عصب کشی دندان کودکان

عصب کشی دندان کودکان یکی از رایج ترین فرآیندهای درمان اعصاب در بین کودکان است. وقتی پوسیدگی دندان شیری به اندازه کافی عمیق باشد که به عصب برسد، کودک نیاز به عصب کشی دارد. در این فرآیند قسمت آسیب دیده عصب برداشته می شود و سطح باقی مانده با داروهای دیگر پر می شود.

هدف از عصب کشی دندان های شیری

• حفظ یکپارچگی و سلامت دندان های کودک و همچنین سالم نگه داشتن بافت لثه کنار دندان.
  • عصب کشی دندان های پوسیده کودکان برای جلوگیری از عفونت دندان کودک و اطمینان از سلامت دندان های شیری او بسیار مهم است.
  • بعد از عصب کشی دندان شیری بهترین و بادوام ترین ماده ترمیمی که می توانیم روی دندان بگذاریم تاج است.

برخی از والدین فکر می کنند که عصب کشی دندان کودک نیاز به جراحی بسیار سختی دارد، اما در واقع عصب کشی به خودی خود یک فرآیند روال و عادی است.

ما دندان های کودکانتان را با بهترین روش های جراحی درمان می کنیم و با آن لبخند کودک شما را زیبا نگه می داریم. اگر دندان های کودک شما در اثر پوسیدگی آسیب دیده باشد، دندانپزشک احتمالا جراحی و عصب کشی دندان را توصیه می کند.

عصب کشی دندان اطفال

عصب کشی دندان شیری

آیا عصب کشی دندان شیری کودکان درد دارد؟

از آنجایی که اعصاب آسیب دیده در این فرآیند کشیده می شوند، کودک شما نباید بعد از جراحی درد زیادی احساس کند. در طی این فرآیند، دندان با بی حسی موضعی کاملاً بی حس می شود؛ با این حال، تا دو هفته پس از جراحی، کودک ممکن است کمی به مواد روکش یا سایر روش های دندانپزشکی حساسیت نشان دهد.

در این مدت کودک باید به مسواک زدن ادامه دهد و به خصوص لثه های اطراف دندان عصب کشی شده را به خوبی بشوید تا متورم نشود. اگر کودک شما بیش از حد درد دارد، برای بررسی مجدد به پزشک مراجعه کنید.

کانال ریشه دندان کودکان

کانال ریشه کودکان روشی برای از بین بردن پالپ از دندان های کودک شما است. پالپ دندان یا عصب بافتی است که حاوی اعصاب و عروق خونی است که ریشه دندان را پر می کند. هر ریشه دندان از دندان های کودک شما محافظت می کند و آنها را روی لثه و فک او محکم می کند. اگر ریشه دندان آسیب دیده باشد، ممکن است نیاز به کشیدن عصب باشد.

آبسه، حفره یا جراحت می تواند باعث آسیب به کانال ریشه دندان شود. درمان ریشه اطفال یا درمان ریشه می تواند بر روی دندان های شیری و دائمی کودک شما انجام شود. اگر از دست دادن دندان های شیری زودتر از حد طبیعی باشد، می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در خوردن یا صحبت کردن کودک شما شود.

چگونه فرزندانمان را برای کشیدن عصب دندان آماده کنیم؟

دندانپزشک شما را راهنمایی می کند و به شما می گوید که چگونه با کودک خود در مورد کانال ریشه صحبت کنید و چرا. کودک شما ممکن است از دیدن دندانپزشک بترسد یا عصبش کشیده شود.

تجربیات ناراحت کننده خود را به فرزندتان نگویید. به کودک خود کمک کنید تا درک درستی از آنچه قرار است هنگام مراجعه به دندانپزشک اطفال بیفتد داشته باشد. برای او توضیح دهید که چگونه از داروی بی حس کننده برای جلوگیری از درد استفاده می شود. بسته به سن کودک شما، ممکن است از اشعه ایکس برای بررسی دندان ها برای تعیین میزان عفونت استفاده شود.

کانال ریشه دندان

عصب کشی دندان

مراحل کشیدن عصب دندان کودکان (درمان کانال ریشه)

در طول عمل از بیهوشی استفاده می شود. همچنین می توان آنتی بیوتیک ها را برای جلوگیری از عفونت تجویز کرد. مهم است که بدانید آیا کودک شما تاکنون به آنتی بیوتیک ها یا داروهای بیهوشی حساسیت داشته است یا خیر. دندانپزشک یک ورقه لاستیکی در اطراف دندان قرار می دهد و آن را از بقیه قسمت های دهان جدا می کند تا بزاق وارد کانال ریشه نشود. همچنین به تنفس کودک کمک می کند و از بلع مایعات و بریدن دندان های کوچک جلوگیری می کند.

یک برش کوچک برای دسترسی به پالپ و کانال ریشه ایجاد می شود.کانال ریشه با ابزار دندانپزشکی و با مایع تمیز می شود. سپس آن را با یک خمیر لاستیکی مخصوص مانند کانال ریشه پر می کنند.

در پایان یک تاج موقت یا دائمی روی دندان ها نصب می شود تا از آسیب بیشتر به دندان جلوگیری شود، زیرا می توان ریشه را با خمیر استروئیدی پر کرد تا هرگونه تومور در کانال ریشه را تسکین دهد. ماده ای که کانال را پر می کند “دوست بدن” است بنابراین می تواند توسط بدن جذب شود.

عوارض کانال ریشه کودکان

• ممکن است مایع پاک کننده ای که برای تمیز کردن ریشه دندان استفاده می شود وارد بافت های اطراف شود و باعث تورم، کبودی یا التهاب شود.
  •  سر ابزار دندانپزشکی را می توان به ریشه دندان کودک شما متصل کرد.
  •  اگر نوک ابزار به دهان بیفتد، کودک شما می تواند آن را ببلعد.
  • اگر نوک ابزار به دهان بیفتد، کودک شما می تواند آن را ببلعد.
  •  ممکن است ریشه به طور کامل پر نشده باشد و یا مواد به خوبی در جای خود نچسبند، بنابراین باعث ورود اشیا به دندان کودک می شود. و باعث التهاب می شود. بنابراین، کودک باید برای بار دوم عصب را بکشد یا دندان را بکشد.
  •  همچنین ممکن است بافت آسیب دیده به طور کامل خارج نشود.

کودکان را پس از عمل عصب کشی دندان تحت نظر بگیرید

بسته به نوع درمان، کودک شما ممکن است در یک یا همه قسمت های زیر احساس بی حسی کند:

•  دندان
  •  پالپ
  •  گونه ها
  •  زبان

معمولا اثرات بیهوشی یک یا دو ساعت طول می کشد. کودک خود را با دقت بسیار تماشا کنید تا مطمئن شوید که او با نواحی بی حس شده مشکلی ندارد یا آن قسمت را گاز نمی گیرد.

تا زمانی که بیهوشی به طور کامل از بین نرفته است به کودکان اجازه ندهید چیزی بخورند، جویدن قبل از از بین رفتن اثر بیهوشی می تواند باعث تورم، خونریزی و حتی آسیب شدید شود.

محل درمان حداقل به مدت 30 دقیقه با گاز استریل پوشانده می شود تا کودک دچار اذیت و یا گاز گرفتگی آن ناحیه نشود.  هنگامی که خونریزی برطرف شد، به کودک خود گاز استریل بدهید تا سی دقیقه گاز بگیرد و آن را بین دندان هایش نگه دارد. اگر خونریزی برای چندین ساعت ادامه داشت، بلافاصله به پزشک اطلاع دهید.

کشیدن دندان پوسیده

عصب کشی دندان شیری

به منظور بهداشت دهان و ناحیه تحت درمان برای چند روز از مسواک استفاده نکنید. محل درمان را با آب داغ و با سرنگ تمیز کنید. اگر کودک شما به سن کافی رسیده است، توصیه می شود دهان خود را با آب نمک و دهانشویه تمیز کنید.