دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت

با شنیدن کلمه ”پروتزهای مصنوعی” اولین چیزی که به ذهنتان می رسد چیست؟ آیا به مجموعه ای از دندانهای متحرک فکر می کنید که در صورت عدم استفاده در لیوان آب قرار می گیرد؟ این نوع از پروتزهای متحرک هنوز وجود دارند، اما این روزها یک جایگزین به مراتب بهتر وارد دنیای دنداپزشکی شده است که به آن “دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت” می گویند.

دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت، کاملا با بافت لثه های بیمار جوش خورده و همیشه در دهان شما ثابت باقی می ماند و نیازی به خارج کردن آن برای شست و شو نیست.

کسانی که دندان های خود را بخاطر مسائل مختلفی مانند عفونت دندان، عصب کشی، تصادف و … از دست داده اند می توانند از ایمپلنت های دندان نیز استفاده کنند. دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت برای بیمارانی که بافت لثه و استخوان آن ها از بین رفته است، گزینه ای ایده آل است.

استخوان یک بافت زنده است که برای حفظ حجم و تراکم خود به تحریک مداوم از سوی دندان ها نیاز دارد. وقتی دندان ها از بین می روند، استخوانی که قبلاً دندان ها را احاطه می کرده و از آنها پشتیبانی می کرده است، خرد می شود. اگر این مسئله درمان نشود و ادامه پیدا کند، ممکن است وضعیت دندان های مجاور نیز بدتر شده و دندان هایتان دیگر سالم و محکم نخواهند بود. متأسفانه، استفاده از پروتزهای متحرک در واقع این روند تخریب استخوان را تسریع می کند. اما کاشت دندان مصنوعی ثابت زوال استخوان و لثه را متوقف می کند.

پروتز مصنوعی ثابت

پروتز دندان ثابت بر پایه ایمپلنت

عملکرد دندان های مصنوعی ثابت

ایمپلنت دندان یک پایه کوچک و پیچ مانند است که مانند ریشه دندان طبیعی عمل کرده و در استخوان زیر بافت لثه قرار می گیرد. ایمپلنت ها از تیتانیوم ساخته می شوند، که قابلیت منحصر به فرد جوش خوردن در کوتاه ترین مدت در استخوان فک دارند که طی فرایندی به نام استخوان سازی انجام می شود. این همان چیزی است که ایمپلنت ها را بسیار گزینه ای مطمئن، محکم و قابل اطمینان می کند.

سیستم های پیشرفته ایمپلنت دندان، امروزه طوری عمل می کنند که حداقل تعداد ایمپلنت ها قادر هستند تا حداکثر تعداد دندان ها را پشتیبانی کنند. این بدان معناست که می توان از چهار ایمپلنت برای پشتیبانی از قوس کامل (فک بالا یا پایین) دندان های مصنوعی و غیر قابل جابجایی استفاده کرد. بعلاوه اینکه، انجام این روند چشمگیر و تغییر دهنده دهان و دندان بیماران تنها در یک روز قابل انجام است!!

هنگامی که ایمپلنت های شما در جای خود قرار گرفتند، ما یک دندان موقتی را به آن وصل می کنیم که تقریباً سه ماه در دهان شما می ماند تا زمانی که ایمپلنت ها کاملاً به استخوان شما جوش خورده و ترمیم شود. از آنجا که عمل جراحی ایمپلنت بسیار دقیق و برنامه ریزی شده است، افراد معمولاً پس از عمل احساس ناراحتی و درد ندارند و تقریباً بلافاصله با دندان های موقت جدید خود شروع به کارهایی مانند جویدن، غذا خوردن و … می کنند. با این حال، بهتر است حداقل به مدت شش تا هشت هفته از غذاهای سفت یا جویدنی خودداری کنید.

وقتی روند استخوان سازی کامل شد، دندان های دائمی را که دقیقتر از دندان های موقتی طراحی و ساخته شده اند و کاملا متناسب با بافت های لثه شما هستند را به پایه ایمپلنت متصل می کنیم. با استفاده از این دندان ها می توانید هر چیزی را که می خواهید بخورید  و به همان زیبایی که می خواهید، همانند دندان های طبیعی شما به نظر می رسند.

دندان های جدید شما همان مراقبتی که از دندان های طبیعی خود می کنید را نیاز دارند، به همین دلیل مسواک، نخ دندان روزانه و معاینات منظم دندانپزشک و تمیز کردن دندان مصنوعی ثابت که از طریق پایه ایمپلنت پشتیبانی می شود، را به طور کامل و دقیق انجام دهید تا دندان هایتان ماندگاری بالایی داشته باشند.

دندان مصنوعی ثابت چیست؟

عملکرد دندان های مصنوعی ثابت

کاشت دندان برای چه کسانی مناسب است؟

اگر یک یا چند دندان خود را از دست داده اید و به دنبال راه حلی برای بازگرداندن عملکرد و ظاهر لبخند خود هستید، ایمپلنت دندان می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. اگر از دندان های مصنوعی معمولی و متحرک استفاده می کنید و بابت آن احساس ناخوشایندی دارید، دندان های مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت انتخاب خوبی برای شما خواهد بود. برای اینکه مطمئن شوید ایمپلنت دندان برای شما مناسب است یا خیر، با متخصصین کلینیک شبانه روزی رایا مشورت کنید.

پیوند استخوان چیست؟

اگر به پیوند استخوان نیاز پیدا کنید، نگران نشوید زیرا این روش نسبتاً آسان است. در حین پیوند استخوان، بافت استخوانی از جایی در بدن شما گرفته می شود یا ماده مصنوعی که از قبل ساخته و آماده شده است، در ناحیه کمبود توده استخوان قرار می گیرد. این بافت بدن یا مواد مصنوعی که در لثه قرار می گیرد به تدریج باعث رشد استخوان جدید و افزایش توده استخوانی می شود و امکان قرار دادن ایمپلنت های دندانی را فراهم می کند.

آیا به پیوند استخوان احتیاج دارم؟

در برخی موارد، برای اطمینان از نتیجه موفقیت آمیز درمان دندان به روش ایمپلنت؛ ممکن است پیوند استخوان لازم باشد. هنگامی که دندان ها برای مدت طولانی از بین رفته اند، استخوان فک ممکن است خراب شود و باعث کاهش توده استخوان شود. اگر استخوان کافی برای اتصال ایمپلنت ها وجود نداشته باشد، به احتمال زیاد ایمپلنت جوش نمی خورد و بعد از مدتی از بین می رود. برای جلوگیری از این موضوع، از پیوندهای استخوان برای جبران مجدد توده استخوان قبل از کاشت ایمپلنت دندان استفاده می شود. در طول مشاوره ایمپلنت، دندانپزشک در مورد اینکه آیا شما به پیوند استخوان نیاز دارید یا نه بحث خواهد کرد.

پیوند استخوان چیست؟

کاشت دندان به روش ایمپلنت

سخن آخر

یکی از دغدغه های هر انسانی هنگامی که به سنین میانسالی نزدیک می شود، از بین رفتن دندان هایش و تغییر چهره است. خیلی از جوانان نیز به دلایل مختلف ورزشی، تصادف، عفونت و … دندان های خود را از دست می دهند و به دنبال یک راه مطمئن و با دوام برای برگرداندن طرح لبخند خود می گردند. دندان های مصنوعی بر پایه ایمپلنت گزینه ای مناسب، بدون حرکت و جابه جایی و یا لغزش است که می تواند دندان هایتان را از نظر عملکرد و شباهت مثل سایر دندان های طبیعی زیبا و درخشان کند.