سدیشن چیست؟

بهداشت دهان و دندان یک جزء حیاتی برای سالم ماندن دندان ها است. برای افراد در هر گروه سنی چه کودک و چه بزرگسال تجربه دندانپزشکی آرام بخش مهم است. افرادی که مشکلات دندانی دارند اغلب از مراجعه به دندانپزشک و درمان می ترسند. دلیل این امر به دلیل تصور دردناک بودن درمان است که به همین علت دندانپزشکی آرامبخشی یک گزینه مناسب برای این دسته از افراد است.  این یک گزینه راحت و مناسب برای بیماران است زیرا عمل دندانپزشکی برای برخی از بیماران کاملاً ترسناک است و تصور می کنند که درد زیادی را در بر دارد. اثر داروهای آرامبخشی دندانپزشکی از بیمار به بیماری دیگر متفاوت است و به منظور تسکین و آرامش فرد است.

انواع سدیشن

سدیشن چیست؟

دندانپزشکی آرامبخش به چه معناست؟

دندانپزشکی آرام بخش فرآیندی است که در آن دندانپزشک از دارو یا راه های دیگری برای آرام کردن بیمار قبل یا در طول یک عمل طولانی دندانپزشکی استفاده می کند. دندانپزشکان دندانپزشکی آرام بخش را دندانپزشکی خواب نیز می نامند. بیمار معمولاً پس از تجویز داروی دندانپزشکی آرام بخش بیدار است. خواب کامل زمانی اتفاق می‌افتد که دندانپزشک به بیمار بیهوش کند. قوانین و دستورالعمل‌های مشخصی برای دندانپزشکان وجود دارد که در هنگام ارائه داروهای آرام‌بخش دندانپزشکی و بیهوشی به فرد، قوانین دولتی خود را رعایت کنند. دندانپزشک باید واجد شرایط باشد و برای انجام چنین روش هایی باید تجربه دندانپزشکی آرام بخش داشته باشد.

انواع آرامبخش در دندانپزشکی

دندانپزشکی آرام بخش به طور کلی برای همه انواع بیماران ایمن در نظر گرفته می شود. دندانپزشکی که این روش را انجام می دهد باید تجربه دندانپزشکی آرام بخش داشته باشد و باید از داروهای آرام بخش دندان استفاده کند و در عین حال سلامتی بیماران را در نظر داشته باشد.

در دندانپزشکی آرام بخش از تکنیک های مختلفی استفاده می شود که شامل موارد زیر می شود:

  • حداقل آرامبخش – بیمار بیدار است اما هیچ دردی را احساس نمی کند و کاملاً آرام است.
  • آرام‌بخشی متوسط ​​- بیمار کمی بیهوش است و می‌تواند با لحنی نامشخص صحبت کند، اما بخش زیادی از این روش را به خاطر نمی‌آورد.
  • آرام‌بخشی عمیق: بیمار در حالت خواب است، اما نه کاملاً و هنوز هم می‌توان او را بیدار کرد.
  • بیهوشی عمومی – بیمار کاملاً بیهوش است.

اگر در مورد انواع داروهای آرامبخش دندانپزشکی صحبت کنیم، می توان آنها را به موارد زیر تقسیم کرد:

  • اکسید نیتروژن: گاز خنده که به آن اکسید نیتروژن نیز می گویند و دندانپزشک آن را در حالت هوشیاری از طریق دستگاهی که روی بینی قرار می دهد به بیماران می دهد. اثر گاز روی بیماران تا زمانی که آنها آن را تنفس کنند باقی می‌ماند، اما به محض اینکه استنشاق گاز متوقف شود، تأثیر آن از بین می‌رود. بیماران معمولاً در طول فرآیند به خنده ادامه می دهند
  • آرام‌بخشی دهان: این نوع آرام‌بخشی را می‌توان با کمک قرصی انجام داد که باید شب قبل از عمل دندانپزشکی مصرف شود. داروی آرام بخش دندانپزشکی می تواند حداقل یا متوسط ​​باشد. دوز کم باعث خواب آلودگی بیمار می شود در حالی که دوز زیاد باعث خواب آلودگی بیمار می شود.
  • آرام‌بخشی متوسط ​​IV – این داروی دندان‌پزشکی آرام‌بخش می‌تواند دو نوع باشد. یکی از آن ها گرگ و میش نام دارد که از طریق آن هوشیار هستید اما هیچ تصوری از محیط اطراف ندارید. نوع دوم بیهوشی عمومی است که از طریق آن شما کاملا بیهوش هستید. داروی آرامبخش دندانپزشکی از طریق ورید تجویز می شود.

سوالات متداول در مورد تجربه دندانپزشکی آرام بخش

دندانپزشکی آرامبخش برای چه کسانی است؟

دندانپزشکی آرامبخش برای بیمارانی است که سطح بالایی از اضطراب و ترس از اقدامات دندانپزشکی دارند. معمولا آن دسته از افرادی که حساس هستند و نمی توانند درد را تحمل کنند، دندانپزشکی آرامبخش را انتخاب می کنند. همچنین برای کسانی که دارای اعصاب حساس دهان، رفلکس شدید تهوع یا مشکل در بی حس شدن هستند، مناسب است. علاوه بر این، دندانپزشکی آرامبخش نیز برای کودکان خردسال یا افراد دارای ناتوانی جسمی یا ذهنی است.

آیا دندانپزشکی آرامبخش کار می کند؟

دندانپزشکی آرام بخش را می توان از روش های پیچیده دندانپزشکی تا تمیز کردن ساده دندان اعمال کرد. داروهای آرامبخش دندانپزشکی مطمئناً به بیماران کمک می کند تا آرام شوند و ترس خود را در مورد درمان های دندانی از بین ببرند. آرام‌بخشی آگاهانه خوراکی قطعاً جواب می‌دهد، اما شما باید با دندانپزشک خود در مورد بهترین داروی آرام‌بخش دندان‌پزشکی با توجه به نیاز خود مشورت کنید.

انواع آرامبخش

انواع آرامبخش در دندانپزشکی

آیا می توانید قبل از درمان آرام بخش غذا بخورید؟

غذا خوردن قبل از درمان آرامبخشی یک مشکل بزرگ برای بیماران است. شش ساعت قبل از عمل دندانپزشکی نمی توانید غذای جامد یا نیمه جامد مصرف کنید. در صورت وجود مایع، می توانید آن را دو ساعت قبل از عمل مصرف کنید. این به این دلیل است که پس از انجام دندانپزشکی آرام بخش، رفلکس های بدن شما به طور موقت متوقف می شود. این بدان معناست که اگر معده غذا یا مایعی داشته باشد، هضم نیز متوقف می شود که باعث استفراغ یا گیر کردن غذا در گلو می شود.

آیا می توانید بعد از درمان آرامبخشی رانندگی کنید؟

رانندگی بعد از آرامبخشی به داروی دندانپزشکی آرامبخش بستگی دارد. همچنین بستگی به پاسخ بدن فرد برای از دست دادن اثر آرام بخشی دارد. تنها شکل آرام بخشی که فرد می تواند خود را به خانه برساند گاز خنده است. در سایر موارد آرام بخش، بیمار نباید رانندگی کند.

آیا دندانپزشکی آرامبخش ایمن است؟

دندانپزشکی آرام بخش معمولاً برای بیماران بی خطر در نظر گرفته می شود. اگر داروی آرام بخش دندانپزشکی توسط یک دندانپزشک با تجربه و دارای تجربه دندانپزشکی آرامبخش کافی تجویز شود، هیچ خطری وجود ندارد، اما افرادی که از چاقی و آپنه انسدادی خواب رنج می برند، باید قبل از دریافت دندانپزشکی آرامبخش با دندانپزشک خود مشورت کنند زیرا می تواند به سلامت آنها آسیب برساند.

آیا دندانپزشکی آرامبخش در دوران بارداری ایمن است؟

آرام بخش به طور کلی در دوران بارداری بی خطر در نظر گرفته می شود. مردم فکر می کنند که آرامبخش به نوزاد آسیب می رساند اما اینطور نیست. در صورت لزوم می توانید بیهوشی نیز انجام دهید اما قبل از درمان باید به دندانپزشک در مورد بارداری اطلاع داده شود. مراقبت از سلامت دندان در دوران بارداری بسیار مهم است.

آیا خدمات دندانپزشکی آرامبخش گران است؟

هزینه های دندانپزشکی آرام بخش به مدت زمان درمان بستگی دارد. هزینه با توجه به نوع داروی آرامبخش دندانپزشکی که توسط دندانپزشک استفاده می شود متفاوت است. این می تواند با توجه به پوشش بیمه فردی، دندانپزشک و موقعیت جغرافیایی شما محاسبه شود.

آیا دندانپزشکی آرامبخش تحت پوشش بیمه دندانپزشکی است؟

بهتر است که قبل از در نظر گرفتن دندانپزشکی آرامبخش با بیمه دندانپزشکی خود مشورت کنید زیرا ممکن است در برنامه بیمه شما گنجانده شود یا نشود. بیهوشی عمومی به دلیل ضرورت پزشکی ممکن است تحت پوشش بیمه دندانپزشکی قرار گیرد. چندین خط مشی محدود به هزینه خاصی مانند هزینه درمان دندان، به علاوه هزینه آرام بخش است.

میلیون ها نفر به دندانپزشک مراجعه می کنند و برای بیماری های مختلف تحت درمان قرار می گیرند. ایمنی و سلامت دندانپزشک نیز در طی اقدامات پیچیده دندانی به خطر می افتد. ضروری است که با توجه به مسئولیت فردی خود به عنوان یک بیمار، مراقب سلامتی خود باشید.

هزینه خدمات دندانپزشکی

هزینه دندانپزشکی با آرامبخشی

اگر نمی توانید یک درمان پرهزینه داشته باشید، از سلامت دهان خود غافل نشوید و در عوض مشکل را با دندانپزشک خود در میان بگذارید و یک داروی آرامبخش دندانپزشکی ارزان قیمت را انتخاب کنید. نادیده گرفتن سلامتی به معنای ایجاد خطر بیشتر برای سلامتی است. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.