روش درمان پوسیدگی و درد دندان

حفره هایی که دندانپزشکان گاهی آن را پوسیدگی دندان می نامند، در واقع برخی نقاط دندان دچار پوسیدگی شده اند. اندازه آنها می تواند از ریز تا بزرگ باشند تا در نهایت دندان نیاز به عصب کشی و کشیده شدن پیدا کند. حفره ها معمولاً تا زمانی که به اندازه کافی در عمق دندان قرار نگیرند آسیب نمی بینند و عصب زیر را تحت تأثیر قرار می دهند اما در این مقاله به طور جامع به توضیح روش درمان پوسیدگی و درد دندان می پردازیم.

درمان درد دندان

درمان پوسیدگی دندان

علائم پوسیدگی دندان

فردی که درد حفره دارد ممکن است حساسیت دندان را تجربه کند. درد حفره می تواند از خفیف تا غیر قابل تحمل متغیر باشد. هنگامی که پوسیدگی، مینای دندان را از بین می برد، ممکن است فرد متوجه شود که حساسیت زیادی هنگام مسواک زدن دندان ها یا نوشیدن نوشیدنی های گرم یا سرد، دارد.

حفره هایی که باعث آسیب عمیق تری در دندان می شوند می توانند بر عصب تاثیر بگذارند و باعث درد شدید شوند. گاهی اوقات، حفره ها می توانند آنقدر بزرگ شوند که باکتری ها به لثه یا حتی استخوان زیر دندان نفوذ کنند. این می تواند باعث درد شدید و بی امان و همچنین عفونت های جدی شود.

برخی از علائمی که ممکن است فرد در صورت داشتن حفره خفیف تا متوسط ​​متوجه آن شود عبارتند از:

  • حساسیت دندان، که ممکن است مانند احساس سوزش باشد
  • دندان دردهای گاه به گاه که با داروهای مسکن از بین می روند
  • حساسیت در یک طرف دهان، به ویژه هنگام جویدن غذاهای سفت
  • تغییر رنگ دندان ها مانند لکه های زرد، سفید یا قهوه ای

هنگامی که یک حفره بسیار بزرگ می شود یا باعث آبسه دندان می شود، برخی از علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. درد شدیدی که ممکن است فقط روی یک دندان تاثیر بگذارد
  2. درد کم اما مداوم
  3. دردی که از ضربان و گزش تا درد یا سوزش متغیر است
  4. تورم در لثه یا صورت
  5. حالت تهوع
  6. تب
  7. درد در فک، گوش یا لثه
  8. درد دندان به اندازه ای شدید است که خواب یا فعالیت های روزانه را مختل کند
  9. گاهی اوقات، زمانی که عفونت عصب یا پالپ دندان را از بین می‌برد، دندان آبسه‌شده برای مدتی دیگر درد نمی‌کشد.
  10. با این حال، ممکن است فرد همچنان علائم دیگری مانند تورم داشته باشد و اگر عفونت به لثه یا استخوان برسد، درد ممکن است عود کند.

علت پوسیدگی و درد دندان

باکتری هایی که از بقایای مواد غذایی به ویژه قند استفاده می کنند، روی سطح دندان ها زندگی می کنند. هنگامی که یک فرد غذاهای بسیار شیرین مصرف می کند، دندان های خود را مسواک نمی زند یا به دنبال مراقبت های منظم از دندان نمی رود، احتمالاً باکتری های بیشتری در دهان خود دارد.

با گذشت زمان، این باکتری ها می توانند به مینای دندان آسیب برسانند و در نهایت باعث پوسیدگی در عمق دندان شوند. این باکتری ها بیوفیلم هایی را تشکیل می دهند که باعث ایجاد پلاک می شوند و حذف آنها را دشوارتر می کند. با گذشت زمان، باکتری ها به پالپ و عصب حساس دندان آسیب می رسانند و باعث درد حفره می شوند.

عوامل زیادی می توانند بر حساسیت فرد به حفره ها تأثیر بگذارند، از جمله میکروبیوم فردی آنها. میکروبیوم کلونی منحصر به فرد فرد از باکتری ها و سایر میکروارانیسم ها است که می تواند به رشد باکتری های مضر در دهان کمک کند یا مانع رشد آنها شود.

منبع معتبر تحقیقاتی همچنین نشان می دهد که باکتری هایی که باعث ایجاد حفره می شوند مسری هستند. یک فرد می تواند باکتری های ایجاد کننده حفره را با بوسیدن آنها، اشتراک گذاری غذا یا نوشیدنی با آنها، یا عطسه روی یا نزدیک آنها به فرد دیگری منتقل کند.

درمان پوسیدگی دندان

علت پوسیدگی دندان

تسکین فوری درد دندان

برخی از استراتژی هایی که می توانند به درد حفره کمک کنند عبارتند از:

استفاده از ژل های بی حس کننده: برخی از ژل های بدون نسخه (OTC) می توانند به طور موقت درد دندان را تسکین دهند.

تلاش برای شستشو با آب نمک گرم: آب نمک گرم می تواند به کشتن باکتری ها کمک کند و ممکن است به طور موقت درد را کاهش دهد.

آزمایش روغن میخک: روغن میخک ممکن است به کاهش درد دندان کمک کند. برخی از ژل های بی حس کننده دندان از روغن میخک استفاده می کنند.

مصرف داروهای مسکن OTC: مسکن هایی مانند ایبوپروفن و استامینوفن می توانند به تسکین علائم دردناک کمک کنند.

تلاش برای سرما یا گرما درمانی: یک فرد می تواند از بسته سرد یا گرم در قسمت بیرونی دهان خود استفاده کند. جایگزینی این درمان ها نیز ممکن است کمک کند.

اطمینان از مراقبت بهتر از دهان: مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن می تواند مقداری از پلاک را از بین ببرد. این کار حفره را درمان نمی کند، اما می تواند سرعت ورود باکتری ها به دندان را کاهش دهد و به طور بالقوه از بدتر شدن درد جلوگیری کند.

راه های درمان پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان به اندازه ای شدید که باعث درد شود، نیاز به مراجعه به دندانپزشک دارد.

در برخی موارد، ممکن است علت غیر حفره ای مانند عفونت سینوسی یا مشکلات مفصل گیجگاهی فکی وجود داشته باشد.

با این حال، فقط دندانپزشک می تواند علت را تشخیص دهد، بنابراین ضروری است که به دنبال درمان فوری برای جلوگیری از بدتر شدن مشکل باشید.

درمان بستگی به شدت حفره و محل قرارگیری آن در دهان دارد. برخی از گزینه های درمانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

پرکردن دندان: دندانپزشک حفره را سوراخ می کند و سپس آن را با یک ماده ایمن پر می کند تا از باکتری جلوگیری کند.

کانال های ریشه: کانال های ریشه می توانند دندان در حال مرگ را نجات دهند.

روکش: روکش لایه بیرونی دندان را برداشته، پوسیدگی را از بین می برد و سپس از کلاهک دائمی برای پوشاندن کل دندان استفاده می کند.

آنتی بیوتیک ها: زمانی که فردی دچار عفونت دندانی جدی می شود، ممکن است به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشد. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، کسانی که سابقه پیوند عضو دارند و افرادی که تحت شیمی درمانی هستند نیز ممکن است به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشند.

مراقبت های ارتودنسی: گاهی اوقات شلوغی دندان ها یا مشکلات ناشی از بایت می تواند خطر پوسیدگی را افزایش دهد. جستجوی مراقبت های ارتودنسی، مانند بریس، ممکن است کمک کننده باشد.

چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنیم

برای هر درد دندان یا دهان، فرد باید با دندانپزشک قرار ملاقات بگذارد. اگر درد شدید یا غیر قابل تحمل باشد، ممکن است بخواهند با دندانپزشک اورژانس تماس بگیرند.

اگر فردی نتواند ظرف 24 ساعت آینده وقت ملاقات بگیرد و هر یک از علائم زیر را داشته باشد، ممکن است به مراقبت اورژانسی نیاز داشته باشد:

  • تب
  • بیماری جسمی
  • سردرد
  • تورم در صورت یا اطراف دهان
  • تورم پشت گوش
  • درد آنقدر شدید است که خوابیدن را غیرممکن می کند
  • یک فرد باید به دنبال مراقبت های فوری برای این علائم باشد، زیرا ممکن است به این معنی باشد که عفونت به ناحیه دیگری از بدن سرایت کرده است.
درمان درد دندان

علائم درد و پوسیدگی دندان

خلاصه

اگرچه درد حفره می تواند شدید باشد، اما بسیار قابل درمان است. دندانپزشک معمولاً می‌تواند درد را ظرف چند ساعت درمان کند، یا با رسیدگی به علت زمینه‌ای یا با تجویز داروهای ضد درد در حین برنامه‌ریزی برای درمان اضافی. فرد همچنین می تواند قبل از مراجعه به دندانپزشک، درمان های خانگی را برای کاهش درد امتحان کند.

به ندرت، حفره ها می توانند باعث مشکلات سلامتی جدی از جمله عفونت های گسترده شوند. اگرچه در اولین نشانه حفره نیازی به وحشت نیست، اجتناب از مراقبت از دندان می تواند سلامت کلی دندان را تضعیف کند.