حساسیت دندان.
  • خستگی عضلات فک یا درد در فک، گردن و صورت.
  • سردرد خفیفی که در شقیقه ها شروع می شود.
  • زخم های داخل دهان ناشی از جویدن داخل گونه.
  • اختلال در خواب
  • درد در نواحی سر، گوش و صورت.
  • درد در مفصل فک و ماهیچه های اطراف.
علائم دندان قروچه

علائم دندان قروچه چیست؟

عوارض دندان قروچه در هنگام خواب

دندان قروچه در شب می تواند منجر به مشکلات متعددی شود، از جمله:

  • شکستگی یا از دست دادن دندان.
  • تغییر شکل استخوان های صورت.
  • درد شدید سر و فک.

درمان غیر دارویی دندان قروچه در خواب

برخی از روش های غیر پزشکی وجود دارد که به کاهش دندان قروچه در هنگام خواب کمک می کند، مانند:

  1. از خوردن نوشیدنی به ویژه نوشیدنی های کافئین دار در شب خودداری کنید.
  2. از جویدن آدامس خودداری کنید.
  3. قبل از خواب یک دستمال گرم روی مفصل گیجگاهی قرار دهید.
  4. با دنبال کردن تکنیک های تنفس عمیق، یوگا یا مطالعه قبل از خواب ، استرس خود را کاهش دهید.
  5. موقعیت بالش را برای حمایت بیشتر سر و گردن تنظیم کنید.
  6. ماساژ سر و گردن برای از بین بردن تنش عضلانی و نقاط مرتبط با دندان قروچه.

آیا کودکان از پدیده دندان قروچه دندان رنج می برند؟

مشکل دندان قروچه تنها به بزرگسالان محدود نمی شود، تقریباً 15 تا 33 درصد از کودکان دندان های خود را بهم می فشارند. نوزادان وقتی دندان های شیری آنها ظاهر می شود نیز ممکن است شروع به فشردن دندان های خود کنند و بیشتر کودکان تمایل دارند پس از ظاهر شدن پدیده دندان قروچه، هرچه سریع تر از آن خلاص شوند.

به طور معمول، کودکان اغلب هنگام خواب دچار دندان قروچه می شوند نه در ساعات بیداری و علت دندان قروچه در خواب برای کودکان می تواند به مسائل مختلفی مربوط باشد. دندان قروچه به ندرت مشکلات جدی دهان و دندانی ایجاد می کند. با این حال، دندان قروچه می تواند باعث درد فک، سردرد و فرسایش دندان شود.

در صورتی که احساس کردید دندان های کودک شما دچار فرسایش شده است یا اگر کودک شما از حساسیت یا درد دندان شکایت دارد، با متخصص های اطفال کلینیک شبانه روزی رایا مشورت کنید.

چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کرد؟

در صورت داشتن علائم ذکر شده در بالا یا نگرانی های دیگر در مورد دندان ها یا فک خود به دندانپزشک خود مراجعه کنید. اگر متوجه شدید که کودک شما دندان هایش را در حال فشردن است – یا علائم یا نشانه های دیگر دندان قروچه را نشان می دهد – این مشکل را به دندانپزشک اطلاع دهید.

درمان دندان قروچه

در بسیاری از موارد، درمان لازم نیست زیرا خیلی از کودکان بدون درمان، دندان قروچه را پشت سر می گذارند و بسیاری از بزرگسالان هنگام دندان قروچه، دندان های خود را آنقدر محکم نمی فشارند که به دنبال درمان باشند.

با این حال، اگر این مشکل پیشرفته باشد، برخی گزینه های درمان دندان قروچه عبارت اند از: برخی تکنیک های دندانپزشکی، درمان و داروها برای جلوگیری از آسیب دندان و تسکین درد فک است.

هنگام تشخیص بیماری در کلینیک های دندانپزشکی، در اکثر بیماران از آتل های دندانی یا محافظ گارد شبانه استفاده می شود که هدف آن جلوگیری از خونریزی در ساختار دندان و عدم فشردن و ساییدن دندان هنگام خواب است، گاهی برای درمان دندان قروچه از داروهایی مانند شل کننده های عضلات استفاده می شود.

درمان دندان قروچه

محافظ دهان برای دندان قروچه

سخن آخر

دندان قروچه یکی از عادات دهانی بد و مضر برای هر انسانی است، زیرا ممکن است ساختار دندان ها را به طور کل تغییر دهد و مشکلاتی را برای بیمار ایجاد کند. علت دندان قروچه در خواب می تواند مسائل مختلفی مانند تنش و نگرانی باشد و یا به طور ارثی از دیگر افراد خانواده به شما منتقل شده باشد. شما می توانید با متخصصین دندانپزشکی کلینیک شبانه روزی رایا صحبت کنید تا بهترین درمان را برای حل این مشکل، انجام دهید.