خدمات تخصصی درمان ریشه (عصب کشی)

معمولا افراد حتی برای یکبار هم که شده، درد طاقت فرسای دندان را تجربه می کنند. دردهای مربوط به دندان دلایل متعددی دارد که از جمله این موارد پوسیدگی دندان و رسیده آن به عصب است، در این گونه مواقع باید برای درمان ریشه (عصب کشی) به دکتر متخصص مراجعه نمایید.  در ادامه این مطلب به توضیحات کامل خدمات تخصصی درمان ریشه در rayadentalclinic می پردازیم.

برای عصب کشی دندان، متخصص دندانپزشک با استفاده از ماده بی حس کننده، بافت لثه را بی حس میکنند و سپس پوسیدگی های روی دندان مورد نظر و عفونت های پالپ را به طور کامل از دندان تخلیه می کند. در نهایت میکروب های عصبی از بین می روند و ریشه دندان تخلیه می شود.

در نهایت دندانپزشک برای اطمینان پیدا کردن از تخلیه کامل عصب آسیب دیده، از دندان عکس برداری می کند و کانال های عصبی را توسط مواد مخصوص که با نسوج دندان سازگار باشند، پر می کند. در آخر نیز با استفاده از کامپوزیت روی دندان را پر می کنند که مانند دندان های دیگر طبیعی و یکدست شود.

بهترین زمان برای عصب کشی دندان

پوسیدگی دندان در سنین متفاوت و درجات مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد، اگر پوسیدگی روی مینا و عاج دندان اتفاق بیفتد؛ فرد دردی را احساس نخواهد کرد و دندانپزشک می تواند با پر کردن دندان توسط کامپوزیت کار را به راحتی تمام کند اما اگر فرد در زمان مناسب برای درمان پوسیدگی دندان خود به دندانپزشک مراجعه نکند، این پوسیدگی گسترش یافته و عفونت وارد بافت نرم مرکز دندان که به آن پالپ می گویند، می شود.

بعد از این که عفونت به پالپ دندان رسید، به ریشه های دندان فشار می آورد تا به عصب دندان برسد که در این زمان شما درد زیادی را احساس می کنید. هنگامی که عفونت به عصب دندان برسد بیمار علاوه بر پر کردن و ترمیم دندان های خود به عصب کشی دندان و درمان ریشه نیز نیاز پیدا می کند.

ماندگاری دندان های عصب کشی شده

خیلی از بیماران، بعد از این که دندانشان را عصب کشی می کنند این سوال برایشان پیش می آید که ممکن است همان دندان دوباره دچار پوسیدگی و عفونت شود؟ نکته مهم در رابطه با دندان های عصب کشی شده این است که اگر بهداشت دهان و دندانتان را به خوبی رعایت کنید، دندان هایتان می توانید تا سالیان متمادی عمر داشته باشند.

بهتر است هنگام درمان ریشه و زمان عصب کشی دندان، با آن غذا نجوید زیرا احتمال دارد موجب شکستگی دیوار دندان و یا عفونت دندان شود.

علائم نشان دهنده پوسیدگی ریشه دندان

علائمی که نشان می دهند که پوسیدگی دندان به عصب رسیده است و دندان نیاز به عصب کشی و درمان دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• درد در ناحیه دندان، بعد از خوردن غذای سفت
  • تیر کشیدن ناگهانی دندان هنگام نوشیدن آب و یا نوشیدنی های خیلی سرد و خیلی گرم، جویدن غذاهای سفت و …
  • سیاه شدن دندان و ایجاد سوراخ های عمیق روی دندانی که به عصب کشی نیاز دارد و ریختگی دیواره های دندان
  • دردهای ناگهانی و طولانی مدت در اثر تماس و ضربه زدن به دندان
  • در برخی موارد دندان پوسیده، لق می شود.
  • ورم کردن لثه و صورت بعد از افزایش عفونت در دندان پوسیده

ممکن است بعد از عصب کشی و درمان ریشه دندان، به مدت چند روز دندان پرشده درد بگیرد که این درد کاملا طبیعی و به دلیل حساسیت های دندان است. این درد پس از چند روز کاملا رفع خواهد شد.

عواقب عدم توجه به عصبی کشی و درمان دندان

برخی موارد افراد با تصور این که درد دندان آن ها از بین رفته است، مراجعه به دکتر متخصص و انجام عصب کشی دندان را به تاخیر می اندازند، اما لازم به ذکر است که از بین رفتن این دردها برای کوتاه مدت بوده و علت آن عفونت بیش از حد دندان پوسیده و آسیب دیده است.

زمانی که درمان ریشه دندان به موقع انجام نشود، عفونت تمامی کانال های عصبی دندان را درگیر می کند و به انتهای ریشه و عصب دندان می رسد که در اکثر مواقع موجب ایجاد آبسه در انتهای ریشه دندان می شود؛ وقتی که عفونت به این مرحله می رسد دردهای دندان بسیار غیر قابل تحمل تر و دردناک تر از قبل می شود و بیمار مجبور است علاوه بر درمان ریشه دندان برای تخلیه آبسه دندان نیز به دندانپزشک مراجعه کند.

در بعضی موارد امکان تخلیه عفونت و آبسه وجود ندارد و ریشه دندان هم به طور کامل دچار پوسیدگی می شود، دندانپزشک طبق تشخیص خود پیشنهاد می کند که دندان آسیب دیده و پوسیده را بکشد.

سوالات متداول خدمات تخصصی درمان ریشه (عصب کشی)

آیا درمان ریشه دندان و عصب کشی دردناک است؟

خیلی از بیماران به دلیل ترس از انجام این عمل، عصب کشی خود را به تاخیر می اندازند که موجب گسترش عفونت در ریشه و عصب دندان می شوند، اما در حقیقت درمان ریشه دندان و یا همان عصب کشی تحث بی حسی کامل انجام می شود و بیمار هیچ گونه دردی را احساسی نمی کند، همچنین دردی که بعد از عصب کشی احساس می کنید با مسکنی که طبق تجویز دندانپزشک مصرف می کنید، قابل کنترل است.

عصب کشی و درمان ریشه دندان در چند مرحله انجام می شود؟

به طور کلی عصب کشی و درمان ریشه در دو مرحله کلی انجام می شود. در مرحله اول عفونت دندان به طور کامل تخلیه می شود که باید چند روز از پاکسازی و درمان عفونت بگذرد تا احتمال بازگشت عفونت به صفر برسد سپس می توان بعد از آن مواد ترمیم کننده و کامپوزیت را بر روی دندان جایگذاری کرد که توسط یک پانسمان موقت بر روی دندان نگهداری می شوند تا دندان عفونت نکند.

عصب کشی و درمان ریشه بهتر است یا کشیدن دندان پوسیده؟

اگر شما دندان خود را به دلیل پوسیدگی و عفونت از دست بدهید باید برای جایگزین کردن آن به یکی از روش های ایمپلنت، پروتزهای متحرک و ثابت، بریج دندان و … فکر کنید اما همه بیماران ترجیح می دهند تا دندان اصلی خودشان ترمیم و درمان شود. دندانپزشک فقط در صورتی که پوسیدگی به قدری وسیع باشد که نتوان عفونت را از دندان تخلیه کرد، ناچار به کشیدن دندان می شود.

در صورتی که علائم نشان دهنده پوسیدگی دندان را در خود یا عزیزانتان مشاهده کردید، در اولین فرصت به کلینیک تخصصی rayadentalclinic مراجعه کنید و از طرح لبخند خود و اطرافیانتان لذت ببرید. از طریق راه های ارتباطی زیر با ما تماس حاصل بفرمایید.