ارتودنسی دندان

ارتودنسی شاخه ای از علم دندانپزشکی است که اختلالات دندان در دهان، فک پایین و فک بالا را درمان می کند. به متخصصینی که ارتودنسی دندان انجام می دهند، ارتودنتیست گفته می شود. درمان ارتودنسی روش اصلی درمان اختلالات دندانی فک بالا و پایین است.

ارتودنسی نقش بسیار مهمی در اصلاح اختلالات فک و دندان دارد که در دوران کودکی اتفاق می افتد. از ارتودنسی برای درمان اختلالات ساختار دهان و فک و نظم دندان ها و فواصل بین دندان ها استفاده می شود. امروزه زیبایی ظاهری به اندازه بهداشت دهان و دندان مهم است تا با در نظر گرفتن ساختار دندان ها و نیازهای فرد، درمان ارتودنسی انجام شود. در ادامه این مقاله به توضیح جدیدترین روش ارتودنسی دندان و فواید ارتودنسی می پردازیم.

بهترین ارتودنتیست

ارتودنسی دندان

جدیدترین روش ارتودنسی

اگر کودک در سنین کم دندان هایش کج یا ناصاف شوند، بهترین راه درمان ایرادات دندانی، استفاده از جدیدترین روش ارتودنسی دندان است. اما سوال مهمی که پیش می آید این است که سن مناسب برای شروع درمان دندان با ارتودنسی چیست؟

بهتر است وقتی کودک شما به سن 7 سالگی رسید، مرتب کردن سطح و فاصله دندان ها را شروع کنید. متخصص ارتودنسی دندانپزشکی به دلیل آموزشهای بیشتر و تخصصی تر که در زمینه ارتودنسی دندان گذرانده است، در زمینه رفع ایرادات دندان تخصص کاملی دارد و می توانید با اطمینان کامل دندان های کودکان و خودتان را به دست آن ها بسپارید. بهترین زمان انجام ارتودنسی دندان های کودک بعد از رویش دندان های اصلی است.

انواع ارتودنسی دندان

ارتودنسی ها روش ها و انواع مختالفی دارند که برای هر فرد متناسب با نیازهای وی در نظر گرفته می شود.  در گذشته برای تمامی بیماران از یک نوع ارتودنسی استفاده می شد، در حالی که امروزه با افزایش اهمیت زیبایی صورت هنگام درمان دندان ها، بریس ها و ارتودنسی هایی طراحی و ساخته شده اند که علاوه بر کمک به رشد سالم دندان ها در موقعیت درست خود، زیبایی ظاهری نیز دارند. .

بریس های فلزی و سرامیکی ، بریس های لینگوال و … هستند که نحوه درمان دندان ها با این بریس ها با توجه به گروه های سنی بیماران متفاوت است. مدت زمان درمان نیز در هر فرد با دیگری متفاوت است. انتخاب بریس ها با تصمیم مشترک دندانپزشک و بیمار با در نظر گرفتن نیازها و انتظارات زیبایی بیمار تعیین می شود.

  1. بریس های فلزی

بریس های فلزی که از گذشته استفاده می شد و امروزه هم در برخی مطب های دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد، کاربرد زیادی در روند درمان داشته و دندانپزشکان معمولا بریس های فلزی را برای بهبود وضعیت دندان بیمار ترجیح می دهند، زیرا برس های فلزی در قسمت های داخلی و خارجی دندان قرار می گیرند و در بین روش های ارتودنسی از دوام و ماندگاری بیشتری برخوردار هستند.

  1. بریس های سرامیکی

براکت های سرامیکی که به آنها براکت شفاف نیز می گویند از زیبایی ظاهری بیشتری نسبت به براکت های فلزی برخوردار هستند. این نوع ارتودنسی به دلیل واضح نبودن در دهان، علاوه بر زیبایی ظاهری بیشتر، مورد ترجیح خانم ها و بزرگسالان قرار گرفته است. بریس های سرامیکی ساختار ظریف تری نسبت به بریس های فلزی دارند بنابراین در طول درمان باید از آن ها مراقبت کنید.

  1. بریس های زبانی

بریس های لینگوال یا زبانی بریس هایی هستند که به صورت نامرئی به سطح پشت دندان ها متصل می شوند و بنابراین افراد دیگر متوجه ارتودنسی دندان های شما نمی شوند. بریس های لینگوال جدیدترین روش ارتودنسی دندان بشمار می روند که مخاطبین زیادی از جمله جوانان، بزرگسالان و کارمندان و … دارد.

انواع برکات فلزی و غیر فلزی

انواع ارتودنسی دندان

بهترین سن ارتودنسی دندان

به طور معمول، همانطور که ذکر شد درمان با ارتودنسی زمانی انجام می شود که کودک بیشتر دندانهای شیری (اولیه) خود را از دست داده باشد و بیشتر دندانهای بزرگسال (دائمی) شروع به رشد و رویش کرده باشند؛ اغلب در سنین 8 تا 14 سالگی کودکان دندان های دائمی خود را بدست می آورند.

اگر در این دوره درمان دندان ها لازم باشد، مراقبت های پیشگیرانه از نامرتبی و فواصل بهم ریخته میان دندان ها می تواند به رشد صحیح دندان های کودک در محل مناسب خود کمک کند تا در حین رشد دندان نتیجه مطلوب خود را بدست آورد.

برخی از متخصصین ارتودنسی یک روش ارتودنسی زود هنگام را توصیه می کنند که شامل استفاده از براکت ها، بریس ها و سیم های دندانپزشکی دندانپزشکی (همیشه بریس نیستند) در سنین پایین در حالی که کودک هنوز بیشتر دندان های شیری خود را از دست نداده است، کاربرد دارد. با رویش دندانهای دائمی، مرحله دوم درمان که معمولاً با بریس آغاز می شود؛ انجام می شود. برخی از متخصصان ارتودنسی معتقدند که اگر درمان زود هنگام انجام شود، مرحله دوم ممکن است مدت زمان کمتری نسبت به بریس های سنتی و معمولی زمان ببرد.

دلایل اختلالات دندانی در افراد چیست؟

  • اختلالات گوش، بینی و گلو: مشکلات و بیماری های ناشی از گوش، بینی و گلو باعث ایجاد مشکل در سلامت دهان و دندان به ویژه در کودکان و در مراحل رشد آن ها؛ می شود،. لوزه های عفونت کرده که برای درمان آن ها اقدام نشده از رشد سالم استخوان فک و دندان ها در موقعیت صحیح خود جلوگیری می کند.
  • عوامل ژنتیکی: برخی اوقات ژنتیک بیمار نیز در خرابی و اشکالات دندان ها تاثیر گذار است. به عنوان مثال رنگ چشم، داشتن فکی باریک و … از جمله عوامل ژنتیکی است که می تواند از مادر و پدر به کودک منتقل شود. بنابراین کودکانی که دارای مشکلات دندان و فک هستند و نیاز به ارتودنسی دارند باید از زمان ظهور دندانهای شیری قبل از بیرون آمدن دندانهای دائمیشان تحت نظر دندانپزشک قرار بگیرند و از دندان هایشان مراقبت کنند.
  • عادت های نادرست دهانی: برخی از عادت های بد مانند مکیدن انگشتان، استفاده طولانی مدت از شیشه شیر، مکیدن زبان و لب ها، دندان قروچه و ناخن جویدن، به ویژه در دوره ای که کودک دارای دندان های شیری است به طور موثری بر رشد و نمو دندان ها تأثیر می گذارد و فک و دندان های کودک نیاز به ارتودنسی پیدا می کند.

درمان ارتودنسی چه مدت طول می کشد؟

مدت زمان درمان ارتودنسی بسته به مشکل دندان های بیمار، برای هر بیمار متفاوت است. دندانپزشک شما با توجه به ساختار دهان و دندانتان، مدت زمان روند درمان را پیش بینی می کند. مرحله درمان ناهنجاری های اسکلتی فک و دندان می تواند بین دو تا دو سال و نیم طول بکشد، در حالی که درمان ناهنجاری های دندانی بین 9 تا 24 ماه طول می کشد.

انواع براکت

درمان دندان با ارتودنسی

سخن آخر

کلینیک شبانه روزی رایا یکی از معتبرترین مراکز درمان فک و دندان است که با تیمی متخصص و حرفه ای، متناسب با نیازهای دندانی شما بهترین راه درمان دندان و لثه را به شما پیشنهاد می کنند. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد جدیدترین روش ارتودنسی دندان با ما تماس حاصل بفرمایید.