دندان پزشکی پیشگیری یکی از شاخه های علم دندان پزشکی است که به روش های مراقبتی و تغذیه ای در خصوص پیشگیری از بیماری های دهان و دندان می پردازد . همچنین در دندان پزشگی پیشگیری روش های حفظ و مراقبت بهداشت دهان و دندان به صورت جامع مطرح می گردد. در دوران بارداری به دلیل حساسیت بالای دندان ها ، کاهش کلسیم بدن مادر و عواملی که در مقاله دندان پزشکی زنان باردار و تاثیرات حاملگی بر سلامت دهان و دندان مطزح شد اهمیت پیشگیری بسیار بالاتر است به همین دلیل این مقاله را به موضوع : اهمیت دندان پزشگی پیشگیری در دوران بارداری ، اختصاص دادیم.

از سال ۱۹۲۸ اهمیت مراقبتهای دندانی در دوران قبل از تولد نوزاد شناخته شده است. به نظر می رسد که تغذیه کامل که شامل تعادل مواد معدنی مطلوب می باشد بر روی ساختمان دندانی جنین مؤثر است.

REESE  در سال ۱۹۳۰ رابطه بین حاملگی و دندان پزشکی پیشگیری را شناخت. او توصیه کرد که برای تکامل و نگهداری سلامت دندانی ، بدنی با تعادل خوب و فانکشن های هماهنگ غدد داخلی و رژیم غذایی با ویتامین کافی و بهداشت دهانی خوب ضروری است. ولی متأسفانه آگاهی دندان پزشکان تنها این است که فقط در موارد اورژانس باید زنان باردار را درمان کرد. ولی لازم است که بدانیم که زنان باردار نیاز بیشتر به مراقبت دندانی دارند.

دندان پزشکی پیشگیری در دوران بارداری موارد زیر را با دقت بیشتری در بر می گیرد.

پلاک کنترل در دندان پزشکی پیشگیری

برای اینکه خانم های باردار با درد های شدید دندانی مواجه نشوند و بالطبع خواستار کشیدن یا درمان های دیگر دندان نشوند به خصوص در سه ماهه اول حاملگی بهتر است با استفاده از روش های موجود در دندان پزشکی پیشگیری پلاک های میکروبی دندان های خود را کنترل کرده و مانع از تجمع این پلاک ها شوند  بنا براین بهتر است که:

1- در دورانی که باردار نیستند از سالم بودن دندانهای خود اطمینان یابند. واضح است که درد نداشتن دندانها دلیل سالم بودن آنها نیست. آنها تنها هنگامی می توانند از سالم بودن دندانهایشان مطمئن شوند که یک دندانپزشک پس از معاینه کامل سلامتی آنها را تأئید کند.

۲- ضمن مراجعه به دندانپزشک روش صحیح مسواک کردن و نخ زدن و رعایت دستورات بهداشتی را بیاموزند. در صورت لزوم دندانپزشک می تواند خانم حامله را نزد یک متخصص بهداشت بفرستد تا او نیز دستورات لازم بهداشتی و دندان پزشکی پیشگیری را در اختیارش قرار دهد. آموزش لازم در مورد رژیم غذایی نیز در همین مرحله انجام می شود. خانمهای باردار باید بدانند که رعایت این دستورات در دوران بارداری بسیار ضروری تر از مواقع دیگر است چرا که سهل انگاری در ایام بارداری زیانهای فراوانی را به دنبال خواهد داشت آنها باید به یاد داشته باشند که با رعایت بهداشت دهان خود الگوی بسیار خوبی برای فرزندان آینده خود خواهند بود.

3- حتی بدون اینکه از دندان های خود ناراحتی داشته باشند هر شش ماه یک بار جهت معاینه و بررسی دندانها به دندانپزشک مراجعه نمایند تا در صورت وجود پوسیدگی با درمان به موقع از پیشرفت آن جلوگیری شود.

عدم توجه به مراقبتهای خانگی (home care) و دندان پزشکی پیشگیری که هیچ اثر سوئی برای زنان غیر باردار ندارد می تواند برای همان زنان در دوران بارداری مشکلاتی را ایجاد کند زیرا ثابت شده که تغییرات هورمونال اثراتی روی پریودنشیم می گذارد.

از آنجائیکه ظرفیت معده خانمهای باردار در سه ماهه سوم حاملگی کاهش می یابد در نتیجه بیمار به میزان کمتر ولی به دفعات بیشتر غذا می خورد و این مسئله به صورت عادت در می آید و معمولا از غذا brushing-teeth-with-bleeding-on-gum-and-tooth-rayadentalclinicهایی که خاصیت پوسیدگی زائی بسیار بالائی دارند.

استفاده می کند. علاوه براین در سه ماهه اول بارداری به علت (morning sickness) و استفراغ های مکرر مینا به طور متناوب در معرض اسید قرار می گیرد. ژنژیویت گرانولوم پیوژنیک، پوسیدگی، از دست دادن دندان در بیمارانی که قبل از حاملگی هیچ مشکل دندانی نداشته اند ممکن است دیده شود. احتمال دارد که این بیماران قبل از باردار شدن پلاک کنترل کافی نداشته اند و به علت تغییرات هورمونال در دوران بارداری این وضعیت شدید شده است .

بنابراین لازم است که هر چه زودتر به بیماران باردار مراقبت های صحیح در خانه  و دندان پزشکی پیشگیری را  آموزش داد. آنها می­بایستی حتی الامکان در مراحل اولیه بارداری بوسیله دندانپزشک معاینه دقیق و کامل شوند. بیمارانی که تمایل برای استفاده از نخ طبی دندان ندارند باید به اهمیت کنترل پلاک میکروبی دندان ها پی ببرند و بیمارانی که از روشهای دندان پزشکی پیشگیری استفاده نمی کنند باید تشویق شوندکه حداقل هفته ای یک بار این کار را انجام دهند.

باید توصیه شود که بعد از هر بار مصرف مواد شیرین مسواک بزنند و نیز بعد از استفراغ شستشوی دهان و مسواک کردن ضروری است.

باید به بیماران حامله آگاهی داد که تنها از طریق پلاک کنترل عالی می توان از بسیاری از بیماریهای دندانی در دوران بارداری پیشگیری کرد.

تغذیه در زنان باردار و اهمیت آن در دندان پزشکی پیشگیری :

تغذیه علمی است که رعایت اصول آن برای سالم زیستن و سالم بودن اهمیت فراوان دارد. کلیه اجزاء و اندامهای بدن از مواد موجود در غذاها ساخته شده است. همان غذایی که بوسیله مادر در دوران بارداری و توسط فرد از بدو تولد مصرف میشود.

قبل از رویش دندانها مواد موجود در رژیم غذایی می تواند در تکامل مینا، ترکیب شیمیایی ، شکل و اندازه دندان تأثیر بگذارد. همچنین بعد از رویش دندان ها غذای مصرفی نقش مهمی در سلامت با تخریب دندانها به عهده دارد. اگر مواد لازم جهت رشد جنین بوسیله رژیم غذایی مادر تأمین نشود این مواد از بافت های بدن مادر تأمین خواهد شد. بنابراین داشتن یک رژیم طبیعی در دوران بارداری که نیازهای غذایی روزانه زنان را برآورده سازد ضروری است. تغذیه می تواند یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده نتیجه بارداری در زنان کم سال باشد. برای داشتن دهانی سالم و داشتن نوزادی سالم و با دندانهای بی عیب داشتن یک رژیم صحیح ضروری است . نحوه رژیم غذایی صحیح و لیست نیازهای تغذیه ای رژیم به صورت غذاها و استراتژی لازم باید در اختیار زنان باردار گذاشته شود. در این مورد مشورت با پزشک مشاور تغذیه ای اغلب مفید واقع می شود. و سبب پیشگیری در خراب شدن دندان مادر و نوزاد خواهد شد. در واقع تغذیه صحیح روشی مفید در دندان پزشکی پیشگیری برای سلامت دندان و دهان مادر و نوزاد می باشد.

در کلیپ زیر نکات مثبتی در خصوص بارداری و مراقبت از دندان آورده شده است.