عفونت دندان در بارداری

سلامت دندان بخش مهمی از سلامت کلی بدن شما است و از همه مهم تر بخش مهمی از مراقبت ها در دوران بارداری می باشد. عفونت دندان در بارداری بسیار برای مادر و کودک خطرناک است و می تواند مشکلات جدی را به همراه داشته باشد. .

بارداری، خطر وقوع برخی مشکلات مربوط به سلامت دندان را افزایش می دهد که ممکن است منجر به عوارض و خطراتی در دوران بارداری مانند زایمان زودرس شود. در دوران بارداری به معاینات منظم دندانپزشکی خود اهمیت ویژه ای دهید. به دندانپزشک خود حتما بگویید که باردار هستید، و البته لازم به ذکر است که اشعه ایکس برای عکس از دندان در دوران بارداری بی خطر است.

حفره ها که پوسیدگی دندان نیز نامیده می شوند، نواحی کوچیک و آسیب دیده ای در سطح دندان شما هستند. بارداری احتمال ابتلا به حفره دندانرا بیشتر می کند. شما ممکن است باکتری های ایجاد کننده حفره را در دوران بارداری و بعد از تولد به نوزاد خود منتقل کنید.

درمان عفونت دندان

عفونت دندان در دوران بارداری

سلامت دندان چیست و چه تاثیری بر بارداری دارد؟

سلامت دندان که به آن بهداشت دهان و دندان نیز گفته می شود شامل دهان، دندان و لثه شما می شود که بخش مهمی از سلامت کلی دندان شما بشمار می رود و اگر باردار هستید، این بخش مهمی از مراقبت های پزشکی که در دوران بارداری دریافت می کنید..

عفونت دندان در بارداری می تواند خطر ابتلا به مشکلات دهان و دندان را افزایش دهد و این مشکلات می تواند بر روند بارداری شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، برخی از مطالعات ارتباط بین بیماری عفونت لثه و زایمان زودرس را نشان می دهند. زایمان زودرس زایمانی است که زودتر از موعد تعیین شده اتفاق می افتد، (قبل از گذراندن 37 هفته بارداری).

نوزادان نارس ممکن است در هنگام تولد و حتی بعد از تولد، بیشتر از نوزادانی که به طور کامل و با روند طبیعی به دنیا می آیند، مشکلاتی از جهت سلامتی داشته باشند..مراقبت خوب از دهان، دندان ها و لثه ها در دوران بارداری می تواند به شما در بارداری و به دنیا آوردن بچه سالم کمک کند.

رابطه بارداری و عفونت دندان

بارداری می تواند منجر به مشکلاتی از جهت سلامت دهان و عفونت دندان در برخی از زنان از جمله بیماری لثه و پوسیدگی دندان شود. در دوران بارداری، هورمون ها بر لثه ها و دندان ها تأثیرات زیادی می گذارند.

مسواک زدن دوبار در روز با خمیردندان حاوی فلوراید و مراجعه به دندانپزشک به سالم ماندن دندان ها و لثه ها در دوران بارداری کمک می کند.

تحقیقات نشان داده است که بین بیماری شدید لثه و عفونت دندان در بارداری با زایمان زودرس با وزن کم کودک هنگام تولد ارتباط دارد. نوزادانی که زودتر از موعد به دنیا می آیند ممکن است با آسیب مغزی و مشکلات بینایی و شنوایی مواجه شوند.

مراقبت از دندان ها قبل از بارداری

اگر قبل از بارداری از دندان ها و لثه های خود مراقبت کنید، احتمال اینکه در دوران بارداری دچار مشکلات دندانی شوید کمتر است. شما می توانید این کار را با رعایت موارد زیر انجام دهید:

• مسواک زدن حداقل دوبار در روز با خمیردندان حاوی فلوراید.
  • یکبار در روز از نخ دندان برای بین دندان های خود استفاده کنید.
  • داشتن رژیم غذایی سالم و محدود کردن غذا و نوشیدنی های حاوی قند زیاد.
  • اجتناب از مصرف دخانیات به ویژه تنباکو و به حداقل رساندن الکل (توصیه می شود در دوران بارداری از الکل استفاده نکنید و از دخانیات نیز بهتر است اجتناب شود).
  • هر 6 تا 12 ماه یکبار به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

اگر قصد باردار شدن دارید، به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا در مورد هر نوع درمانی که می تواند قبل از بارداری انجام شود، به شما مشورت دهد. در صورت نیاز به درمان دندانپزشکی در دوران بارداری، اغلب می توان اقدامات غیر فوری را پس از سه ماهه اول انجام داد.

در صورت بارداری حتما به دندانپزشک خود اطلاع دهید زیرا دندانپزشکان وقتی می دانند که شما باردار هستید، اقدامات احتیاطی بیشتری را انجام می دهند تا مطمئن شوند مراقبت های دندانپزشکی برای شما و نوزاد شما بی خطر است.

در صورت خونریزی لثه، مسواک زدن را متوقف نکنید. از مسواک سر نرم و خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنید و حداقل دوبار در روز مسواک بزنید.

مراقبت از دندان ها قبل از بارداری

علت عفونت دندان زنان باردار

علل مشکلات سلامت دندان

علل شایع مشکلات سلامت دندان در دوران بارداری می تواند شامل موارد زیر باشد:

1. مشکلات لثه مانند ورم یا التهاب لثه
  2. استفراغ
  3. هوس خوردن غذاها و شیرینی
  4. مسواک نزدن

هورمون های بارداری می توانند برخی از زنان را در معرض مشکلات لثه قرار دهند ، از جمله:

• التهاب لثه: عفونت لثه که به احتمال زیاد در سه ماهه دوم حاملگی رخ می دهد. علائم عفونت دندان در بارداری شامل تورم لثه و خونریزی در هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن است.
  • بیماری پریودنتال: عفونت ساختارهای نگهدارنده دندان (لثه، رباط و استخوان دندان). این بیماری ناشی از التهاب لثه است که می تواند منجر به از دست دادن دندان شود.

جلوگیری از عفونت دندان بعد از استفراغ در دوران بارداری

• از مسواک زدن بلافاصله پس از استفراغ خودداری کنید. در حالی که بعد از استفراغ اسید معده روی سطح دندان ها وجود دارد، مسواک زدن ممکن است مینای دندان را خراش دهد.
  • بعد از هربار استفراغ کردن، دهان خود را کاملاً با آب لوله کشی ساده بشویید.
  • با دهانشویه حاوی فلوراید دهان خود را ضدعفونی و تمیز کنید.
  • اگر دهان شویه حاوی فلوراید ندارید، یک قطره خمیر دندان حاوی فلوراید را روی انگشت خود بگذارید و آن را روی دندان های خود بمالید و سپس کاملاً آن ها را آب بشویید.
درمان عفونت دندان

درمان عفونت دندان زنان باردار

هوس خوردن غذا در دوران بارداری

برخی از زنان در دوران بارداری هوس غذاهای غیرمعمول دارند. اگر هوس خوردن تنقلات شیرین دارید، بهتر است از خوردن آنها خودداری کنید زیرا ممکن است خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهد. سعی کنید در عوض غذاهایی را مصرف کنید که دارای قند کمتری هستند.

اگر جز شیرینی هیچ چیز اشتیاق شما را برطرف نمی کند، سعی کنید گاهی اوقات گزینه های سالم تری مانند میوه تازه را انتخاب کنید. پس از خوردن میان وعده های شیرین، دهان خود را با دهانشویه حاوی فلوراید بشویید یا دندانهای خود را مسواک بزنید.