علت خراب شدن دندان از ریشه چیست؟

پوسیدگی دندان آسیب جدی به قسمت های سخت دندان است که به صورت حفره های کوچک ظاهر می شود. اما علت خراب شدن دندان از ریشه چیست؟ پوسیدگی دندان که حفره نیز نامیده می شود، ناشی از عوامل مختلفی است، برخی از این موارد عبارت اند از باکتری های موجود در دهان، خوردن مکرر غذاهای سفت، نوشیدنی های شیرین، و مسواک ناکافی در طول روز.

پوسیدگی و حفره دندان یکی از شایع ترین مشکلات بهداشتی دندان در جهان است. این مسئله در تمامی گروه های سنی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان رایج است.

در صورت عدم درمان سریع، پوسیدگی دندان ایجاد می شود و لایه های عمیق تر دندان را تحت تأثیر قرار می دهد که می تواند منجر به درد شدید دندان، عفونت و از دست دادن دندان شود. مراجعه منظم به دندانپزشک و عادات صحیح مسواک زدن و نخ دندان بهترین راه های محافظت از دندان در برابر پوسیدگی و حفره دندان است.

علت خراب شدن دندان از ریشه

علت خراب شدن دندان ها

علائم خراب شدن دندان از ریشه

علائم و نشانه های پوسیدگی دندان بسته به شدت و محل پوسیدگی دندان متفاوت است. در ابتدای مراحل پوسیدگی دندان، ممکن است هیچ علائمی نداشته باشید. اما با افزایش میزان فرسایش، علائم و نشانه های زیر ظاهر می شود:

  • دندان درد، درد ناگهانی خود به خودی یا درد دندانی که بدون هیچ دلیل مشخصی رخ می دهد.
  • حساسیت دندان.
  • درد مبهم یا شدید هنگام خوردن یا نوشیدن آبمیوه های خیلی شیرین، سرد یا گرم
  • ایجاد حفره یا شکاف های قابل مشاهده در دندان ها
  • لکه های قهوه ای، سیاه یا سفید روی هر سطحی از دندان ها
  • درد دندان هنگام جویدن غذا

چه زمانی به دندانپزشک مراجعه می کنید؟

خیلی از مواقع ممکن است از حفره ای که روی دندان هایتان ایجاد می شود آگاهی نداشته باشید. به همین دلیل انجام معاینات منظم و تمیز کردن مرتب دندان ها حتی در زمان بهبود دهان بسیار مهم است. با این حال، اگر دندان یا لثه هایتان درد می کند، در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید.

علت پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان در اثر عوامل مختلفی ایجاد می شود، فرایندی که با گذشت زمان در طولانی مدت اتفاق می افتد. در اینجا نحوه ایجاد پوسیدگی دندان و علت خراب شدن دندان از ریشه را وضیح می دهیم:

  • تشکیل پلاک ها: پلاک های دندانی یک غشای شفاف و چسبناک هستند که دندان بیمار را می پوشاند. این امر به دلیل خوردن زیاد قند و نشاسته و مسواک نکردن خوب دندان ها ایجاد می شود. هنگامی که قندها و نشاسته ها از روی دندان ها به طور کامل پاک نشوند، باکتری ها به سرعت از آنها تغذیه کرده و پلاک ایجاد می شود.

پلاک باقی مانده بر روی دندان های بیمار در زیر یا بالای خط لثه می تواند به تارتار تبدیل شود. ایجاد تارتارها برداشتن و از بین بردن پلاک را دشوارتر می کند زیرا یک لایه محافظ برای باکتری ها ایجاد می کند.

  • پلاک ها مینای دندان را از بین می برند: پلاک های دندانی سوراخ های کوچکی را در مینای دندان ایجاد می کنند که اولین مرحله پوسیدگی دندان بشمار می رود. هنگامی که برخی از قسمت های مینای دندان از بین رفت، باکتری ها و اسیدها می توانند به لایه بعدی دندان ها، به نام عاج برسند.

این بخش از دندان ظریف تر از مینای دندان است و در برابر اسیدها مقاومت کمتری دارد. لایه عاج حاوی بخش های کوچکی است که مستقیماً به عصب دندان متصل شده و باعث ایجاد حساسیت دندان می شود.

  • تخریب بافت دندان: با پیشرفت پوسیدگی دندان، حرکت باکتری ها و اسیدها در داخل دندان های بیمار ادامه می یابد و سپس به مواد داخلی دندان (پالپ) که حاوی اعصاب و عروق خونی است منتقل می شود. پالپ متورم شده و توسط باکتری ها تحریک می شود.

از آنجا که هیچ جایی برای انبساط در داخل دندان ها وجود ندارد، فشار روی عصب وارد می شود و در نتیجه باعث درد می شود. ناراحتی ناشی از آن می تواند فراتر از ریشه دندان و به استخوان گسترش یابد که این امر علت خراب شدن دندان از ریشه را نشان می دهد.

علت پوسیدگی دندان

علت خراب شدن دندان کودکان

چه کسانی در معرض ابتلا به پوسیدگی دندان هستند؟

همه افرادی که دندان دارند در معرض ابتلا به حفره و پوسیدگی دندان هستند، اما به دلیل برخی عوامل احتمال وقوع این خطر بیشتر می شود:

  1. پوسیدگی دندان اغلب در دندانهای عقب (مولر) رخ می دهد. این دندان ها دارای حفره ها، و شکاف های زیادی هستند که ذرات غذا در آنها تجمع می یابد. در نتیجه، تمیز نگه داشتن آنها دشوارتر از دندانهای جلویی است.
  2. برخی غذاها و نوشیدنی ها که به مدت طولانی روی سطح دندان شما می مانند، مانند شیر، بستنی، عسل، شکر، نوشابه، میوه های خشک، کیک، کلوچه، آب نبات سفت، نعناع، غلات خشک و چیپس و بیشتر از غذاهایی که باعث ایجاد حفره می شوند باعث خراب شدن دندان از ریشه می شوند.
  3. مصرف میان وعده یا نوشیدنی به طور مکرر نیز می تواند علت خراب شدن دندان از ریشه باشد. وقتی در طول روز میان وعده های زیادی مصرف می کنید یا از نوشیدنی های شیرین خوشتان می آید، بهتر است بدانید که به باکتری های دهان خود انرژی بیشتری برای ترشح اسیدهایی می دهید که به سطح دندان های شما حمله کرده و آنها را دچار فرسایش کنند. مصرف نوشابه یا سایر نوشیدنی های اسیدی در طول روز به ترشح مداوم اسید روی دندان ها کمک می کند.
  4. تغذیه نوزاد هنگام خواب نیز می تواند موجب پوسیدگی دندان شود زیرا وقتی به کودکان بطری های پر از شیر، شیر خشک، آب میوه یا سایر مایعات حاوی قند داده می شود، این نوشیدنی ها ساعت ها بر روی دندان های کودک باقی می مانند و منبع تغذیه باکتری های خورنده را فراهم می کنند.
  5. اگر بلافاصله بعد از خوردن و آشامیدن، دندان های خود را مسواک نزنید، پلاک به سرعت روی سطح دندان تجمع می یابد و اولین مرحله ایجاد حفره ها شروع می شود.
  6. جوانی یا کهولت سن نیز در پوسیدگی دندان موثر است، طبق تحقیقات پوسیدگی دندان در کودکان خردسال و نوجوانان رایج تر ازافراد میانسال است. افراد مسن بیشتر در معرض خطر عفونت دندان و لثه قرار دارند. با گذشت زمان، ممکن است دندان ها دچار فرسایش شوند و لثه ها عقب نشینی کنند و در نتیجه دندان ها مستعد پوسیدگی از ناحیه ریشه شوند. افراد مسن نیز ممکن است داروهای زیادی مصرف کنند که جریان بزاق را کاهش داده و خطر پوسیدگی دندان را افزایش می دهد.
عوامل خطر پوسیدگی دندان

علائم پوسیدگی دندان

سخن آخر

دندانپزشک ممکن است توصیه کند که با متخصص دهان و دندان مشورت کنید تا ببینید آیا رفلاکس معده علت از بین رفتن مینای دندان است یا خیر. اختلالات در اشتها نیز می تواند علت خراب شدن دندان از ریشه باشد زیرا از دست دادن اشتها می تواند منجر به فرسایش وسیع دندان ها و ایجاد حفره های دندان شود. اسید معده ناشی از استفراغ مکرر دندان ها را می پوشاند و مینای دندان شروع به تجزیه شدن می کند، در اینجور مواقع بهتر است در اسرع وقت به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.